Offshore

Petrobaltic - po gruntownej przebudowie w stoczni Remontowa SA - nie jest jedyną platformą należącą do Grupy Lotos, jaka opuściła dzisiaj port. Około godz. 8:00 z portu Esbjerg w zachodniej Danii, wyholowano platformę Giant, zakupioną przez Lotos Petrobaltic w czerwcu. Na wodach Zatoki Gdańskiej spodziewana jest nie wcześniej, niż za tydzień.  

Samopodnośna platforma wiertnicza Giant, ex Maersk Giant, opuściła dzisiaj port Esbjerg po deaktywacji ("odstawieniu na sznurek", w ) i postoju trwającym od listopada 2016 roku.
W tym czasie lokalne firmy prowadziły prace konserwacyjne i drobne remontowe na platformie, a Semco Maritime skróciła ponoć nogi platformy. 
Ostatnio platforma była przygotowywana przez polską załogę do operacji holowania.

Platforma holowana jest z Esbjerg do Gdańska przez wielozadaniowy serwisowiec offshore (AHTS) Assister (GT 6536, nośność 5010 t, uciąg na palu 282 T, moc napędu głównego 17 280 kW / 23 492 KM).
Jako asystę zespołu holowniczego zadysponowano AHTS Sima (zbudowany w Polsce jako jeden z "Neftegazów").

Wedle stanu wiedzy z piątku - na redzie Gdańska spodziewana jest, według różnych źródeł, od 27 do 29 września.

Wcześniej informowano, że zakładana trasa holowania podzielona miała być na dwa etapy - miała przebiegać na trasie Esbjerg-Frederikshavn i Frederikshavn-Gdańsk.

Platforma uzyska w Gdańsku odnowienie klasy i zostanie przemalowana w barwy stosowane przez Lotos Petrobaltic. Prawdopodobnie zostanie też zmieniona nazwa platformy.

Nim platforma, przebudowana właśnie w Remontowej SA, zostanie odholowana w miejsce swojej pracy, na Złoże B3 na Morzu Bałtyckim, zostanie też odpowiednio oznakowana i przystosowana do potrzeb pracy na Bałtyku, a jej załoga - przeszkolona. Zadaniem platformy będzie wykonanie przewidzianych rekonstrukcji 7 odwiertów na złożu B3.

Długa na 84,40 m i szeroka na 90,00 m, o tonażu pojemnościowym brutto 16 425 jedn. i wyporności 24 284,6 t, samopodnośna platforma wiertnicza zbudowana została, kosztem 50 mln USD, w 1986 roku przez japońską stocznię Hitachi Zosen Corp z Nagasu i zmodernizowana w roku 2012.

Giant jest platformą przystosowaną do pracy w bardzo ciężkich warunkach środowiskowych. Nominalnie przystosowana jest do pracy na wodach o głębokości do 107 m, przy wysokości nóg do poziomu dna kadłuba równej 132 m (całkowita długość nóg to 160 m). Giant może wiercić do głębokości 7620 m pod dnem morza.

Platforma wyposażona jest m.in. w jeden żuraw o unosie 49 ton i cztery o unosie po 25 ton. Elektrownia platformy składa się z pięciu zespołów prądotwórczych - każdy z silnikiem wysokoprężnym Caterpillar o mocy 1640 kW (prądnice - 5 × 1540 kW, prąd zmienny).

Platforma Giant należała wcześniej do Moller-Maersk A/S i była eksploatowana przez Maersk Drilling A/S. Operowała na wodach Morza Północnego.
Co ciekawe - w zeszłym roku poprzedni właściciel już raz ogłaszał jej sprzedaż innemu nabywcy.W listopadzie 2018 r. w oficjalnym komunikacie podano, że "Maersk Drilling porozumiało się w sprawie sprzedaży platformy samopodnośnej Mærsk Giant z niezależnym australazjatyckim operatorem z rynku naftowo-gazowego". Do sfinalizowania transakcji z niewymienionym z nazwy kontrahentem jednak ostatecznie nie doszło.

W okresie przestoju, 17 maja 2018 r., platforma doznała nieznacznych uszkodzeń po kolizji z manewrującym w porcie Esbjerg małym statkiem towarowym (4200 ton nośności).

Przy okazji sprzedaży platformy Lotosowi Jesper Ridder Olsen, prezes ds. finansowych w Maersk Drilling powiedział: "Po przeanalizowaniu różnych opcji uważamy, że sprzedaż Giant'a tworzy najwyższą wartość dla akcjonariuszy. Platforma została zbudowana w 1986 roku, a sprzedaż jest częścią optymalizacji floty zgodnie z naszym strategicznym priorytetem utrzymania floty nowoczesnych, wysokiej jakości aktywów".
Ujawniono wtedy także, że Maersk Drilling zanotuje na sprzedaży platformy Giant "jednocyfrowy (w milionach USD) zysk przed opodatkowaniem".

Platforma należy obecnie do Lotos Petrobaltic SA, a jej operatorem, armatorem zarządzającym i zarejestrowanym jest SPV Petro Sp. z o.o. (spółka z grupy Lotos Petrobaltic).

Platforma Giant jest piątą we flocie i największą z platform należących do Lotos Petrobaltic. Lotos jako jedyny prowadzi poszukiwania i wydobycie węglowodorów w polskiej strefie Morza Bałtyckiego od blisko 30 lat.

PBS 

Fot.: Paweł Prokopowicz, Maersk Drilling, Port of Esbjerg 

Renderyzacja (wizualizacja komputerowa) platformy Giant
Platforma Giant wkrótce po wyholowaniu z portu Esbjerg w piątek, 20 września 2019 r.
Platforma samopodnośna Giant
Platforma samopodnośna Giant
Platforma samopodnośna Giant
Platforma samopodnośna Giant
Giant (jeszcze jako Maersk Giant)
Giant (jeszcze jako Maersk Giant)

 

Renderyzacja (wizualizacja komputerowa) platformy GiantPlatforma Giant wkrótce po wyholowaniu z portu Esbjerg w piątek, 20 września 2019 r.Platforma samopodnośna GiantPlatforma samopodnośna GiantPlatforma samopodnośna GiantPlatforma samopodnośna GiantGiant (jeszcze jako Maersk Giant)Giant (jeszcze jako Maersk Giant)

Komentarze   

+1 Pan
Autor nie ma pojęcia o czym pisze.
23 wrzesień 2019 : 08:36 Stefan Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Ostatnie ankiety