Offshore

Trójmiejska stocznia Crist, należący do Agencji Rozwoju Przemysłu Fundusz Inwestycyjny Zamknięty MARS, oraz międzynarodowy potentat Bilfinger Berger zbudują na części terenów Szczecińskiej Stoczni Remontowej "Gryfia" fabrykę fundamentów morskich siłowni wiatrowych. Trzy wspomniane firmy podpisały już umowę joint venture dotyczącą realizacji inwestycji. Fabryka będzie kosztować ponad 50 mln euro, czyli ponad 200 mln zł. - Umowa stwarza perspektywę powrotu po kilku latach szeroko rozumianego przemysłu stoczniowego do Szczecina w postaci produkcji na rzecz morskiej energetyki wiatrowej. Wartością projektu jest jego międzynarodowy charakter, obiecująca i nowoczesna branża i wykorzystanie potencjału materialnego i społecznego szczecińskiego sektora stoczniowego - powiedział Wojciech Dąbrowski, prezes ARP SA. Nowa fabryka ma stworzyć ok. 400 miejsc pracy, w tym część w dziale badań i rozwoju. Roczna produkcja zaplanowana została na poziomie około 80 tys. ton konstrukcji stalowych. Rozpoczęcie projektu wymaga spełnienia warunków, m.in. uzyskania zgody UOKiK oraz pozwolenia na budowę, tym samym powodzenie projektu zakłada dobrą współpracę z władzami lokalnymi i centralnymi. - Trudno przewidzieć, jak długo będzie trwał proces spełnienia wszystkich formalności i uzyskania zgód. To spory projekt inwestycyjny - powiedział Jerzy Łopatyński z MARS Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego. - Mamy jednak deklaracje otwartości na projekt ze strony władz lokalnych i wojewódzkich. Przewidujemy, że pełne zdolności produkcyjne fabryka osiągnie w 2014 roku. Do czasu osiągnięcia pełnej mocy przez szczeciński zakład elementy do budowy farm wiatrowych będą wytwarzane w stoczni Crist. Rynek offshore związany z energetyką jest bardzo perspektywiczny, szacowany na 60 mld euro do 2020 roku w samej Europie. Inwestorzy nowej fabryki przewidują, że w ciągu najbliższych 10 lat potrzeba będzie nawet 5,5 tysiąca tego typu fundamentów dla siłowni wiatrowych. Głównymi odbiorcami będą firmy niemieckie i brytyjskie. O planach budowy w Szczecinie fabryki fundamentów dla wież wiatrowych i zaangażowaniu w projekt stoczni Crist z Gdańska mówiło się od wielu miesięcy. Stocznia Crist jest już znaną marką na światowym rynku offshore. Ma na koncie budowę skomplikowanych statków, w tym typu Heavy Lift Jack up Vessel, służących do instalowania farm wiatrowych na morzu, barek do przewozu wież wiatrowych. Obecnie zatrudnia około 2 tysięcy pracowników, a wypracowała przychody ze sprzedaży przekraczające 600 mln zł. Crist posiada zakład i siedzibę w Gdańsku. Jednak głównym majątkiem, gdzie realizowane są największe kontrakty, są duży suchy dok, hala produkcyjna oraz suwnica przejęta po Stoczni Gdynia. Bilfinger Berger jest międzynarodowym koncernem budowlanym specjalizującym się w usługach dla przemysłu i infrastruktury. Jego przychody w 2011 r. wyniosły 8,5 mld euro. BB jest jednym z europejskich liderów rynku konstrukcji dla elektrowni wiatrowych. Na całym świecie zatrudnia ok. 60 tys. pracowników. MARS Fundusz Inwestycyjny Zamknięty należący do ARP został powołany dla realizacji projektów zwiększających wartość spółek stoczniowych. Jego aktywa liczone są na prawie 730 mln zł. Jest właścicielem stoczni "Gryfia".
 

0 Wyspa
Wg słów Pana Prezesa Gryfii nowa fabryka ma powstać w północnej części stoczni czyli tam gdzie stoi Dok Nr 5. Więc co z tym dokiem?
05 kwiecień 2012 : 13:26 Doker | Zgłoś
0 On już nie jest stoczniowy.....
....
05 kwiecień 2012 : 13:38 J | Zgłoś
0 Ten Dok-5 ma obiecany NAUTA....już od dawna...
tylko czekają na odpowiednią chwilę.
05 kwiecień 2012 : 15:42 rysiek | Zgłoś
0 W innym miejscu
Dok nr 5 stanie w innym miejscu. Po to były robione ostatnie opracowania, które wg. związków i SLD oznaczały sprzedaż doku.
05 kwiecień 2012 : 13:51 ssn | Zgłoś
0 W innym miejscu?
Dok Nr 5 po to stanął przy pirsie wysuniętym w wodę żeby zapewnić mu odpowiednią głębię. Przy okazji były plany że po drugiej stonie pirsu stanie drugi podobny dok. Ze względów żeglugowych dok nr 5 nie stanie przy Gnieźenińskim ani między stoczniami (chyba że zamieni się z Dokiem nr 1). Od strony południowej też nie da rady bo jest tor wodny. Czyli gdzie jest to cudowne miejsce?
05 kwiecień 2012 : 14:50 Doker | Zgłoś
0 jajco z dokiem
jak co z dokiem ? sprzedany juz dawno tylko jak pisza koledzy nizej czekaja na dobry moment aby go wyprowadzic do gdanska
05 kwiecień 2012 : 18:56 prawie kupiec pala | Zgłoś
0 Finanse / Kredyt ???
Kto sfinansuje projekt, czy PANSTOWE ARP ??? CO NA TO UOKiK??? A prywatna konkurencja, ma jakies szanse???
05 kwiecień 2012 : 17:03 Samsung Shipyard | Zgłoś
0 teleyard
teleyard juz zbudowali kraftport tez juz jest teraz udają że cos robią na gryfii
08 kwiecień 2012 : 16:26 jk | Zgłoś
0 cd
nie wspomniałem że dwa dni temu telefonika miała inwestowac na gryfii
08 kwiecień 2012 : 18:20 jk | Zgłoś
0 Radość
wszyscy w Szczecinie sa bardzo zadowoleni że ta wielka inwestycja będzi prowadzona przez firmę Crist gdyz słyszymy że jest to bardzo porządna firma która kierują mądrzy iwiarigodni własciciele w osobie pana Ćwirko i pana Kulczyckiego trzymamy za was kciuki szczecinanie
09 maj 2012 : 15:19 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter