Artykuły

Wartość wszystkich trwających inwestycji mających na celu rozwój portów morskich sięga prawie 10 miliardów złotych. Natomiast do 2030 roku na kolejne strategiczne inwestycje morskie zostanie przeznaczone kolejne 15 mld złotych.

Ostatnie lata w gospodarce morskiej to prawdziwy boom inwestycyjny. Świetne wyniki portów, jeśli chodzi o przeładunki i coroczne rekordy to najlepszy dowód na coraz lepszą pozycję polskich terminali na Bałtyku i w Europie.

Obecnie w trzech największych portach morskich trwają inwestycje morskie, których wartość sięga niemal 10 miliardów złotych. Niektóre są przełomowe, o których dyskutowano przez wiele lat. Teraz powstają na naszych oczach.

Największe spośród trwających inwestycji to przede wszystkim pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 metra za 1,44 mld zł, przekop Mierzei Wiślanej za 992 mln zł, modernizacja dostępu kolejowego do trzech największych portów za w sumie 3,2 mld zł, modernizacja układu falochronów w Porcie Północnym w Gdańsku za 795 mln zł, czy pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia za 560 mln zł.

Natomiast do 2030 roku – tak jak zakłada zaktualizowany plan rozwoju polskich portów – zostaną przeprowadzone kolejne inwestycje. Wśród nich trzy strategiczne, czyli budowa Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni oraz głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Wartość tych inwestycji sięgnie kolejne 15 mld zł.

W sumie na projekty morskie do 2030 roku przeznaczonych zostanie ponad 25 mld zł.

W ocenie ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka realizacja tego wielkiego planu inwestycji morskich pozwoli Polsce znacząco zwiększyć swój potencjał rozwoju w oparciu o dostęp do morza.

Dla nas głównym celem jest rozwój infrastrukturalny portów, ugruntowanie ich znaczącej pozycji i zabezpieczenie na przyszłość stabilnego rozwojumówi Marek Gróbarczyk. Minister przewiduje, że realizowane i planowane inwestycje ponad dwukrotnie podniosą przeładunki w polskich portach.

Źródło informacji: MGMiŻŚ

0 Propaganda
Jest niemal pewne, że jedynymi naprawdę ciężko pracującymi w MGMiŻŚ są pracownicy Departamentu Propagandy. Jej szef zasłużył na nagrodę 50 tys. zł. Powyższy tekst wymaga sprostowania głównie z tego powodu, że zaprezentowane inwestycje wynikają z wieloletnich programów i strategii przyjętych jeszcze przed objęciem urzędu przez min. Gróbarczyka. Największa z przedstawionych wyżej inwestycji czyli pogłębienie toru wodnego do Szczecina to trzeci etap projektu Modernizacja Toru Wodnego Szczecin - Świnoujście, projektu realizowanego od 2000 roku (więcej na stronie UMS). Kolejne inwestycje to także żaden pomysł obecnego ministerstwa tylko poprzednich zarządów portów (!) i miast portowych (!). Natomiast prawdą jest, że to min. Gróbarczyk stoi za czterema wielkimi projektami, z których realizowany jest tylko jeden- Rów Poprzeczny na Mierzei Wiślanej. Pozostałe projekty trafią na półkę ozdobioną symbolem "stępką promu nie będącą stępką".
23 czerwiec 2020 : 10:07 Andy | Zgłoś
+2 Minister który ma strategię dla Polskiej Żeglugi Śródlądowej
Minister Gróbarczyk przygotowuje pierwsze powojenne plany systemowe łączące poprawę bilansu wody z nowoczesnym EKOLOGICZNYM transportem wodnym (mowa o żegludze ŚRÓDLĄDOWEJ). O ile pamiętam Szczecin potrafił tylko zaspawać mosty obrotowe, które stanowiły o dostępności portu od śródlądzia. Żałosnym przykładem braku dbałości o rozwój portu morskiego przez poprzednie rządy jest pytanie, czy mamy jeszcze drogi wodne śródlądowe prowadzące do portu Szczecin-Swinoujście. och...do Berlina jeszcze jest droga wodna! Szczecin -portem Berlina....taka jest prawda o poprzednich czasach i braku planu rozwoju portów zachodnio-pomorskich.
23 czerwiec 2020 : 12:54 południowiec | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter