Artykuły

Poseł PiS Kacper Płażyński oraz radny Jerzy Barzowski zaapelowali do samorządowców o współpracę z rządem przy przekopie Mierzei Wiślanej. Proponują, aby radni sejmiku pomorskiego przyjęli apel, w którym poprą realizację tej inwestycji.

Przewodniczący klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości w sejmiku województwa pomorskiego, Jerzy Barzowski, złożył w czwartek w Urzędzie Marszałkowskim projekt apelu dotyczący współpracy samorządowców z władzą państwową przy przekopie Mierzei Wiślanej.

Treść oświadczenia przedstawił w czwartek na konferencji prasowej przed siedzibą UMWP.

Sejmik województwa pomorskiego wzywa przedstawicieli wszystkich organów władz publicznych do zgodnej współpracy mającej na celu zakończenie w terminie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - głosi apel.

W deklaracji podkreślono, że przekop "jest przedsięwzięciem niezwykle ważnym dla bezpieczeństwa i rozwoju Pomorza i całej Polski".

Realizacja tej inwestycji zapewnia Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, co jest istotne z punktu widzenia militarnego, zwłaszcza w kontekście działań polityki Federacji Rosyjskiej. Budowa nowej drogi wodnej przyczyniła się też istotnie dla rozwoju gospodarczego Pomorza. Prowadzona inwestycja zapewnia dziś miejsca pracy w wielu pomorskich firmach uczestniczących w projekcie. Jej planowane dokończenie przyczyni się zaś do rozwoju wielu obecnych na Pomorzu branż - od transportowej po turystyczną - wskazano.

Wobec powyższego sejmik województwa pomorskiego wyraża stanowisko, że przekop Mierzei Wiślanej powinien być realizowany bez względu na bieżące uwarunkowania partyjne, a sens ważnej dla naszego regionu i naszej ojczyzny inwestycji nie może być podważany na potrzeby rozgrywek politycznych - napisano.

Barzowski ma nadzieję, że radni Koalicji Obywatelskiej poprą projekt apelu. Dokument ma być procedowany na najbliżej sesji sejmiku pomorskiego 22 czerwca.

W konferencji przed siedzibą Urzędu Marszałkowskiego uczestniczył również poseł PiS Kacper Płażyński.

Przypomniał, że dwa lata temu sejmik województwa warmińsko-mazurskiego przyjął stanowisko, w którym poparł plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną.

Radni Platformy Obywatelskiej, Polskiego Stronnictwa Ludowego oraz Prawa i Sprawiedliwości ponad podziałami przyjęli uchwałę, mówiąc stanowczo, że popierają tę inwestycję, bo ona jest kołem zamachowym dla całego regionu - mówił Płażyński.

Podkreślił, "że przekop Mierzei jest równie ważny dla Pomorza". Wyjaśnił, że w budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną zaangażowanych jest 50 firm, zatrudniających tysiące ludzi. W ocenie Płażyńskiego ewentualne odstąpienie od inwestycji może skutkować zapaścią finansową dla lokalnych przedsiębiorców.

Składamy ten projekt uchwały do sejmiku pomorskiego, aby dać szansę radnym Platformy Obywatelskiej odciąć się od zapowiedzi Rafała Trzaskowskiego, który chce zatrzymać przekop. Radni muszą pokazać, czy są po stronie mieszkańców Pomorza, czy po stronie partyjnych interesów - oświadczył polityk.

W 33-osobowym sejmiku pomorskim Koalicja Obywatelska ma 18 radnych, 13 radnych ma Prawo i Sprawiedliwość, dwóch radnych należy do Polskiego Stronnictwa Ludowego.

W ubiegłym tygodniu prezydent Warszawy i kandydat KO na prezydenta Rafał Trzaskowski zaapelował do rządu, aby wstrzymać budzące kontrowersje wydatki – na przekop Mierzei Wiślanej, CPK i Polską Fundację Narodową – a środki przekazać na walkę ze skutkami epidemii koronawirusa.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną - jeden z głównych projektów rządu PiS - ma powstać w miejscowości Nowy Świat; liczyć będzie ok. 1300 m długości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m. Przez kanał będą mogły przepływać statki o długości 100 metrów i szerokości 20 m. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą pierwszej, aktualnie realizowanej części inwestycji konsorcjum firm NDI/Besix.

Autorka: Anna Machińska

Komentarze   

+4 Kanał Suski
Na początku były dwa, równie absurdalne, pomysły przekopów w celach militarnych. Pierwszy to kanał w poprzek Półwyspu Helskiego, mający być wraz z torem wodnym elementem awaryjnej drogi wodnej dla okrętów bojowych z portu w Gdyni. Pomysł bardzo kosztowny a przy tym bardzo mocno ingerujący w środowisko. Przepadł. Drugi to kanał Suski w poprzek Mierzei Wiślanej, który ma stanowić element drogi do Elbląga, ale głównie ma służyć możliwości użycia na zalewie jednostek MW w celach odstraszania Rosji z jej 3,5 tysiącami rakiet w Obwodzie Kaliningradzkim. Naiwne-tak, kosztowne- tak, łącznie około 4 mld zł. Za tą kwotę można by zakupić np. dwie korwety . Wołanie samorządów o pomoc jest sygnałem, że władza chce się z kimś podzielić odpowiedzialnością za tak nieodpowiedzialną decyzję.
05 czerwiec 2020 : 08:21 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Jablko daleko od jabloni
Nie udal sie Kacperek s.p. tatusiowi co raz to porazka. Po co ten niby madry mlody czlowiek pakuje sie w takie gowno jak kanalik suski. Zgadam sie z Andym ze to kuriozalna i bezsensowan decyzja z czasow Macierewicza. Marynarka Wojenna nie ma na czym plywac a my budujemy "strategiczne" przejscie na Zalew Wislany gdzie glebokosc jest 2.5 m max. Zamiast sie dozbrajac to rozbrajaja szalency polska armie I flote. Znowu pchamy sie w konflikt machajac szabelka. Zajac nie bedzie draznil tygrysa jak chce przezyc. A pislam chce skopac tygrysa myslac ze zdazy uciec. Ale elyty z ciemnego ludu tego nie rozumia. Szkoda Zalewu I Zulaw , musimy powstrzymac tych paranoikow!
05 czerwiec 2020 : 09:54 Zdzicho Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Przeprawa
Nawet puste statki o dopuszczalnych rozmiarach mają większe zanurzenie niż zakładana głębokość toru wodnego.
05 czerwiec 2020 : 10:12 GieTek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Kanał przez Mierzeję Wiślaną
Tu niczego nie trzeba udowadniać. Inwestycja ta potrzebna jest tak dla regionu jak i dla Polski. Wszędzie obcina się istotny "ogonek" - głębokość kanału to 5,0 m, a zanurzenie jednostek jakie mogłyby przepływać to 4,5 m !!! I tak przez ten "przekop" będą mogły przepływać jednostki takie jak np. pełnomorska korweta ORP Ślązak (dane taktyczno-techniczne : długość 95,37 m, szerokość 13,3 m, zanurzenie 4,4 m). Dlatego proszę nie opowiadać tu bajek o "liliputach". Każda wypowiedź przeciwna budowie tego kanału jest wroga Polsce i wprost na rękę rosyjskim interesom, nie ma również nic wspólnego z ochroną Zalewu i ekologią.
05 czerwiec 2020 : 14:38 Edward D. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Kanał
A po co ORP Ślązak miałby wpływać do Zalewu? To jest pełnomorski okręt i tam czuje się najlepiej.
05 czerwiec 2020 : 15:43 Śliczny Mariusz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Jeszcze jeden ...
Ślązak być może nigdy tam nie wpłynie. Chodzi o wielkość jednostki (skala) jaka może wpływać aż do Ebląga.
05 czerwiec 2020 : 20:59 Edward D. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 bajki ?
Panie Edward D.
Jaką wartość bojową ma korweta pływająca w te i wefte jak tramwaj po kanale między przekopem a Elblągiem ? Bo przecież tylko kanał będzie miał dostateczną głębokość.
05 czerwiec 2020 : 16:19 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Riposta
Przecież tu nie o korwetę chodzi lecz o wielkość jednostki jak może wpływać na ten akwen i aż do Elbląga. Mały stateczek ?
05 czerwiec 2020 : 20:56 Edward D. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Tak mały stateczek
Tak mały.
Czy nie napisano że:
- pogłębienie toru wodnego tokolejna inwestycja i będzie wymagać dodatkowych kosztów ...
- rozbudowa portu Elbląg także

Tak więc puki co powstanie przekop-pomnik utopii PISowskiego myślenia o wielkości POLSKI...
05 czerwiec 2020 : 22:29 Polak maly Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Miłośniku "titaników" ...
Titanic raczej nigdy by tu nie wpłynął.
Co do kosztów:
nie słyszałem , by cokolwiek, a tym bardzie podobne do tego, przedsięwzięcia nie wymagały konserwacji. Widzimy, że "utopia PIS-owskiego myślenia" staje się faktem i to najprawdopodobniej na dłuuuugie lata !!!
Na marginesie:
Nie kalecz języka polskiego - pisze się: PÓKI CO ... (to sporo mówi o Tobie).
06 czerwiec 2020 : 13:12 Edward D. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Wartość bojowa kanału....
Edwardzie, poczytaj o flocie pińskiej i jej roli jaką odegrała w kampanii wrześniowej w 1939 r.(np. Mała Flota Perepeczki) .

To, że cywile powtarzają brednie i propagandę o wartości militarnej kanału nie dziwię się.
Zweryfikuj może u pierwszego lepszego plutonowego poszkoleniu taktycznym sposób i szanse obrony takiego obszaru .

Na współczesnym polu walki kanał i tak mały akwen jest nie do obrony regularną flotą.
Gdyby na zalewie była jakakolwiek wartościowa jednostka RP,
jedna bomba,rakieta albo 2 osobowa akcja dywersyjna załatwia sprawę.

W razie godziny 'W' będzie kolejna operacja PEKIN ...
05 czerwiec 2020 : 21:29 Polak maly Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Wartość bojowa?
Miłośniku gier komputerowych - nie kompromituj się !!! Po prostu piszesz nie na temat.
06 czerwiec 2020 : 13:01 Edward D. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Ile miejsc Pracy
DO REDAKCJI
DO AUTORA
PROSZE ZADAC PYT DO MINISTERSTWA :
ILE MIEJSC PRACY UTWORZYL PROJEKT ?
ILE FIRM JEST W TO ZAANGAZOWANYCH ??
05 czerwiec 2020 : 15:37 KiKi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Kanał Suski
Inwestycja jest bardzo kontrowersyjna. Wnioski : Efekt propagandowy - tak ale tylko dla wyborców PiS, Taktyczny efekt wojskowy- żaden, Efekt gospodarczy -mizerny i to dopiero po umoczeniu kolejnych miliardów w tor wodny i port Elbląg o ile starczy kasy, bo przecież PiS w dziedzinie gospodarki morskiej zaplanował mega inwestycje w postaci Portu Centralnego w Gdańsku i pięciu wielkich terminali kontenerowych . Efekt środowiskowy- negatywny, w tym zasypywanie zalewu tworzeniem sztucznych wysp. Po wpadkach z uruchomieniem stoczni w Szczecinie, budową promów morskich, okrętów podwodnych, przeflagowaniem statków, budową terminali, rozwojem szkolnictwa morskiego (właśnie szczecińska AM zamyka swój najlepszy MOS w Świnoujściu), budowa rowu w poprzek mierzei morze być dla ministerstwa GM jedynym sukcesem .
06 czerwiec 2020 : 06:24 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 5 metrow glebokosci
Wlasciwie 4 metry, 1 metr pitrzebny na zaminowanie toru!!
06 czerwiec 2020 : 07:30 Tallboy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: