Żegluga

Nowy rok przyniósł dalszy postęp prac na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Na Falochronie Wschodnim, po jego zewnętrznej i wewnętrznej stronie, zostały wbudowane pierwsze X-blocki plus, które docelowo wzmocnią całą konstrukcję.

 

 

Budowa na Mierzei Wiślanej jest pierwszą w Polsce, a drugą w Europie, na której zastosowano tę unikalną technologię zabezpieczającą falochrony przed działaniem fal.

Docelowo powstanie 10 144 charakterystycznych betonowych bloczków w trzech różnych rozmiarach, o wadze od 2,34 do 9,6 tony każdy – mówi Jacek Szymański dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix. - Użycie takich betonowych bloków zmniejsza ilość użytych prefabrykatów ochronnych, czyli betonu na falochronach. Skraca się też czas montażu, a zwiększa odporność na zmiany klimatyczne. Po raz pierwszy zastosowano je na zaporze wodnej Afsluitdijk – Tamie Osłonowej, będącej główną tamą i groblą w Holandii. Nasza budowa będzie więc drugą taką w Europie i na świecie – dodaje Jacek Szymański.

Prace przy powstających falochronach to także wykonywane narzuty na części lądowej Falochronu Zachodniego i roboty kafarowe na obu obiektach. Na Falochronie Zachodnim betonowany jest oczep części lądowej i płyta zasadnicza.

Mimo okresu zimowego i obostrzeń epidemiologicznych prace przy przekopie Mierzei Wiślanej postępują sprawnie. To dobra wiadomość. Budowa kanału żeglugowego z Zatoki Gdańskiej do Zalewu Wiślanego jest strategiczną inwestycją, a rząd jest zdeterminowany, aby została ona ukończona w deklarowanym terminie - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W rejonie Zatoki Gdańskiej sukcesywnie pogłębiany jest port osłonowy. Natomiast w rejonie kanału żeglugowego, na bramie południowej śluzy, zakończono wykonywanie pali CFA (Pale Formowane Świdrem Ciągłym). W zakresie samego przekopu zrealizowano już 1,947 mln m3 wykopów i 130 tys. m3 nasypów. W rejonie śluzy wykonano 59 tys. m3 wykopów poniżej poziomu morza.

W ponad 80% ukończone są prace związane z umocnieniem skarp wykopów, humusowaniem i obsianiem ich mieszanką traw. Podobnie zaawansowane są prace związane z podbudową gruntu.

Trwa montaż konstrukcji stalowej mostów, na moście południowym, bardziej zaawansowanym, montowane są już elementy mechaniczne i hydrauliczne. Przy budowie obwiedni sztucznej wyspy wykonano ponad 55% prac. Kontynuowany jest montaż ściągów oraz zasyp grodzy.

Od połowy zeszłego roku Wykonawca bardzo skutecznie wykorzystywał sprzyjające warunku pogodowe, co zaowocowało zbudowaniem zapasu czasowego i wyprzedzeniem założonego harmonogramu. W porze zimowej taka sytuacja daje nam większy komfort prowadzenia prac, jednak nadal maksymalnie czerpiemy z każdego nadążającego się okna pogodowego – powiedział kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Najbliższe tygodnie na budowie to kolejne montaże X-blocków i rozpoczęcie prac narzutowych na grodzy Falochronu Zachodniego. Trwać będą również roboty żelbetowe na obu falochronach. W obszarze kanału żeglugowego i śluzy kontynuowane będą wykopy. Na śluzie trwać będą też roboty żelbetowe. Prace kontynuowane będą na całym obszarze inwestycji, także przy obu mostach i budowie sztucznej wyspy, której grodza zabezpieczana jest przed warunkami zimowymi.

Rozpoczną się transporty kamienia hydrotechnicznego ze Skandynawii, który wpłynie od strony Zatoki Gdańskiej, a także przygotowanie nabrzeża przeładunkowego wraz z placem składowym kamienia hydrotechnicznego w Porcie Elbląg. Planowane są też pierwsze dostawy kamienia do magazynów.

rel (Urząd Morski w Gdyni)

Fot.: video: materiały prasowe NDI/BESIX

-18 Kanał Suski
W treści komunikatu brakuje ważnej informacji dotyczącej finansowania tej budowli. Pierwotnie założono samofinansowanie się tej flagowej, rządowej inwestycji ze sprzedaży wydobywanego bursztynu. Wartość bursztynu w miejscu przekopu oszacowano na 880 mln zł i na tyle też wyceniono projekt dodatkowo posiłkując się cennikiem na materiały budowlane sprzed 3 lat. Na dziś koszt inwestycji określono na 2 mld zł. Dwa dni temu Dyrktor Urzędu Morskiego w Gdyni ogłosił, że wydobywanie bursztynu przy przyjętej technologii byłoby nieopłacalne i urząd nie wystąpi o koncesję. Całość sfinansuje budżet państwa. Też piknie.
15 styczeń 2021 : 18:10 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-9 polecam w sprawie bursztynu
Artykuł pt.Przedziwna właściwość bursztynu''M.Borkowskiego 2019-04-17 publikowany w Namiarach na Morze i Handel
16 styczeń 2021 : 07:20 Walenty Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+25 To cieszy
Cieszy, ze Polska w XXI wieku jest w stanie zrealizowac projekt koncepcyjnie opracowany juz za Stefana Batorego, w sredniowieczu. Cieszy, ze Zalew Wislany i caly region beda otwarte na Baltyk. Brawo!
16 styczeń 2021 : 18:14 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+13 w kwestii formalnej
Średniowiecze skończyło się wraz z upadkiem Wschodniego Cesarstwa Rzymskiego( 1453)jak chcą jedni lub wraz z odkryciem Ameryk(1492)i jak utrzymują drudzy.Król Polski Stefan Batory żył i panował nieco później.
16 styczeń 2021 : 22:33 Walenty Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 No oczywiscie - urodzil sie 40 lat po Kolumbie
No tak, urodzil sie 40 lat po Kolumbie. Jednak jakbym ja mial to napisac "projekt z nowozytnosci"? OK, niech bedzie - projekt z XVI wieku.
17 styczeń 2021 : 09:39 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Renesansowy projekt
Renesans to epoka po mrocznym średniowieczu.
17 styczeń 2021 : 11:39 Miłosz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Tak, oczywiscie, ale to epoka literacja
Natomiast epoki historyczne to:
- starozytnosc
- sredniowiecze
- nowozytnosc (trwa do dzis)
Ale moze byc i renesansowy projekt.
17 styczeń 2021 : 21:53 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 A jak nazwac
Obecna epoke- moze Kosmiczne sredniowiecze!?
17 styczeń 2021 : 17:16 Chopek Roztropek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 Brawo w końcu jakis rząd pracuje
W koncu jakiś rząd pracuje uczciwie a nie kradnie jak inni ciekawe czym mogą się poszczycić peowcy a woem Amber Gold i kradzieżą funduszy emerytalnych i ogólnym okłamywaniem i okradaniem Polaków brawo PIS ... to powinno być zrobione juz dawno .... jak brakuje wam pracowników skierować na roboty przymusowe tych z po i tuska na krótki łańcuch i do roboty uczciwej w końcu niech się zabiorą...
18 styczeń 2021 : 15:31 Tomekwol Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 *
No, no, no... roboty przymusowe to cecha totalitaryzmu ;-)
18 styczeń 2021 : 18:39 ED Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 No nie, to czesc kary więźniów
No nie, w więzieniach ludzie pracują w ramach kary i resocjalizacji, to miał na myśli raczej Chopek. Choć fakt, że totalitaryzm przybiera na sile.
19 styczeń 2021 : 16:01 Yielder Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter