Stocznie, Statki

W miniony weekend zwodowano jednostkę, która, jako częściowo wyposażony kadłub, została zbudowana na zamówienie dla duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S (Karstensens Shipyard) ze Skagen przez jej polską spółkę-córkę Karstensen Shipyard Poland. Chodzi o niemal 90-metrowy trawler pelagiczny Ruth (HG 264).

Wodowanie przeprowadzono z wykorzystaniem sprowadzonego, norweskiego barko-pontonu UR5. Kadłub, o masie wodowania ok. 2300 t, wprowadzono na platformach wielokołowych Scheuerle i Kamag na barkopondon, który - z Ruth na pokładzie - przeholowano do SR Nauta. Tam odbyło się właściwe wodowanie w doku nr 4. Zwodowany częściowo wyposażony statek rybacki przeholowano w nocy, już dzisiaj, w poniedziałek, 18 stycznia, do nab. Węgierskiego, gdzie zostanie przygotowany i będzie oczekiwał na wyholowanie do Danii.

Statek o stoczniowym numerze budowy 463 zamówiony został w duńskiej stoczni przez przedsiębiorstwo połowowe Ruth A/S w listopadzie 2019 roku.

Projekt, aranżacja wnętrz oraz rozplanowanie pokładów i urządzeń połowowych nowego Ruth zostały opracowane we ścisłej współpracy pomiędzy armatorem a stocznią. Szczególną uwagę zwracano przy tym na optymalizację warunków pracy i bezpieczeństwo, a także na komfort załogi na pokładzie.

Podobnie jak inne statki do połowów pelagicznych budowane przez Karstensens Skibsværft dla armatorów w Irlandii, Islandii, Norwegii, Szwecji i Danii, również nowa Ruth została zaprojektowana przez własne biuro projektowe duńskiej stoczni.

Moc napędu głównego wynosić będzie ok. 5000 kW. Silnik główny wyposażony będzie w katalizator (SCR) oczyszczający spaliny z tlenków azotu. Śruba napędowa, o średnicy 4500 mm, została zoptymalizowana na warunki pływania swobodnego, które ma zajmować ok. 80 % życia statku.

Nowa, szósta Ruth, wyposażona będzie we wciągarki połowowe o napędzie elektrycznym, podobnie, jak ponierska w tym względzie wśród statków do połowów pelagicznych w Danii, piąta Ruth.

Nowa, właśnie zwodowana w Gdyni, Ruth, ma być przekazana do eksploatacji, po wyposażeniu i wykończeniu, rozruchcach i próbach morskich wykonanych przez stocznię Karstensens Skibsværft w Danii, w czerwcu tego roku.
Trawler atrudniony będzie głównie do połowów śledzi, makreli i okowieli (ryb z rodziny dorszowatych).

Poprzednik i imiennik zwodowanego właśnie statku Ruth (szóstego mającego nosić to imię u tego samego armatora), został wprowadzony do eksploatacji w 2016 roku, więc ma zaldwie pięć lat.

PBS

Fot.: Artur Tatarczuk / Portowy Zakład Techniczny; Rys.: Karstensens

Ruth (Karstensens 463) - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9899337
nr rybacki - HG 264
armator - Ruth A/S
stocznia wyposażająca / główny kontraktujący - Karstensens Skibsvaerft A/S, Skagen, Dania
stocznia podwykonawcza - dostawca częściowo wyposażonego kadłuba - Karstensen Shipyard Poland Sp. z o.o., Gdynia
stoczniowy nr budowy - 463
wodowanie - 17.01.2021
położenie stępki - 07.05.2020
zamówienie - 11.2019
długość całkowita - 89,35 m
długość między pionami - 80,80 m
szerokość konstrukcyjna - 17,00 m
wysokość boczna do pokładu ochronnego - 9,60 m
tonaż pojemnościowy brutto - 4200
tonaż pojemnościowy netto - 1260
moc napędu głównego - ok. 5000 kW
wciągarki pokładowe - o napędzie elektrycznym
stery strumieniowe - 2 × 950 kW, Brunvoll
kombinowany pędnik chowany w kadłubie / poprzeczny tunelowy ster strumieniowy ("combi-thruster" / combi azimuth / tunnel thruster) - 1 × 1479 kW, Brunvoll
system zbiorników z chłodzoną wodą morską (RSW) - 2 × 1500 kW + 80 kW, Johnson Controls
system próżniowy - 3 × 66 kW / zbiorniki 3 × 3200 l
klasyfikacja - DNV-GL

 

Trawler Ruth - przed wodowaniem
Trawler Ruth - sylwetka z planu ogólnego
Trawler Ruth - na barko-pontonie UR 5
Combi-thruster od Brunvoll
Trawler Ruth - przed wodowaniemTrawler Ruth - sylwetka z planu ogólnegoTrawler Ruth - na barko-pontonie UR 5Combi-thruster od Brunvoll
 
+10 Uczcie się
Brawo, że facet płaci firmom terminowo w ciągu 7 dni od wystawienia faktury. Można ? Można. Uczcie się rodzimi Geszefciarze, Farmazoniarze, Świnie w garniturze !!!
18 styczeń 2021 : 08:57 Postobserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 c.d.
Jeżeli ktoś komuś nie płaci za jego odebraną praca to jest ŚWINIA. Garnitur jaki nosi nie ma tu żadnego znaczenia :-) .
18 styczeń 2021 : 09:45 Postobserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 Budowanie i płatności
Bardzo dobrze, bo tak powinno być po wykonaniu prac wystawiamy fakturę a zleceniodawca po odebraniu roboty płaci. Pamiętam jak kiedyś z Konrem Nauty niejaki Stach F. zwany bucem razem z Wojtkiem S i Krzychem G. naciągali podwykonawców na kasę , ba nawet okradli Skarb Państwa m.in. Urząd Skarbowy , któremu do dziś nie zapłacili ponad 640 tysięcy złotych a powinni to zrobić 7 lat temu.
18 styczeń 2021 : 15:02 CONNOR Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 AAA jak platnosci
Przecież Krzychu pracuje w karstensenie
19 styczeń 2021 : 01:47 Allach Akbar Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 allach akbar
jeżeli pracuje w karstensenie to trzeba uważac co robi ....
19 styczeń 2021 : 06:43 asad Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 odp allachowi
to że pracuje w karstensenie to nic nie znaczy bo przecież 9 lat temu - w 2012 roku - był zatrudniony (niezgodnie z przepisami prawa) w spółce Konrem Nauta w której pan Stach F., i Krzysztof G. na nieprawnym zgromadzeniu zostali wybrani nowymi członkami zarządu
i po dwóch miesiącach doprowadzili do milionowych strat a jesienią 2013 roku zgłoszono wniosek o upadłość spółki po drodze wyprowadzając miliony złotych i dodatkowo narażając stocznię Nauta na wielomlionowe straty. Do dziś nie odpowiedzieli za te działania.
23 styczeń 2021 : 12:23 m13 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 Oczywiscie do wodowania byli potrzebni Norwedzy
Oczywiscie do wodowania sciagnieto norweski ponton. Dunczycy wyprodukuja w Polsce (wyspawaja) kadlub, CO2 pojdzie na Polakow, ale jesli juz chodzi o operacje wodowania to wezma Norwegow, bo Skandynawowie sobie bardzo ufaja i sie wspieraja. Oto nasz przemysl okretowy, gdzie w Polsce tylko sie spawa. Projek z Danii, wieksze operacje wykonaja Norwedzy - trzeba miec know how. I pomyslec, ze kiedys Polacy sami wodowali swoje statki czy tam kadluby, bo to kadlub jest.
18 styczeń 2021 : 15:12 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 wodowanie
Czytaj ze zrozumieniem. Ponton posłużył tylko do transferu. Wodowanie odbyło się SR Nauta.
19 styczeń 2021 : 08:04 nauczyciel Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 To ty czytaj ze zrozumieniem
Zeby zwodowac kadlub, sciagnieto z Norwegii ponton, ktorym przewieziono kadlub do Nauty. Wiec prawde napisalem. Nie wystrzelono kadluba w kosmos, nie posadowiono go jako pomnik w centrum miasta - ZWODOWANO GO - a zeby to zrobic trzeba bylo poprosic Norwegow, wiec dobrze napisalem, ze do wodowania byli potrzebni Norwedzy. Nie wiem na ile sie znasz na produkcji statkow, ale jak kadlub jest wyspawany, to trzeba go wsadzic do wody, to wlasnie o tym jest artykul. I do tego potrzebni byli Norwedzy. Bo w Polsce oczywiscie nie ma pontonow.
19 styczeń 2021 : 10:22 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Wodowanie
Przykro mi dziaders ale nauczyciel miał rację zwodowano go w SR. Nauta na doku nie czytasz ze zrozumieniem faktycznie. Ponton został ściągnięty ale nawet nie z Norwegi :-) służył jako transfer z nabrzeża na dok. Pontony nie mają możliwości zwodować statku, kadłuba czy czegokolwiek innego
19 styczeń 2021 : 20:43 Gość1234 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Nie dziwota ze my tylko kadluby spawamy z takimi sofistami
Napisalem, ze na okolicznosc wodowania kadluba potrzebni byli Norwedzy. I to prawda. Nie napisalem, ze ponton wodowal. Napisalem "do wodowania sciagnieto norweski ponton" - i to jest prawda. Zeby zwodowac kadlub sciagnieto ponton. Czego wy nie rozumiecie? Pontonem przewieziono kadlub do Nauty, NA OKOLICZNOSC WODOWANIA. To nie byl start kadluba w kosmos kolego. To bylo wodowanie. I potrzebny byl NORWESKI PONTON. Czego tu nie rozumiesz?
19 styczeń 2021 : 23:21 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 No no...
Nie zła bryka.
18 styczeń 2021 : 19:31 Jacek Doniewski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 BROSS
Rozchurcach = ten wyraz w języku duńskim napisany?
19 styczeń 2021 : 01:46 Mario BROSS Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Degradacja
Polskie stocznie to teraz spawalnie kadłubów.
19 styczeń 2021 : 09:07 Rysiek z Klanu Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 tez mi sukces
częściowo wyposażony kadłub co to za sukces ? kiedyś budowaliśmy całe statki i to bardzo skomplikowane a tu nagle zachwyt
przemysłem okrętowym na poziomie bantustanu .
19 styczeń 2021 : 10:32 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 spory
spory ten kadłub , było co robić .
19 styczeń 2021 : 20:17 budowniczy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 pontony
pontony mają możliwość wodowania innych obiektów czy tam jednostek pływających. przerabiałem osobiście .
19 styczeń 2021 : 21:57 budowniczy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Konńczyć okres błędów i wypaczeń !
Pracujcie dalej osły za "Pan P. patrzy na Ciebie z góry" :-) . A on się z Was śmieje na Hawajach :-) :-) :-) . Kumplowi, co pierwszym oficerem na pasażerach w tym rejonie, po grillowanych stekach i wódeczce pokazywał jak wszystkich w c...ja zrobił.
https://www.youtube.com/watch?v=XOFYSHjXYAI&t=135s :-) :-) :-) . On żyje :-) . Jego tam nie było w tej skrzynce :-) . Po prostu spie….lił za długi jak wielu mu podobnych. Taka maska kosztuje do 2000 $. W Chinach, przez Ali Express dużo taniej + manekin. :-) To farmazoniarz był, celebryta, pajac medialny i ignorant. To miał opanowane. Trzeba mu to przyznać i na tym tylko jechał :-) . Mając 4 razy mniejsze stawki podwykonawców i mediów, nie tylko nie móc zarobić, ale jeszcze po rok czasu ludzie na kasę mają czekać to aż trudno uwierzyć. I teraz do tego znienawidzonego "Państwa", co to biznes utrudniają prowadzić latają hunwejbini po dotacje i przepłacone zlecenia.
20 styczeń 2021 : 10:02 Postobserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter