Inne

Akademia Morska w Szczecinie zainaugurowała rok akademicki. Uroczystości odbyły się w dniach 27 i 28 września, na Cmentarzu Centralnym oraz u stóp Wałów Chrobrego.

W Akademii Morskiej w Szczecinie kształci się w tej chwili ok. 3000 studentów. Pierwszy rok rozpoczęło ok. 550 osób, w tym 110 obcokrajowców (studiujących po polsku i po angielsku).

W tegorocznym naborze królowały nawigacja, logistyka, a także mechanika i budowa maszyn, a szczególnym zainteresowaniem cieszyła się informatyka. Podczas tegorocznego naboru zwiększono liczbę miejsc, by sprostać oczekiwaniom zainteresowanych.

Akademia Morska w Szczecinie w ten rok akademicki wkracza z nową strukturą, w której po raz pierwszy tak wyraźnie zaznaczy zwrot w kierunku najnowszych technologii. Powstanie wydziałów: Informatyki i Telekomunikacji oraz Mechatroniki i Elektrotechniki to właśnie wyraz dążenia do jeszcze lepszego zrozumienia cyfrowego świata i kształcenia studentów w zgodzie z najnowszymi trendami.

– Wiemy, że nowoczesna gospodarka morska musi podążać za tymi tendencjami, a dobrze wykształcony absolwent, to ten, który w świecie cyfrowym porusza się swobodnie – mówił podczas inauguracyjnego przemówienia JM Rektor Wojciech Ślączka. – Jesteśmy przekonani, że właśnie ten kierunek okaże się atrakcyjny dla naszych studentów, których wyposażymy w toku edukacji w jak najpełniejsze narzędzia do zarządzania informacją, projektowania oraz wdrażania inteligentnych rozwiązań dla żeglugi, przemysłu i biznesu – podkreślał Rektor.

Uroczystości uświetnili także goście – Marek Gróbarczyk - minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, minister Paweł Mucha - zastępca Szefa Kancelarii Prezydenta, przedstawiciele władz regionu i miasta, uczelni, instytucji i firm branżowych.

– Drodzy studenci, mam nadzieję, że gdy już wszyscy ukończycie z powodzeniem naukę w tej uczelni, postanowicie zostać tutaj, w Szczecinie, który daje wam naprawdę wiele możliwości – zwrócił się do najważniejszej grupy zgromadzonej przy Wałach Chrobrego minister Marek Gróbarczyk. – Dziś zadanie uczelni morskich jest bardzo ważne – dodał. – Starając się o przewodnictwo w Światowej Organizacji Morskiej podkreślamy, że szkolnictwo morskie jest naszym głównym atutem. Chcemy je rozpropagować na cały świat.

O ogromnej potrzebie włączania nowoczesnych technologii do procesu kształcenia oraz świata nauki mówił także minister Paweł Mucha, przekazując słowa Prezydenta Andrzeja Dudy. Zwrócił także uwagę na wpływ ośrodków akademickich na rozwój regionów. – Jest niezwykle ważne, aby potencjał wynikający z osiągnięć i dorobku polskich uczelni i ośrodków naukowych w tym związanych z morzem, transportem i żeglugą morską dobrze spożytkować dla rozwoju poszczególnych regionów i całego kraju – brzmiał list Prezydenta RP.

Uroczystości inauguracyjne, jak zawsze, trwały dwa dni. Wieczorny apel pod pomnikiem „Tym, którzy nie powrócili z morza” na Cmentarzu Centralnym to tradycyjny element uroczystości, którym podkreślana jest pamięć tradycji i szacunek dla żywiołu, jakim jest morze. Wśród delegacji znaleźli się przedstawiciele instytucji morskich ze Szczecina i Polski, przedstawiciele uczelni, a przede wszystkim studenci, dla których to pierwsza styczność z morską tradycją uczelni. W apelu udział wziął osobiście Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk. Inauguracji, tradycyjnie towarzyszył Chór Akademii Morskiej w Szczecinie.

rel (Akademia Morska w Szczecinie), AL

+7 Kształcenie
Przez 4 lata pan minister nie zajął się zmianami programów szkolenia. Wszystkie morskie jednostki edukacyjne posiadają symulatory , w dziale maszynowym głównie polskiej firmy Unitest. Wykorzystanie tych wysokiej klasy symulatorów, zgodnie z programem szkolenia, jest na żenująco niskim poziomie. Przykładem niech będzie ramowy program szkolenia na poziomie zarządzania w dziale maszynowym gdzie ilośćgodzin szkolenia na symulatorach siłowni okrętowych (dla 2 oficera mechanika) wynosi 14 (czternaście) godzin. By na poważnie potraktować szkolenia na symulatorach i w pełni zreakizować program tak by szkoleni mogli nabrać przewidzianych programem umiejętności ta liczba powinna wynosić co najmniej 40 godzin. Jest potrzeba zmniejszenia godzin innych przedmiotów o tematy powtarzane z poziomu operacyjnego.
30 wrzesień 2019 : 14:59 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1