Inne

Z powodu opóźnień w projektowaniu promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej zdecydowaliśmy się kupić gotowy projekt jednostki - powiedział we wtorek w Stoczni Szczecińskiej minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Stępkę pod budowę promu typu ro-pax dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PŻB) położono 23 czerwca 2017 r. na terenie Stoczni Szczecińskiej. W lipcu 2018 r. poinformowano, że proces projektowania promu uległ wydłużeniu przez wprowadzenie do niego istotnych zmian. Z tych informacji wynikało także, że prom dla PŻB ma być gotowy na przełomie 2020 i 2021 roku.

"Na początku tego roku (...) stwierdziliśmy jednoznacznie, że mamy opóźnienia w zakresie organizacyjno-projektowym, dlatego też wprowadzamy drugie rozwiązanie, tj. nabycie gotowego projektu dla obydwu armatorów, i wprowadzenie nowej serii czterech promów tak, jak to było już wcześniej określone, o długości 235 metrów" - powiedział na konferencji prasowej Gróbarczyk.

"W związku z tym, że sztywne umowy, które zostały zwarte pomiędzy portami Świnoujście i szwedzkim Ystad, zobowiązują nas do wprowadzenia już w 2021/2022 r. jednostki znacznie większej niż te, które znajdują się obecnie w gestii armatorów (...), zdecydowaliśmy się uruchomić drugie rozwiązanie, które w zasadzie jest już gotowe - zakup gotowego projektu" - dodał minister.

autor: Kacper Reszczyński

Komentarze   

+24 Chciało by się...
Chciało by się powiedzieć: "A nie mówiłem?!"
06 sierpień 2019 : 11:36 Pies na buraki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+28 Zawsze jest tak...
Zawsze jest tak, gdy wtrącają się politykierzy...
06 sierpień 2019 : 11:37 Pies na buraki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+29 Czyli jak zawsze
Można było ten projekt zrobić w kraju podejmując decyzję ponad 2 lata temu...teraz firma na W sprzeda projekt i 90 % wyposażenia a w Szczecinie co najwyżej złożą kadłub - zyski i wiedza pojadą za granicę a wszystko sfinansuje podatnik...ktoś za taką nieudolność powinien zapłacić stanowiskiem.
06 sierpień 2019 : 13:22 Stoczniowiec Priv PL Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+18 zorganizowane wysysanie podatkow
Bo o to od poczatku chodzilo.Minister wezmie tlusta koperte. Trzeba sledzic sposoby rozwiazywania roznych problemow gospodarczych czlonkow PiS ,nie tylko shippingowych .T o doskonale zorganizowana maszyna do wysysania pieniedzy z budzetu.
A ministerek sie wciaz uczy od kolegow jak sie to robi :)
07 sierpień 2019 : 06:28 Jorge Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+19 Stępka
i wiesz co my robimy tym promem? my tym promem otwieramy oczy niedowiarkom. to nasze przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo!
06 sierpień 2019 : 14:20 Piotr Jakubowski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+37 Sukces
Dwa lata po położeniu stępki zakupiono... projekt promu. Sukces na miarę Księgi Rekordów Guinessa. Ministerstwo powinno to zgłosić, jako polski sposób na najbardziej na świecie porąbany sposób budowy statków.
06 sierpień 2019 : 14:49 Maxi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+32 promy
Ta decyzja to ogromny sukces ministerstwa , przemyślany, realny, rozsądny, medialny, itd itd. Teraz czekamy na sukces numer dwa, czyli zakupienie promów w Chinach. Minister Gróbarczyk jest Wielki. Słowa dotrzymuje.
06 sierpień 2019 : 15:18 teo Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+22 ...
Zbliżają się wybory więc ciemnej masie trzeba rzucić jakiegoś propagandowego chłamu. Nie ma się co łudzić. Stocznia została doprowadzona do upadku, w zarządzie siedzą upolitycznione jednostki, a fachowcy wykonujący pracę na bardzo wysokim poziome wyemigrowali w celach zarobkowych do Skandynawii. Chciałbym bardzo kibicować polskiemu przemysłowi stoczniowemu ale trzeźwo patrząc na to wszystko - są to tylko propagandowe gierki. Pozdrawiam Szczecinian.
06 sierpień 2019 : 15:47 Felix Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+22 A jakież to słynne biura projektowały ?
Podajcie nazwy tych słynnych biur.
A, i pokażcie jakie to podobne promy zostały już wczesniej przez nie zaprojektowane .
06 sierpień 2019 : 17:03 Roger Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+13 a no takie biura
NedProject, StoGda i MARS Deign & Solutions
07 sierpień 2019 : 09:44 rzorrz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+26 No co za gigantyczna już bzdura !!
Przecież ta ministerka w czerwcu chwaliła się badaniami modelowymi co jest podane w linku pod opisem i mówił że w ciągu paru tygodni nastąpi pokazanie projektu. Teraz mówi o kupnie gotowego projektu który (niby) już jest a jakoś nie mogą go pokazać(..) Ciekawe co powie we wrześniu bo ja zakładam że projekt który jest gotowy jest w fazie projektowania !!
06 sierpień 2019 : 17:36 ...... Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+21 promy
Czyli według Duńskiego lub Niemieckiego projektu, Filipińscy pracownicy zbudują [zapewnie z Chińskiej- bo najtańsza stali] Nasz Narodowy Prom, - przykro ale dla mnie jest to żenujące - żeby dosadniej nie napisać . Czy naprawdę nie można było dogadać się z Remontową S.A. szanowni Politycy jedynej słusznej opcji?
06 sierpień 2019 : 18:40 marek 111 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Promy ropax w Remontowej...?
...owszem do remontu, ale budowa to zupelnie inna skala! Warunki do budowy takiego promu owszem ma ale CRIST w Gdyni w swoim suchym doku. Dziwne, że Gróbarczyk tam nie zlecił tej roboty. Wskrzeszanie "Szczecina" w oparciu o tak słabe przesłanki biznesowe juz się mści. Jest szansa, że będzie gorzej - więcej zmarnowanych pieniędzy na najdrozszy prom w historii Polski.
07 sierpień 2019 : 11:19 adi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Ryzyko
Crist moze co najwyzej zbudować kadłub, branie całości na siebie to gigantyczne ryzyko, żyją jeszcze ci co pamietają Steny z lat 70-tych, położyły na łopatki polskie stocznie
07 sierpień 2019 : 13:56 Roger Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Polacy nie potrafią projektowac
Polacy nie potrafią projektowac już dawno. Szkoda.
06 sierpień 2019 : 19:05 Turczyn Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Potrafią
Potrafią. Problem nie był związany z projektowaniem.
07 sierpień 2019 : 19:23 AA Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 @Potrafią
W to, że potrafią projekotwać nie ma wątpliwości. Ale jeśli w tym wypadku nie to było problemem, to co?
08 sierpień 2019 : 04:55 Marian Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 a co może być problemem???
oczywiście, KASA. Ministerstwo pewnie oczekiwało, że otrzyma projekt wykonany w czynie społecznym ...
08 sierpień 2019 : 07:31 GXV Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+19 Wstyd i żenada.
Najbardziej wkurza, jak te puste łby dalej rżną głupa i gmerają przy budowie nieszczęsnych promów.Te Zaręby, Jacyny,Brudzińskie etc dalej nadymają się do kamer ,a nieszczęsny Gróbarczyk udaje że wszystko jest OK, zgodnie z planem.
Zero powagi w tym projekcie, a tylko wstyd
że wszystko dzieje się pod patronatem prezydenta, premiera.
Najwyższy czas na wnioski personalne, ale to mam nadzieję zadanie dla wyborców.
06 sierpień 2019 : 22:11 Wodnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 Nr 1
Przypomnę tylko, że Marek Gróbarczyk jest na pierwszym miejscu listy kandydatów PiS do Sejmu. Człowiek sukcesu, menadżer z udokumentowanym dorobkiem, wybitny strateg biznesowy, skuteczny polityk. Czego nie dotknie - zamienia w złoto.
07 sierpień 2019 : 05:03 R Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 historia kołem się toczy
Przypominam,że pierwszy wybudowany po wojnie statkek s/s Sołdek też był ''gotowym projektem''.Zakup dokonany przez ministra świadczy o tym w jakim punkcie rozwoju,po wielu,wielu latach rządów pełnych sukcesów, znajduje się przemysł stoczniowy.Historia kołem się toczy.
07 sierpień 2019 : 07:25 hihi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+15 Ilośc nie przechodzi w jakość
5 czy 7 stoczni państwowych a nie ma komu zaprojektować bo projekt się kupuje za granicą ani wybudować bo trzeba ściągać ludzi z Filipin czy Bandladeszu. Dlaczego ? Bo w państwowych stoczniach panuje marksizm czyli liczy się ilość "pracowników" (siła nacisku polityczno-zadymiarskiego przed wyborami) niż jakość czyli wykształcony facet/facetka z doświadczeniem. Niestety tym drugim, którzy potrafiliby za projektować i wybudować trzeba by dobrze zapłacić, żeby wrócili, a to nie spodoba się związkowych bonzom bo trzeba by zwolnić za takiego człowieka z 3-4 pasożytujących piesków związkowych, członków ich rodzin lub o 20% obciąć pensje Misiewiczowi. W tych stoczniach zatrudniających po 500 - 600 osób, kwalifikacje do pracy do pracy i uczciwie pracuje może max z 50 osób. Reszta jest balastem, ale bierze za to niezła kasę na przekrętach pokrywaną z naszych podatków i idiotycznych programów typu " zielona stocznia" czy remont szrotów z marynarki wojennej.
07 sierpień 2019 : 09:43 Podatnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 nic dodać, nic ująć
Niestety to smutna prawda o państwowych stoczniach... Te marksistowskie twory należy sprywatyzować, bo blokują tylko tereny i infrastrukturę dla firm które chcą profesjonalnie zajmować się budową i remontami jednostek.
08 sierpień 2019 : 07:48 libero Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+14 c.d.
Gdyby z na 600 osób z 500 nie przyszło do pracy nie miałoby to żadnego wpływu na proces produkcyjny. W ogóle jak można było zlecić tej patologii na wyspie budowę promu ? Przecież wszyscy wiedzieli że to nie może się skończyć inaczej niż Gawron vel Ślązak vel ORP Miś. Rząd miał dobre chęci ale nimi jest piekło wybrukowane. Albo odbudowa stoczni, szkolnictwa i przemysłu stoczniowego albo układy ze związkowymi świniami w garniturze. Tu trzeba mieć jaja, a Pan minister mimo dobrych chęci ich jednak nie miał. Jak tego nie mają projektować i budować nasi ludzie tylko ściągać tu Bangladesz by pseudo Misiewoczo-Zarządy mogły brać po 20 koła to lepiej to zlecić w całości do Chin. Skończymy jak Wenezuela. Rozwala się firmy szybko, odbudowuje kilkadziesiąt lat. Najważniejsi są ludzie.
07 sierpień 2019 : 09:43 Podatnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 odpowiedzialność
"PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii." Ale daje sobie prawo do usuwania niektórych .
07 sierpień 2019 : 09:51 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 sorry
odszczekuję, pomyliłem z innym artykułem, powtórzę za marszałkiem- przepraszam
07 sierpień 2019 : 09:56 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+22 Baśnie z mchu i paproci
Pan Gróbarczyk "przypomniał' sobie o stępce bo idą wybory, a ja przypomnę że od czterech lat opowiada bajki o tym ze projekt techniczny już gotowy, ze trwają próby modelowe na basenie, że wykonano "przeprojektowanie" projektu na napęd ekologiczny, gdyby wiedział o czym mówi to nie pozwoliłby sobie na zrobienie zdjęć przy tzw. stępce, czyli kawałku blachy pospawanym na chybcika tylko po to żeby nowi "władcy" Polski mogli wbić nity w tabliczkę okolicznościową na pseudo stępce- bo to wstyd i obciach. Panie Gróbarczyk miej litość nad nami i szacunek nad naszą inteligencją i skończ z opowiadaniem głupot i przede wszystkim nie przeszkadzaj pracować firmom korzystającym z terenów po stoczniowych.
p.s. za jakiś czas dowiemy się że zakupiono dokumentację i prom już się buduje w stoczni ...........chińskiej.
07 sierpień 2019 : 10:43 JanKowalski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 Chiny
Tak dokładnie będzie, jeśli prom będzie budowany, to będzie to się działo w stoczni w Chinach. Najgorsze nie jest jednak to, że będzie tak bo jest taniej, tylko dlatego że tak jest łatwiej rozpylac panstwowa kasę i stosowac tabliczkę podzielenia.
07 sierpień 2019 : 11:04 PabloB Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+17 Zwykły kłamca...
Ciekawe jak szybko się okaże że nie ma kasy na prom w ogóle.
Kiedy w końcu ktoś rozliczy tego kłamcę?
07 sierpień 2019 : 11:27 Michu_35 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 SZCZECIN
No wlasnie NED z 3Trojmiasta projektowal i nie dal rady. Szczecin wymaga wsparcia, ale na poziomie.
07 sierpień 2019 : 14:46 WLODZIMIERZ KRUKACZ Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 Szczecin 2
Aktualnie biznesowy szczyt intelektualny Szczecina to Sklepy z produktami z Niemiec. Taka jest smutna prawda.
07 sierpień 2019 : 15:05 kruk2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 bu ha ha
NED to firma krzak tak jak i inne z gdanska
08 sierpień 2019 : 08:51 cd Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Państwowe stocznie i ministerstwo
Oni są jak Midas, tylko na odwrót. Czego się dotkną, zamienia się w gó.no.
07 sierpień 2019 : 17:45 P-11 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Tylko Tusk i jego kumple
Czego się nie dotknęli to zawsze zamieniało się w złoto, tylko że dla zuchwałych.
07 sierpień 2019 : 19:06 Tuskafan Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Wlasnie
No to masz już winnego! :-)
07 sierpień 2019 : 20:04 ArturT Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 WSTYD
A stocznia szczecińska nie ma biura projektowego?
07 sierpień 2019 : 20:10 SDD Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 Nie stocznia
Skąd ma mieć? Przecież to nie jest stocznia, to jest "park przemysłowy" który szumnie nazwano stocznią. Powiem więcej, ta "stocznia" nie ma nawet spawaczy, traserów, kadłubowców itd.... To jest tylko twór administracyjny do zarządzania (mało udolnego) pozostałą po stoczni infrastrukturą (bo trudno to nazwać majątkiem).
07 sierpień 2019 : 20:25 SSN Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+15 Obserwator
Twierdzenie że projektanci nie dali rady jest w części prawdziwe. Nie wdając się w szczegóły na tym etapie nie dali rady głównie w konfrontacji z niekompetencją, złą wolą, intrygami a na koniec z lobbystami.
Okazało się że organizacja i procedury prac remontowych znacząco różnią się od organizacji procesu projektowego.
07 sierpień 2019 : 22:37 Ryszard_3 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 ... zdecydowaliśmy się
My, to znaczy kto? Minister? Stocznia? Armator? Wszyscy i nikt. Odpowiedzialnych za ten burdel też nie ma.
08 sierpień 2019 : 19:35 P-11 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 kumuna
Dokładnie tak, w komunie był chociaż pierwszy sekretarz, a tu kto rządzi? Demokracja? Przecież rządy PIS-u to komunizm w nowej odsłonie, bo przecoeż " ...zdecydowaliśmy się uruchomić drugie rozwiązanie, które w zasadzie jest już gotowe - zakup gotowego projektu" - dodał minister- który nie wie co mówi, Ale najgorsze jest, że nie ponosi żadnej odpowiedzialności za to co mówi i robi
13 sierpień 2019 : 17:14 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło: