Inne

W poniedziałek rano, jako pierwsi w mediach, informowaliśmy o pozyskaniu przez szczeciński zakład produkcji fundamentów morskich turbin wiatrowych ST³ Offshore sp. z o.o. w restrukturyzacji, zlecenia na budowę, na zlecenie fińskiego projektanta i producenta Konecranes, dwóch dużych kontenerowych suwnic nabrzeżowych z przeznaczeniem dla portu w Kłajpedzie. Teraz prezentujemy dalsze szczegóły, jakie znalazły się w rozesłanej we wtorek przez ST³ Offshore do mediów informacji zatytułowanej "ST³ Offshore wraca do gry".   

Spółka ST³ Offshore podpisała umowę na produkcję dwóch dźwigów typu STS.  Duże konstrukcje trafią do portu w Kłajpedzie. Start prac za miesiąc, ale już teraz firma rozpoczęła przygotowania do realizacji kontraktu polegające m.in. na zakupach materiałowych.

Dźwigi STS (ang. ship to shore) to duże urządzenia dźwignicowe umożliwiające transport kontenerów ze statku na nabrzeże portu i odwrotnie. STS-y ze Szczecina, budowane na zamówienie firmy Konecranes, trafią do portu w Kłajpedzie. Umowa została podpisana pod koniec sierpnia.

W ramach kontraktu ST³ Offshore będzie odpowiedzialne za dostarczenie w pełni wyposażonych dźwigów STS. Po stronie wykonawcy leży zatem zakup materiału stalowego, jego cięcie, prefabrykacja i wykonanie zabezpieczenia antykorozyjnego. Część komponentów - m.in. elementy elektryczne i tzw. secondary steel (mniejsze elementy ze stali i innych elementów, np. trapy - schodnie, barierki i inne) - zostanie dostarczona przez klienta (niektóre z tych elementów mogą powstać u innych polskich producentów), a ST³ Offshore wykona ich finalny montaż. Producent ze Szczecina wykona montaż całej konstrukcji stalowej, montaż mechaniczny i elektryczny oraz wstępne testy dźwigu. Po dostawie do portu docelowego dźwigi przejdą już tylko ostateczne testy i uruchomienia, i zostaną przekazane do użytkowania przez terminal. W Szczecinie gotowe STS-y załadowane zostaną przez olbrzymią suwnicę bramową na środek transportu, który zapewniony zostanie przez klienta i popłyną do Kłajpedy. 

Co zadecydowało o powierzeniu realizacji zlecenia spółce ST³ Offshore? Jak czytamy w oficjalnej informacji z ST³ Offshore - klient poza docenieniem wysokiej jakości usług produkcyjnych szczecińskiego producenta wysoko ocenił możliwości ponad 100-metrowej suwnicy, która zapewnia kompleksowość usługi. Chodzi o wyprodukowanie całych konstrukcji dźwigów i swobodne wykonanie finalnego montażu na ponadprzeciętnie dużym placu montażowym oraz załadunek gotowych STS-ów w pozycji pracy na barkę transportową. Poza tym, część zespołu producenta jest już znana klientowi z innych, zakończonych z sukcesem projektów, co  może być również gwarancją pomyślnej realizacji tego projektu.

Czytaj także: ST³ Offshore zbuduje dwie duże kontenerowe suwnice nabrzeżowe  

Zadowolenia z podpisania kontraktu nie kryje zarząd ST³ Offshore. "Okres przejściowy dla naszej fabryki się skończył, przed nami spore wyzwanie" - mówi wiceprezes zarządu Adam Kowalski. "Produkcja dwóch dźwigów niemal jednocześnie oznacza konieczność precyzyjnego planowania i prefabrykacji konstrukcji w ramach ustalonych cyklów i zaaranżowanej do tego przestrzeni" - tłumaczy. "Oznacza to minimalizację ilości operacji logistycznych i optymalne wykorzystanie ciągu antykorozyjnego. To poważny i duży projekt. Prawdopodobnie będziemy pierwszą firmą w Polsce, która na jednym terenie wyprodukuje konstrukcję stalową dźwigu tego typu i jednocześnie przeprowadzi montaż dźwigów w całość" - dodaje prezes zarządu spółki ST³ Offshore Andrzej Czech.

Przy realizacji kontraktu pracować będzie ponad 150 osób, a w szczytowym jej etapie ok. 200 - głównie monterzy, spawacze i malarze. Spółka opracuje strategię procesu rekrutacji i szkoleń niezbędnych pracowników.

Gotowa konstrukcja w pełni wyposażonej suwnicy ważyć będzie ok. 1200 ton i będzie mieć wysokość 60 metrów (do belki głównej). W pozycji pracy osiągnie rozpiętość około 130 m, a wysokość konstrukcji przekroczy 80 m. Jak informował już wcześniej Portal Morski suwnice będą należały do suwnic post-panamax, z wysięgiem 52 m, unosem 65 ton i wysokością podnoszenia 42 m.

Rozpoczęcie prac związanych z cięciem materiału zaplanowane jest na koniec roku, a pierwszy załadunek gotowego dźwigu na III kwartał przyszłego roku. Wartość kontraktu objęta jest tajemnicą biznesową.

Konecranes (Grupa Konecranes Lifting Businesses™) to jeden ze światowych liderów w zakresie dostaw i serwisu urządzeń dźwignicowych i obrabiarek dla klientów różnych sektorów przemysłu, m.in. okrętowego, portowego, przeładunkowego, oraz wytwórczego czy przetwórczego. To także jeden z największych w świecie dostawców dźwignic przemysłowych. Oferuje podzespoły, dźwignice i rozwiązania przeładunkowe m.in. dla sektorów wymagających obsługi ciężkich ładunków, portów, terminali przeładunkowych, stoczni i terminali materiałów sypkich).

Port w Kłajpedzie, do którego trafią szczecińskie STS-y, to największy port na Litwie; rocznie obsługiwanych jest tu ponad 40 mln ton ładunków. Na terenie portu znajduje się ok. 90 km linii kolejowej.

rel (ST³ Offshore), PBS

1 1 1 1