Inne

We wtorek, 8 marca odbył się pierwszy dzień szóstej już edycji konferencji Transport Week 2016. Wydarzenie, które na stałe wpisało się do międzynarodowego kalendarza imprez transportowych, ponownie zgromadziło wyspecjalizowanych prelegentów i słuchaczy, tym razem w nowym skrzydle Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego w Sopocie.

- Tematyka pierwszego dnia konferencji była kompletnie inna, niż ta prezentowana na Transport Week w zeszłym roku. Mówiliśmy o zagadnieniach przyszłościowych, zarówno jeśli chodzi o żeglugę, jak i rozwój portów. O tym, jak może wyglądać świat w przeciągu trzech czy czterech dekad z całkowicie różnych perspektyw, m.in. ekonomicznej i społecznej - przyznał w rozmowie z Portalem Morskim Przemysław Myszka, który zagadnieniem "The world of transport & logistics in 2050" zainaugurował pierwszy dzień konferencji.

Kolejny mówca, Algell z SSPA Sweden, w swoim przemówieniu poruszał się wokół wizji, wyzwań i szans, jakie stanęły przed sektorem żeglugowym. - Wskazał on, jak sektor żeglugowy zmieniał się na przestrzeni dziesięciu, dwudziestu ostatnich lat, jak przeszliśmy od czarnego i szkodliwego smogu z kominów statków do nowych ekonomicznych rozwiązań i regulacji, które je wymusiły oraz do poszukiwania nowych alternatywnych rozwiązań, jak LNG - skomentował dla Portalu Morskiego Przemysław Myszka.

Johan Algell omówił również, jak czynniki zewnętrzne, takie jak m.in. cena paliwa, są w stanie dosłownie z dnia na dzień zmienić sytuację sektora żeglugowego.

W sesji "Clean shipping - how to implement a sustainable growth?" brali udział: Carl Carlsson - dyrektor generalny Szwedzkiego Stowarzyszenia Armatorów (Swedish Shipowners Association, SSA); Ingo Marko - starszy konsultant VP Logistics Division, INFORM; Gun Rudeberg - szef ds. spraw środowiskowych w Porcie w Sztokholmie oraz Mantas Bartuśka - dyrektor generalny litewskiej spółki Klaipedos Nafta.

- Zainteresowanie wywołały prelekcje prezentujące temat spraw środowiskowych. Gun Rudeberg z portu w Sztokholmu omówiła, jak zrównoważony rozwój spostrzegany jest zarówno z perspektywy portu w Sztokholmie, jak i całego Bałtyku - skomentował Przemysław Myszka. - Jest to coś, w co warto inwestować zawczasu z dobrej woli, a nie poprzez narzucane regulacje.

Przedstawiciel spółki Klaipedos Nafta pokazał natomiast, jak LNG może wpłynąć na sytuację nie tylko ekonomiczną, ale również sytuację polityczną - tak, jak w przypadku jednostki regazyfikacyjnej (FSRU), czyli tzw. pływającego gazoportu, który umocnił pozycję Litwy, a tym samym zmniejszył jej zależność od dostaw z rosyjskiego Gazpromu.

Równie ciekawe były przemówienia Szwedów znanych z zaangażowania w środowiskowe projekty, jak np. Zero Vision Tool, którego celem jest pomoc w tworzeniu bezpiecznych, przyjaznych dla środowiska i efektywnych energetycznie rozwiązań w transporcie morskim. - To projekt z jednej strony raportujący, a z drugiej zaś, dzięki zebranym danym pozwala na przeprowadzanie koncepcji umożliwiających największe "zazielenienie" żeglugi w Europie - skomentował Przemysław Myszka.

W ostatnim panelu dyskusyjnym "Ports of the future - visions, challenges, efficiency" uczestniczyli: Julian Skelnik - dyrektor ds. kontaktów zagranicznych i Public Relations Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, wspomniana już Gun Rudeberg - radca prawny i ds. szef spraw środowiskowych w Porcie w Sztokholmie, Krzysztof Gromadowski - dyrektor ds. Współpracy Międzynarodowej i Public Relations Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz moderatorzy: Przemysław Myszka i Przemysław Opłocki z Baltic Transport Journal. Mówiono o tym, jak porty prawdopodobnie będą wyglądały w przyszłości, co należy zrobić, aby je rozwijać i jak wprowadzać inteligentne rozwiązania. Julian Skelnik mówił o najważniejszych wyzwaniach, jak m.in. zwiększenie możliwości polskich portów - przyjmowanie jeszcze większych jednostek oraz trudnej i nieprzewidywalnej sytuacji politycznej. Celnego komentarza udzieliła także Gun Rudeberg, która przy okazji rozmów o koncepcji "Smart Port" przyznała, że ważnym jest, aby wybiec myślami naprzód, wziąć pod uwagę przeszkody i wiedzieć, jak je ominąć.

Transport Week to ważne wydarzenie zarówno w Polsce, jak i w Europie. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął m. in. Prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz oraz Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk, a także najważniejsze instytucje europejskie - m. in. ESPO, BPO, ECSA oraz CLECAT.

W ramach drugiego dnia konferencji usłyszymy głos m.in. Pawła Brzezickiego z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Pawła Stelmaszczyka z Komisji Europejskiej, a także wysokich przedstawicieli m.in. polskich portów i operatorów intermodalnych.

AL, rel (Transport Week)

Fot.: Piotr B. Stareńczak 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter