Inne

Polski Rejestr Statków poinformował, że w czerwcu 2013 r., po 16 latach pełnienia obowiązków w kierownictwie PRS, ze stanowisk ustąpili: Jan Jankowski – ze stanowiska Prezesa Zarządu PRS S.A. oraz Jerzy Wyrzykowski – ze stanowiska Członka Zarządu.

Pod ich kierownictwem PRS uruchomił działania zakończone przyjęciem w 2000 roku ustawy o Polskim Rejestrze Statków, w której określono, że PRS jest instytucją o charakterze użyteczności publicznej, wolną od nacisków komercyjnych. Zgodnie z ustawą, generowane zyski PRS przeznacza na rozwój i badania naukowe na rzecz podniesienia bezpieczeństwa żeglugi.

Jerzy WyrzykowskiPrzeprowadzona restrukturyzacja, podniesienie poziomu jakości prowadzonych działań zaowocowały uznaniem PRS przez Unię Europejską. Jako organizacja spełniająca wymagania dyrektyw dotyczących nadzoru nad statkami morskimi i śródlądowymi PRS może wykonywać na statkach bander unijnych działania w imieniu upoważniających go rządów. Uznanie ułatwiło uzyskanie akredytacji i notyfikacji na prowadzenie certyfikacji na zgodność z dyrektywami Unii Europejskiej.

Ponowne przystąpienie do Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Klasyfikacyjnych IACS w 2011 r. stanowiło ukoronowanie wysiłków PRS o uznanie go za jedno z najbardziej wiarygodnych towarzystw klasyfikacyjnych, służących społeczności żeglugowej.

Dr Jankowski będzie kontynuować pracę naukową w PRS, koncentrując się na opracowaniu kryteriów bezpieczeństwa dla małych statków morskich i dużych masowców. Jerzy Wyrzykowski nadal będzie prowadzić sprawy związane z członkostwem PRS w IACS.

Na stanowisko Prezesa Zarządu wybrany został Dariusz Rudziński, a na stanowisko Członka Zarządu – Grzegorz Pettke. Obydwaj nowi członkowie Zarządu wywodzą się z kadry kierowniczej PRS.

Dariusz RudzińskiMgr inż. Dariusz Rudziński, absolwent Akademii Morskiej w Gdyni, zanim przyszedł do PRS w 1996 r., służył na statkach jako II oficer, następnie był oficerem w Kapitanacie Portu w Gdańsku. W PRS początkowo pracował jako inspektor terenowy, wkrótce awansował na stanowisko kierownika Placówek PRS w Gdańsku i w Pireusie, a następnie objął stanowisko Dyrektora Handlowego PRS.

Mgr inż. Grzegorz Pettke pracuje w PRS od 16 lat. Jako absolwent Akademii Morskiej w Gdyni podjął pracę w Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa i zdobywał doświadczenie zawodowe elektryka na statkach morskich pływających pod różnymi banderami. W PRS był inspektorem Centrali, a następnie objął stanowisko kierownika Inspektoratu Elektrycznego.

Grzegorz PettkeNowy Zarząd ma pełną świadomość zmieniającej się roli klasyfikacji w żegludze i branży offshore, jak również tendencji towarzystw klasyfikacyjnych do inwestowania coraz większych środków w dostarczanie narzędzi ułatwiających spełnienie obowiązujących wymagań. Rozwój techniki, natychmiastowy przepływ informacji między statkiem, operatorem, a wsparciem technicznym klasyfikatora stanowią siłę napędową w dążeniu do wyższej jakości usług i docelowo zwiększenia bezpieczeństwa na morzu. Niemniej, wypracowaną przez dziesięciolecia ‘kulturę klasyfikacji’ warto kontynuować.

– Inspektorzy PRS, mający wysokie kompetencje techniczne, zdają sobie sprawę z ciężaru odpowiedzialności za swoje decyzje – twierdzi Grzegorz Pettke. – Koncentracja na formalnej zgodności z przepisami zamiast na intencji stanowiącej ich podstawę jest może mniej stresująca dla inspektora, ale traci znaczenie dla armatora.
Bezpieczeństwo ludzi i statków oraz ochrona środowiska, a także ekonomicznie efektywna żegluga pozostają zasadniczym celem działania Polskiego Rejestru Statków S.A. Pamiętając o swoich doświadczeniach w pracy na morzu, Dariusz Rudziński podkreśla: – Trzeba uważnie słuchać armatorów i zapewniać rozwiązania problemów, zanim się pojawią. Mając dobre przygotowanie PRS do rozwoju, jeśli chodzi o jakość i uznanie w sektorze gospodarki morskiej, Zarząd PRS skoncentruje się na rozwijaniu bliższych relacji z armatorami, by lepiej sprostać ich potrzebom i ułatwić bezpieczną eksploatację jednostek – podkreśla.

Zdjęcia: materiały prasowe

 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6585 3.7325
EUR 4.2289 4.3143
CHF 4.4926 4.5834
GBP 4.9553 5.0555