Polski Rejestr Statków poinformował, że w czerwcu 2013 r., po 16 latach pełnienia obowiązków w kierownictwie PRS, ze stanowisk ustąpili: Jan Jankowski – ze stanowiska Prezesa Zarządu PRS S.A. oraz Jerzy Wyrzykowski – ze stanowiska Członka Zarządu.
Pod ich kierownictwem PRS uruchomił działania zakończone przyjęciem w 2000 roku ustawy o Polskim Rejestrze Statków, w której określono, że PRS jest instytucją o charakterze użyteczności publicznej, wolną od nacisków komercyjnych. Zgodnie z ustawą, generowane zyski PRS przeznacza na rozwój i badania naukowe na rzecz podniesienia bezpieczeństwa żeglugi.
Przeprowadzona restrukturyzacja, podniesienie poziomu jakości prowadzonych działań zaowocowały uznaniem PRS przez Unię Europejską. Jako organizacja spełniająca wymagania dyrektyw dotyczących nadzoru nad statkami morskimi i śródlądowymi PRS może wykonywać na statkach bander unijnych działania w imieniu upoważniających go rządów. Uznanie ułatwiło uzyskanie akredytacji i notyfikacji na prowadzenie certyfikacji na zgodność z dyrektywami Unii Europejskiej.
Ponowne przystąpienie do Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Klasyfikacyjnych IACS w 2011 r. stanowiło ukoronowanie wysiłków PRS o uznanie go za jedno z najbardziej wiarygodnych towarzystw klasyfikacyjnych, służących społeczności żeglugowej.
Dr Jankowski będzie kontynuować pracę naukową w PRS, koncentrując się na opracowaniu kryteriów bezpieczeństwa dla małych statków morskich i dużych masowców. Jerzy Wyrzykowski nadal będzie prowadzić sprawy związane z członkostwem PRS w IACS.
Na stanowisko Prezesa Zarządu wybrany został Dariusz Rudziński, a na stanowisko Członka Zarządu – Grzegorz Pettke. Obydwaj nowi członkowie Zarządu wywodzą się z kadry kierowniczej PRS.
Mgr inż. Dariusz Rudziński, absolwent Akademii Morskiej w Gdyni, zanim przyszedł do PRS w 1996 r., służył na statkach jako II oficer, następnie był oficerem w Kapitanacie Portu w Gdańsku. W PRS początkowo pracował jako inspektor terenowy, wkrótce awansował na stanowisko kierownika Placówek PRS w Gdańsku i w Pireusie, a następnie objął stanowisko Dyrektora Handlowego PRS.
Mgr inż. Grzegorz Pettke pracuje w PRS od 16 lat. Jako absolwent Akademii Morskiej w Gdyni podjął pracę w Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa i zdobywał doświadczenie zawodowe elektryka na statkach morskich pływających pod różnymi banderami. W PRS był inspektorem Centrali, a następnie objął stanowisko kierownika Inspektoratu Elektrycznego.
Nowy Zarząd ma pełną świadomość zmieniającej się roli klasyfikacji w żegludze i branży offshore, jak również tendencji towarzystw klasyfikacyjnych do inwestowania coraz większych środków w dostarczanie narzędzi ułatwiających spełnienie obowiązujących wymagań. Rozwój techniki, natychmiastowy przepływ informacji między statkiem, operatorem, a wsparciem technicznym klasyfikatora stanowią siłę napędową w dążeniu do wyższej jakości usług i docelowo zwiększenia bezpieczeństwa na morzu. Niemniej, wypracowaną przez dziesięciolecia ‘kulturę klasyfikacji’ warto kontynuować.
– Inspektorzy PRS, mający wysokie kompetencje techniczne, zdają sobie sprawę z ciężaru odpowiedzialności za swoje decyzje – twierdzi Grzegorz Pettke. – Koncentracja na formalnej zgodności z przepisami zamiast na intencji stanowiącej ich podstawę jest może mniej stresująca dla inspektora, ale traci znaczenie dla armatora.
Bezpieczeństwo ludzi i statków oraz ochrona środowiska, a także ekonomicznie efektywna żegluga pozostają zasadniczym celem działania Polskiego Rejestru Statków S.A.
Pamiętając o swoich doświadczeniach w pracy na morzu, Dariusz Rudziński podkreśla: – Trzeba uważnie słuchać armatorów i zapewniać rozwiązania problemów, zanim się pojawią. Mając dobre przygotowanie PRS do rozwoju, jeśli chodzi o jakość i uznanie w sektorze gospodarki morskiej, Zarząd PRS skoncentruje się na rozwijaniu bliższych relacji z armatorami, by lepiej sprostać ich potrzebom i ułatwić bezpieczną eksploatację jednostek – podkreśla.
Zdjęcia: materiały prasowe