Inne

 

4 września rozpoczyna się w Hamburgu 25. edycja największych w świecie targów branży morskiej - SMM (Shipbuilding, Machinery & Marine Technology International Trade Fair). Polski przemysł okrętowy i szerzej - morski - reprezentowany będzie przez około 30 wystawców i promowany także za pośrednictwem naszej anglojęzycznej publikacji "Poland at Sea".

W "Poland at Sea" przedstawiamy firmy i najciekawsze produkty oraz usługi szeroko rozumianej polskiej branży morskiej, szczególnie przemysłu okrętowego. Poza fizyczną obecnością firm na własnych stoiskach, to właśnie nasz magazyn jest najlepszym nośnikiem informacji o polskiej branży morskiej i promocji jej produktów i usług. Zauważyliśmy na wielu edycjach, nie tylko hamburskich targów, że nasze "Poland at Sea" cieszy się zdecydowanie największym powodzeniem sposród innych polskich periodyków. Cenią nas także dziennikarze międzynarodowej morskiej prasy fachowej, dla których "Poland at Sea" nie raz już był inspiracją do zainteresowania się polskimi firmami morskimi i ich produktami.

Czytaj także: Coraz bliżej do największych targów morskich

Polska reprezentacja na tegorocznych targach SMM w Hamburgu to około 30 wystawców. Za głównymi kryją się jednak niejednokrotnie inne firmy, jak w przypadku stoiska Remontowej SA, reprezentującej kilkanaście firm Grupy REMONTOWA.

Co przygotowały polskie firmy na targi SMM 2012?

Wspomnieć można m.in. o spodziewanym promowaniu przez Gdańską Stocznię Remontową SA nowych możliwości produkcyjnych związanych z przeprowadzaną właśnie adaptacją dla własnych potrzeb nowo zakupionego wielkiego barko-pontonu o nośności ok. 25 000 ton, który poszerzy i tak już duży potencjał dokowy Remontowej SA.

REMONTOWA Shipbuilding z kolei, na oddzielnym stoisku, będzie się zapewne chwalić m.in. swoimi serwisowcami offshore i wiodącą w Europie pozycją na rynku budowy promów napędzanych czystym paliwem - LNG oraz promów małego zasięgu (np. dwustronnych - przelotowych, fiordowych).

Gdański Hydroster, także z Grupy REMONTOWA, którego głównymi produktami są maszyny sterowe, drzwi wodoszczelne suwane grodziowe i napędy hydrauliczne, chwalić się będzie w Hamburgu m.in. takimi najnowszymi referencjami, jak: dostawa drzwi wodoszczelnych na HLJV Innovation, PSV dla Ezra Holdings Ltd oraz dla Bay Shipbuilding (USA) na największy AHTS budowany w USA, dostawa kompletnych zestawów sterowych (płetwa - maszynka - układ zdalnego sterowania) na budowane w stoczni Balenciaga (Hiszpania) jednostki AHTS dla armatora szkockiego, dostawa kompletnych zestawów w kooperacji z Becker Marine System na AHTS budowane w stoczni Grandweld (UAE), dostawy drzwi wodoszczelnych dla stoczni Sembawang na specjalistyczny statek Flintstone (podsypkowiec - rock dump fall pipe vessel).

Activ Sp. z o.o. z Pszczółek prezentować będzie w Hamburgu wyposażenie wnętrz na pierwszych dwóch dla tej firmy luksusowych jachtach. Jednym z nich jest szkuner Helena, przekazany w połowie czerwca organizacji Sail Training Association Finland. Poza samym wyposażeniem wnętrz w pomieszczeniach załogi i kuchni, Activ przeprowadziła także inne prace przy przebudowie i modernizacji Heleny, tj. prace kadłubowe, wymianę silnika napędu głównego i zespołów prądotwórczych, zmianę konstrukcji sterówki na aluminiową.

DOE Sp. z o.o. produkuje zaprojektowane przez siebie elementy wyposażenia przede wszystkim dla siłowni okrętowych. Polską myśl techniczną z DOE, na SMM 2012 prezentować będzie m.in. samooczyszczające się urządzenie filtrujące DOE Huzar, które - według gdyńskiej firmy - stanowi przełom w oczyszczaniu wody ściekowej na statkach. Urządzenie może być dostarczone w szerokim zakresie wielkości i wydajności dostosowanych do wymagań armatora.

Polski Rejestr Statków przedstawiać będzie ofertę związaną z nadzorem klasyfikacyjnym i konwencyjnym nad statkami i innymi obiektami pływającymi, ofertę w zakresie certyfikacji wyrobów oraz certyfikacji systemów zarządzania (w tym na zgodność z wymaganiami kodeksów ISSP, ISM).

Poniżej prezentujemy zestawienie polskich wystawców wraz z numerami ich stoisk, według targowego katalogu:

stocznie

Aluship Technology - B2.EG / 316           
Crist SA - B2.EG / 306 
Energomontaz-Polnoc Gdynia Ltd. (EPG Shipyard) - B2.EG / 100
GRYFIA JSC (Szczecin Ship Repair Yard) - B3.EG / 105
Morska Shiprepair Yard JSC - B2.EG / 311
Nauta Shiprepair Yard - B3.EG / 103
Navimor International sp. z.o.o. - B2.EG / 120
"ODYS" General Ship Service Sp. zo.o. - B2.EG / 302
REMONTOWA SA - B4.EG / 206
REMONTOWA Shipbuilding SA - B4.EG / 305           

projektowanie statków, usługi inżynierskie, projektowe i konsultingowe, klasyfikacja i certyfikacja

MTE-Design - B2.EG / 326
Seatech Engineering LTD - B8 / 107 
Polski Rejestr Statków SA - B2.EG / 223           

wyposażenie okrętowe (pokładowe, dźwigi, sterowe, itp.)

Hydroster Ltd. - B5 / 516
Towimor SA - A1 / 404

silniki, systemy napędu głównego, zespoły prądotwórcze

H. Cegielski - Poznan SA - A4 / 218 

wyposażenie siłowniane, itp.

DOE Sp.z o.o. - A1 / 200 
WSK International Sp. z o.o. - A1 / 407

elektronika i automatyka okrętowa, nawigacja, komunikacja

PBP Enamor Ltd. - B6 / 422 

wyposażenie elektryczne (silniki, oświetlenie, etc.)

Factory of Electric Motors Tamel SA - B6 / 132 
Famor SA - B6 / 106

inne wyposażenie okrętowe, wyposażenie wnętrz, meble okrętowe, modułowe kabiny łazienkowe, okna

ACTIV Sp. z o.o. - B5 / 209
Banco Sp. z o.o. - B5 / 302 
BOHAMET Zaklad Produkcyjny - B5 / 403
FaSt SA - B5 / 215
Ship Furniture Factory Famos Ltd. - B5 / 402

zaopatrzenie techniczne statków, części zamienne

AHB Service sp. z o.o. - A4 / 404
Baltic Spares Service Ltd. - A3 / 307
DREWIL sp. z o.o. - B5.FG / 004
U-Boot Ship Spare Parts Service - A4 / 422

Stworzenie pełnego, wyczerpującego przewodnika po najciekawszych stoiskach zbliżających się targów SMM, jest zadaniem w zasadzie niemożliwym do wykonania, zważywszy na ogromną skalę imprezy. Nawet opasłe, targowe wydania wiodących, międzynarodowych technicznych i rynkowych czasopism morskich, wypełnione targowymi zapowiedziami wystawców i produktów, nie wyczerpują tematu.

Fachowcy z branży znający SMM, doceniają różnorodność oferty dostępnej na hamburskich targach, a także mnogość dotychczasowych klientów i potencjalnych nowych, których można spotkać wśród zwiedzających. Ci nieliczni, którzy na tych targach jeszcze nie byli - powinni "zobaczyć to na własne oczy".

Pokusimy się więc tylko o krótki, wyrywkowy przegląd targowych zapowiedzi SMM 2012, według subiektywnego wyboru.

Amerykańsko-niemiecki lider w produkcji urządzeń i systemów nawigacyjnych Raytheon Anschütz GmbH przedstawi nowy system mostka zintegrowanego - Synapsis Bridge Control. Jest to pierwszy w świecie system nawigacyjny, który uzyskał uznanie (certyfikat) typu według nowego standardu IMO - Performance Standards for Integrated Navigation Systems (INS). Nowa generacja zintegrowanego systemu nawigacyjnego Raytheon Anschütz ma architekturę modułową i łatwo może być dostosowany do specyficznych wymagań armatora i zastosowania na konkretnym statku. Standardy funkcjonalności INS Performance Standards nakładają na kluczowy element wyposażenia sterówki statku wymóg realizacji dodatkowych funkcji oraz wyższego stopnia integracji systemu i pozwalają, w zamyśle, poprawić bezpieczeństwo nawigacji i pomóc usprawnić oraz uprościć działania związane z nawigacją, manewrowaniem oraz inne zadania realizowane w centrum dowodzenia statkiem, jakim jest sterówka.

Warto też zajrzeć na stoisko największej grupy stoczniowej w Bułgarii (wyrosłej z dawnych, największych firm państwowych) - Bulyard Shipbuilding Industry EAD. Jej stocznie budują statki o nośności do 100 000 ton - zbiornikowce, kontenerowce, masowce oraz drobnicowce i statki wielozadaniowe.

Morski oddział projektowo-konsultingowej, multidyscyplinarnej grupy Grontmij, mający oddziały w Kopenhadze i Szanghaju promować będzie na targach SMM 2012 przede wszystkim nowy typoszereg standardowych pojemnikowców dowozowych, a także projekty statków, z których firma jest już dobrze znana (np. masowców handy-size Seahorse 35). Wśród nowych projektów wstępnych i ofertowych Grontmij, znalazła się linia standardowych pojemnikowców dowozowych w kilku rozpoznanych, najpopularniejszych w zapytaniach armatorskich, sektorach ładowności: 1300 TEU, 2100 TEU i 2300 TEU.

Znany i uznany projektant statków Guido Perla & Associates, Inc. z USA, chwalić się będzie m.in. projektem nowego statku naukowo-badawczego dla US Navy, klasy T-AGOR-27. Jednostka będzie eksploatowana przez Woods Hole Oceanographic Institution z Massachusetts. Zaawansowany statek naukowo-badawczy, o autonomiczności 40 dni i zasięgu 10 000 mil morskich, przystosowany będzie do eksploatacji w najtrudniejszych warunkach pogodowych. Okręt, obecnie w budowie, ma być przekazany do eksploatacji pod koniec 2014 roku.

Warto też zobaczyć, co słychać w kanadyjskiej stoczni, która swego czasu zagrożona była upadkiem, ale obroniła się i prosperuje. Znana jest u nas niektórym z tego, że budowała kiedyś kontenerowce według projektu zakupionego w Stoczni Szczecińskiej. Irving Shipbuilding Inc. jest firmą rodzinną, o 125-letnim doświadczeniu, zajmującą się obecnie budową nowych jednostek, remontami statków i okrętów, a także offshore fabrication, czyli budową modułów na platformy wiertnicze, bądź całych platform i innych obiektów offshore. Jednym ze sztandarowych produktów z aktualnej linii produkcyjnej Irving Shipbuilding jest seria okrętów patrolowych Mid-Shore Patrol Vessels (MSVPS) dla kanadyjskiej straży wybrzeża (Canadian Coast Guard). Jest to dziwięć statków przekazywanych od 2011 do 2014 roku.

Niemiecka, niedawno bliska upadku i podtrzymana dzięki pomocy ze środków publicznych, stocznia J.J. Sietas KG Schiffswerft GmbH u. Co., po restrukturyzacji nie tylko działa, ale wprowadziła także niemiecki przemysł okrętowy na rynek budowy dużych statków do instalacji i obsługi morskich farm wiatrowych. Jednostka budowana jest dla holenderskiej firmy Van Oord. Stocznia Sietas przekazała w tym roku do eksploatacji dwa promy i jedną pogłębiarkę, wyróżniające się - jak chwalić się będzie także na SMM 2012 sama stocznia - wysoką jakością wykonania i nowoczesnym, zaawansowanym projektem.

Co się składa na wyposażenie kuchni i pralni o wartości kontraktowej aż 2,25 mln funtów brytyjskich tylko dla jednej jednostki pływającej...? Przekonać się będzie można na stoisku Kempsafe Limited - brytyjskiej firmy, która dostarczy takie zestawy dla dwóch lotniskowców typu "Queen Elizabeth" budowanych właśnie w Wielkiej Brytanii przez konsorcjum Aircraft Carrier Alliance dla Royal Navy.

Wiele firm prezentować będzie opracowania projektu czy dostawy wyposażenia na inne, nowe, ciekawe statki i okręty. Jedną z takich "gwiazd" tegorocznego SMM 2012 - podporą promocji dla wielu producentów wyposażenia i innych kooperantów stoczni i armatora - będzie polskiej budowy (ze stoczni Crist), niemiecko-polskiego projektu Innovation (dzisiaj, 3 września, w Bremerhaven, odbywa się oficjalne wprowadzenie statku do eksploatacji - red.).

Udziałem w jego budowie chwalić się będą podczas targów m.in. firmy Caterpillar (MaK), Schottel i SAM Electronics, które wyposażyły Innovation w systemy napędu głównego (łącznie z czterema pędnikami azymutalnymi na rufie), elektrowni okrętowej, rozdziału mocy i zintegrowany system automatyki okrętowej.

Z kolei zamówieniem na wielki dźwig, o mniejszym jednak udźwigu, niż na "naszym" Innovation, zabłyśnie niemiecka Neuenfelder Maschinenfabrik GmbH, który dostarczy NMF Offshore Crane o DOR 900 ton dla wspomnianego wcześniej HLJV ze stoczni Sietas.

Jednym z wiodących w świecie projektantów niewielkich jednostek pływających, głównie holowników, jest Robert Allan Ltd. z Kanady. Podczas SMM 2012 zaprezentuje m.in. dużej mocy kompaktowe holowniki typoszeregu RAmpart, przeznaczone przede wszystkim do asysty portowej holowniki Z-Tech, eskortowe i przeznaczone do obsługi statków w terminalach offshore holowniki typoszeregu RAstar, wielozadaniowe AHTS klasy RAmpage i wreszcie małego zanurzenia holowniki rzeczne i arktyczne typoszeregu RApide i holowniki ratownicze / ERV typu RAsalvor.

Z kolei włoska stocznia i projektant holowników portowych, eskortowych i serwisowców offshore - Rosetti Marino Group of Companies - pokaże m.in. prace studialne i projektowe nad dwoma różnymi rozwiązaniami napędu LNG dla holowników.

Niemiecki producent urządzeń sterowych i pędników Jastram GmbH & Co. KG zaprezentuje nowe typoszeregi swoich pędników azymutalnych - tzw. rudder propellers RP230 i RP380, charakteryzujących się m.in. udoskonalonymi właściwościami hydrodynamicznymi wypracowanymi przy użyciu zaawansowanych technik numerycznych - CFD.

Z kolei norweska grupa stoczniowa Ulstein - m.in. nową koncepcję ergonomicznej architektury, efektywnych rozwiązań technicznych i wyposażenia sterówek (mostków) serwisowców offshore o nazwie handlowej Ulstein Bridge Vision. Najciekawszym chyba jej elementem jest zatosowanie znanych z nowoczesnych samolotów wojskowych projekcji optycznych najważniejszych informacji i infografik związanych z nawigacją, manewrowaniem, czy pracą urządzeń i systemów funkcjonalnych serwisowca offshore (np. AHTS czy zaopatrzeniowca) bezpośrednio na szyby okien sterówki.

SMM 2012, gromadzące ponad 2000 bezpośrednich wystawców z ok. 60 krajów, otworzy uroczyście, podczas dzisiejszej (3 września) wieczornej gali, niemiecki sekretarz stanu ds. handlu i techniki, dr Philipp Rösler. Wystawa i towarzyszące jej imprezy, m.in. konferencje, na których spodziewanych jest łącznie 50 tys. gości, potrwa do 7 września.

Piotr B. Stareńczak

Ilustracje: producenci pokazywanych statków i elementów wyposażenia okrętowego, Hamburg Messe

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter