4 czerwca br. w Berlinie, odbyło się spotkanie robocze Janusza Wiśniewskiego, p.o. prezesa KZGW z Felixem Stenschke, kierownikiem Wydziału Dróg Wodnych BMVBS, w sprawie podjęcia negocjacji umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Republiki Federalnej Niemiec, dotyczących wspólnej poprawy sytuacji na drogach wodnych pogranicza polsko-niemieckiego.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele RZGW w Szczecinie oraz jednostek administracji żeglugowej Niemiec. Umowa miała dotyczyć trzech następujących zagadnień:
1. Zabudowy regulacyjnej rz. Odry wg wspólnej, uzgodnionej koncepcji, głównie dla tzw. odcinków limitujących, w celu uzyskania głębokości 1,8 m;
2. Umożliwienie żeglugi statkom morsko-rzecznym na trasie Schwedt- Bałtyk, poprzez rozbudowę trasy: Kanał Hohensaaten-Friedrichsthal - przekop Klucz-Ustowo - Regalica - Parnica - Przekop Mieleński - Tor wodny Szczecin-Świnoujście;
3. Zwiększenie głębokości jez. Dąbie, poprzez wybagrowanie ok. 1,1 mln m3 osadów.
Strona niemiecka poinformowała, że w Niemczech nastąpiła zmiana podejścia do żeglugi poprzez zwiększenie roli wskaźników ekonomicznych dla tej działalności. Przyjęto jako wskaźnik umożliwiający planowanie rozwoju dróg wodnych - wielkość przewozów na poziomie 10 mln ton/rok. Drogi wodne we wschodniej części Niemiec nie osiągają tego wskaźnika, stąd musiała nastąpić zmiana podejścia do planów rozbudowy dróg wodnych.
Zmiany dotyczą także struktur administracji i poziomu zatrudnienia – z 20 tys. pracowników, zmniejszono zatrudnienie do 15 tys. Planuje się zredukowanie liczby pracowników o kolejne 3 tys. osób w ciągu 10 lat (tzw. redukcja naturalna, poprzez nie odtwarzanie stanowisk).
W związku z powyższym, strona niemiecka zadeklarowała, że jak najbardziej podtrzymuje wolę podpisania umowy, jednak ze znacznie ograniczonym zakresem:
- zakres dotyczący zabudowy regulacyjnej rz. Odry - pozostaje bez zmian,
- rezygnacja z dostosowania dróg wodnych dla statków morsko-rzecznych, rezygnacja z rozbudowy Kanału Hohensaaten-Friedrichsthal, rezygnacja z parametrów na Przekopie Klucz-Ustowo tj. głębokości 3,9 m i szer. szlaku 55 m (parametry dostosować do potrzeb, a nie do klasy drogi wodnej),
- brak partycypacji strony niemieckiej w bagrowaniu jez. Dąbie, prace te nie mają uzasadnienia dla strony niemieckiej, gdyż będą realizowane po stronie polskiej.
Po negocjacjach, w których strona polska zwróciła uwagę na kluczowe znaczenie jeziora Dąbie dla akcji lodołamania i tym samym dla terenów po stronie niemieckiej, zgodzono się, że należy kontynuować rozmowy nad zakresem tych prac oraz zakresem prac utrzymaniowych Przekopu Klucz-Ustowo. Strony przygotują odpowiednie materiały w tym zakresie oraz nowe, zmodyfikowane tezy do umowy. Postanowiono, że kolejne spotkanie robocze odbędzie się we wrześniu, wówczas omówiona zostanie nowa umowa.
Źródło: Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej