Inne
Usługi budowlane dotyczące falochronu, takie jak remont czy przebudowa, mogą korzystać z preferencyjnej, zerowej stawki w podatku od towarów i usług - wynika z interpretacji resortu finansów. Ta informacja szczególnie ucieszyła trójmiejskie firmy hydrotechniczne, przed którymi jeszcze kilka dni temu stała wizja strat finansowych rzędu kilkudziesięciu milionów złotych.

O sprawie informowaliśmy na początku czerwca. Problem z interpretacją dotyczył usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych w pasie technicznym. Przez lata były one objęte zerową stawką VAT. Jednak od kilku miesięcy organa fiskusa zaczęły interpretować przepisy na nowo i uznały, że usługi powinny być objęte stawką podstawową, czyli dziś 23 proc. Dyskusyjna interpretacja fiskusa uderzyła m.in. w Hydrobudowę Gdańsk oraz Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych.

Obie firmy wykonywały i wykonują kilka kontraktów dotyczących utrzymania akwenów portowych i torów podejściowych, np. przebudowę falochronu południowego w Basenie Żeglarskim w Gdyni czy modernizację wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku - Etap I - przebudowa Falochronu Wschodniego. Firmy, których dotyczył problem, zapowiadały, że o zwrot zwrócą się do inwestorów, czyli... urzędów morskich. Bały się jednak, że nie unikną karnych odsetek. A chodziło o ogromne pieniądze, czyli kwoty rzędu 50 mln zł.

Na szczęście okazało się, że organa fiskusa w tej sprawie były... nadgorliwe. Niestety, potrzebna była interwencja samego resortu finansów, aby potwierdzić racje przedsiębiorców. - W odniesieniu do akwenów portowych lub torów podejściowych zapewnienie funkcjonalności, w tym w szczególności bezpieczeństwa tych obiektów, osiąga się m.in. przez takie budowle hydrotechniczne jak falochron. Zatem usługi budowlane dotyczące falochronu, takie jak remont czy przebudowa, mogą korzystać z preferencyjnej stawki 0 proc., jeżeli dotyczą utrzymania akwenów portowych i torów podejściowych w odpowiednim stanie - czytamy w interpretacji ogólnej ministra finansów.

Jednak uwaga - ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "utrzymanie", wobec czego przy dokonywaniu wykładni tego pojęcia należy odwołać się do znaczenia językowego, zgodnie z którym "utrzymanie" oznacza zachowanie czegoś takim, jakie było wcześniej, dbanie o coś, zachowywanie w odpowiednim stanie. W związku z tym z preferencyjnej stawki nie będą korzystać usługi dotyczące falochronu, jeżeli roboty te wynikają z konieczności jego dostosowania do przeprowadzonej przebudowy akwenu portowego lub toru podejściowego, zmieniającej w konsekwencji ich parametry techniczne.

- Zawsze staliśmy na stanowisku, że do usług związanych z utrzymaniem akwenu portowego i toru podejściowego, polegających na przebudowie falochronu, jednakże nie powodujących zmiany parametrów akwenu i toru podejściowego, stosuje się stawkę VAT w wysokości 0 proc. Wskazują na to zgromadzone przez lata liczne dokumenty stanowiące ugruntowaną praktykę interpretacyjną, między innymi takie jak protokoły i decyzje organów podatkowych i skarbowych - powiedziała Małgorzata Jaros-Kaczmarek, dyrektor finansowy Hydrobudowy Gdańsk SA.

Firma złożyła więc skargę kasacyjną na wyrok WSA w Gdańsku, oddalający skargę firmy na interpretację indywidualną wydaną przez Izbę Skarbową w Bydgoszczy stanowiącą, że do takich usług wykonywanych na Falochronie Wschodnim w Gdańsku stosuje się stawkę podstawową.

- Nie sądzę, że orzeczenie NSA będzie niekorzystne, uzasadnienie wyroku WSA w Gdańsku, delikatnie mówiąc, pozostawia wiele do życzenia. Rozstrzygniecie nastąpi nie wcześniej niż w przyszłym roku, jednakże nasze stanowisko w całości potwierdziła interpretacja ogólna wydana przez Ministra Finansów - dodała Małgorzata Jaros-Kaczmarek.

To już kolejna w tym roku sprawa dotycząca interpretacji przepisów podatkowych, która dotknęła firmy z branży morskiej. Poprzednio problemy miały spółki portowe. Chodziło o podatek VAT na krótkotrwałe składowanie towarów w portach. Wówczas pomogły protesty pracowników portów i interwencje polityków. W sprawie podatku od usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych w pasie technicznym, bez interwencji też się nie obyło. W sprawę zaangażowały się m.in. środowiska biznesowe Trójmiasta. Gdański Klub Biznesu o pomoc poprosił Annę Wypych-Namiotko, wiceminister infrastruktury ds. branży morskiej.{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter