Polska Żegluga Morska. Dobry wynik finansowy grupy to rezultat korzystnego rynku frachtowego w ubiegłym roku. Bieżący rok tak dobrze się już nie zapowiada.
PŻM oraz spółki należące do grupy w ubiegłym roku wypracowały 490 mln zł netto zysku. Rok wcześniej grupa miała 105 mln zł zysku.
- Wypracowane zyski zostaną przeznaczone m.in. na duży program inwestycyjny realizowany obecnie przez przedsiębiorstwo - informuje Paweł Szynkaruk, dyrektor naczelny PŻM.
Dyrektor przyznaje, że taki wynik będzie trudny do powtórzenia. Rynek międzynarodowych przewozów morskich jest już gorszy. Mniej korzystne są stawki frachtowych i wysokie cen paliw.
PŻM posiada 76 statków, w tym 69 masowców, cztery promy i trzy siarkowce (jeden w zarządzie). Łączna nośność to około 2,5 mm DWT.
W tym roku flota PŻM powiększyła się o masowce Juno i Rysy. Łącznie armator w 2011 zamierza włączyć do swojej floty dziesięć nowych statków. Będą to: Lubię i So-lina o nośności 30 tys. ton oraz mniejsze statki typu Nogat o nośności 16.900 ton. Będą nosiły nazw polskich rzek: Rega-lica, Narew, Raba, Olza, Prosna i San. Możliwe, że w tym roku PŻM odbierze kolejny masowiec o nazwie Szczecin. 38-tysięcznik budowany jest w stoczni Xingang.
Wodowanie statku i jego chrzest planowano w połowie października. Szczecin byłby 11 statkiem odebranym w tym roku przez armatora.
PŻM zrealizowała w połowie plan inwestycyjny. Odebrała już łącznie 19 statków, w tym 10 ze stoczni Xingang (38-tysięczniki typu Kujawy), cztery ze stoczni New Times Shipyard (80-tysięczniki) oraz pięć jeziorowców ze stoczni Mingde (30-tysięczniki).
Zatrudnienie w PŻM wynosi, w załogach pływających 2539 osób i 272 na lądzie grupa W całej grupie pracuje około 4000 osób. Większość z nich to mieszkańcy Szczecina i regionu. W tym roku PŻM zamierza zatrudnić około 400 osób, w załogach pływających.
Miliony ton
W okresie od stycznia do końca maja br. statki PŻM przewiozły łącznie 8 mln ton ładunków, w tym najwięcej zbóż -2,2 mln ton, węgla i koksu -1 mln ton oraz nawozów sztucznych - 0,7 mln ton. Prawie 3 mln ton ładunków przewieziono w umowach czarterowych. 92 procent z tych ładunków przewieziono pomiędzy portami obcymi, a zatem tylko 8 proc. to ładunki polskiego importu i eksportu. Głównym partnerem handlowym PZM w Polsce są Zakłady Chemiczne "Police".
Piotr Jasina{jathumbnail off}
Inne
Prawie pół miliarda zysku
21 czerwca 2011 |
