Polski Rejestr Statków (PRS) 3 czerwca został członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Klasyfikacyjnych - IACS (International Association of Classification Societies). To powrót po jedenastu latach przerwy.
PRS przyjął wiadomość o swoim powrocie do IACS z zadowoleniem. Wydarzenie to zbiegło się z 75. rocznicą jego działania, datuje on bowiem swoje powstanie na rok 1936, kiedy to utworzono Polski Rejestr Żeglugi Śródlądowej, mający siedzibę w Warszawie. W tym czasie ukazały się pierwsze przepisy tej instytucji - "Klasyfikacja i konstrukcja barek drewnianych i stalowych". Po wojnie działalność instytucji, w zmienionej i poszerzonej formie, została wznowiona w 1946 r., kiedy to powołano Polski Rejestr Statków SA z siedzibą w Gdańsku. W 1954 r. przekształcono spółkę w przedsiębiorstwo państwowe.
Pierwszymi jednostkami nadzorowanymi przez PRS były kutry rybackie budowane w polskich stoczniach, w miarę rozwoju instytucji nadzorem zaczęto obejmować statki pełnomorskie oraz produkcję wyposażenia okrętowego.
Druga połowa lat 50., lata 60. i 70. to ważny okres w historii PRS. W tym czasie rozpoczęto współpracę z wieloma renomowanymi towarzystwami klasyfikacyjnymi i instytucjami międzynarodowymi, m.in. z IACS czy Międzynarodową Organizacją Morską (IMO). Powstawały własne przepisy PRS i zasady nadzoru statków.
W 1992 r., jako jedno z pierw-szych przedsiębiorstw w Polsce, PRS wdrożył u siebie zgodny z normą ISO 9001 system zarządzania jakością. W 2001 r. Polski Rejestr Statków został przekształcony w spółkę akcyjną o charakterze wyższej użyteczności.
PRS po raz pierwszy został członkiem IACS w 1972 r. W połowie lat 90. zaczęły się konflikty między władzami stowarzyszenia a klasyfikatorem. W1997 r. firmę zawieszono w prawach członka. Wkrótce przywrócono jej część praw, ale tylko jako członkowi stowarzyszonemu. Natomiast w 2000 r. PRS został całkowicie wykluczony z IACS. Stało się to po zatonięciu jednego z masowców, klasyfikowanego przez polskie towarzystwo.
Po latach starań PRS powrócił do IACS. Pomogła Komisja Europejska, która uznała, że działania tego ostatniego mają charakter monopolistyczny i nakazała mu zmianę polityki oraz metod. Oznacza to, że IACS nie może blokować członkostwa towarzystwom z zewnątrz, a jej przedstawiciele nie mogą przeprowadzać audytów i wydawać certyfikatów starającym się o przyjęcie. Muszą to robić niezależne, specjalistyczne firmy. Taki audyt przeprowadzono w PRS. Wszystko zostało bardzo wysoko ocenione i firma otrzymała certyfikat.
Towarzystwa klasyfikacyjne zrzeszone w IACS zatrudniają ekspertów technicznych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa na morzu i od dziesiątków lat nadzorują olbrzymią flotę.
Okres działalności poza IACS nie był dla Polskiego Rejestru Statków czasem straconym. Reorganizacja firmy, nacisk na wysoką jakość usług, rozwój przepisów w oparciu o prowadzone badania naukowe, jak też wsparcie udzielone przez armatorów przyczyniły się do jej rozwoju i potwierdzenia tożsamości jako towarzystwa klasyfikacyjnego.{jathumbnail off}
Inne
Powrót po 11 latach
13 czerwca 2011 |
Źródło:
