Inne
Niedawno na Bałtyku spłonął relatywnie nowy prom typu ro-pax zbudowany w Stoczni Szczecińskiej - LISCO Gloria (na szczęście wypadek nie przyniósł ofiar śmiertelnych). W niefortunnym zbiegu okoliczności, w krótkim okresie kolejny statek ze szczecińskiej stoczni miał ostatnio problemy, które jednak - na szczęście - również nie zakończyły się tragedią.


Fot.: Blue Ocean Cruise Lines

Niewiele brakowało do zaistnienia bardzo niebezpiecznej sytuacji dla pasażerów i załogi wycieczkowca zbudowanego (jako prom pasażersko-samochodowy) w 1981 roku w Stoczni Szczecińskiej (wtedy - im. Adolfa Warskiego) podczas jego dziewiczej podróży u nowego armatora i na nowej linii. Tylko stosunkowo nieduża odległość od brzegów Indii oraz dobra pogoda na morzu pozwoliły zapobiec potencjalnej, wysoce prawdopodobnej tragedii.

Gdy statek Ocean Life w pierwszym rejsie Bombaj-Goa-Bombaj wyruszył w drogę powrotną z Goa (stan na zachodnim wybrzeżu Półwyspu Indyjskiego, nad Morzem Arabskim, najsłynniejszy region turystyczny Indii, 500 km na południe od Bombaju) i gdy w poniedziałek (15 listopada) wieczorem znajdował się 17 mil morskich od brzegu, jego kapitan musiał zawrócić statek i prosić o pomoc, gdyż do kadłuba statku, przez szczelinę (pęknięcie) w poszyciu zaczęła się wdzierać woda, która doprowadziła do przechyłu statku.
Na wezwanie o pomoc do zagrożonego statku ruszyły jednostki pływające (m.in. holowniki, jednostki ratownicze i wojenne) zarządu portów, straży wybrzeża i marynarki wojennej.

Asystowały one nabierającemu wodę statkowi aż do momentu jego przybycia do portu Mormugao, we wtorek rano, gdzie ewakuowano pasażerów i część załogi. W tym momencie stały przechył statku wynosił już pięć stopni.
Jednostkę przeprowadzono następnie do stoczni remontowej Western India Shipyard.

Wycieczkowiec Ocean Life należy do operatora Blue Ocean Cruise Lines - najprawdopodobniej spółki zależnej easyGroup UK, która do niedawna eksploatowała go w barwach easyCruise na Morzu Śródziemnym.
Blue Ocean informowała wcześniej, że przed wprowadzeniem statku na rynek hinduski, zainwestowała w jego odnowienie i modernizację ok. 1 mld rupii (ok. 23 mln USD).

Statek, zbudowany w Szczecinie na zamówienie Związku Radzieckiego, wprowadzono do eksploatacji w październiku 1981 roku pod nazwą Lev Tolstoy (numer budowy B492/02). Od 1998 roku pływał najpierw krótko pod nazwą Natasha, a następnie jako wycieczkowiec Palmira do roku 2001, gdy przemianowano go na The Jasmine. Od 2006 roku pływał pod banderą jordańską dla armatora Arab Ship Management jako Farah, by w roku 2008 rozpocząć, jako EasyCruise Life, okres eksploatacji w barwach EasyCruise - pierwszej taniej linii cruisingowej (wzorowanej na koncepcji tanich linii lotniczych easyJet i innych biznesów opartych na tanich usługach rozpoczętych przez przedsiębiorcę wywodzącego się z greckiej rodziny armatorskiej). Nazwę Ocean Life, były prom, przyjął w październiku 2010 roku.

W chwili zaistnienia opisanego incydentu na pokładzie statku znajdowało się 267 pasażerów i 134 członków załogi.

Jednostka pomieścić może do 760 osób (w tym 150 osób załogi) i charakteryzuje się pojemnością brutto 12 711, nośnością 1719 t oraz długością całkowitą 137,10 m. Obszerny opis tego statku "Nasze MORZE" opublikowało w wydaniu nr 1/2009 w zeszycie cyklu "Parada Statków Pasażerskich".


PioSta
{jathumbnail off}
1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter