Inne
Ledwo się nieco ociepliło, a już słyszymy o zamykaniu kąpielisk z powodu skażenia wody bakteriami kałowymi, czyli szerzej ujmując – odchodami. W sporej części winny temu jest brak oczyszczalni ścieków np. w Szczecinie. Ale część odpowiedzialności za skażenie spoczywa też na żeglarzach pływających po Zalewie Szczecińskim i jeziorze Dąbie.

Większe jachty mają toalety i zbiorniki na odchody. Mniejsze – mogą mieć tzw. toalety chemiczne, wstawiane na czas rejsu. Najmniejsze nie mają żadnych urządzeń służących zaspokajaniu potrzeb fizjologicznych. Przepisy wyraźnie zakazują opróżniania zbiorników z fekaliami na wodach śródlądowych. Taki sposób pozbywania się odchodów dozwolony jest na otwartym morzu, w odległości kilku mil od brzegu. Teoretycznie, toalety powinny być opróżniane w portach i przystaniach. W praktyce nie udało nam się znaleźć nad jeziorem Dąbie i Zalewem Szczecińskim przystani wyposażonej w urządzenia do opróżniania pojemników na fekalia.

Takie urządzenia będziemy mieć, kiedy przystań jachtowa zostanie przebudowana i powiększona – mówi Marcin Spiżewski, bosman portu w Lubczynie. – Dziś problem rozwiązujemy poprzez współpracę z firmą, którą możemy wezwać w razie potrzeby. Jej pracownik przyjedzie i opróżni zbiornik. Jest jedno ale: zapotrzebowanie na tę usługę jest znikome, choć port jest codziennie pełen jachtów.
Urządzenia do wypompowywania fekaliów nie ma też w porcie w Trzebieży. Bosman portu mówi krótko: nie ma zapotrzebowania.

Jak więc rozwiązywany jest problem pełnych zbiorników? Kilku zapytanych znajomych żeglarzy nie ukrywa, że w sposób najprostszy, poprzez opróżnienie pojemników w czasie rejsu. Otwiera się zawory, zawartość wypływa. Odchody z toalet chemicznych wylewane są za burtę i po sprawie. Czy żeglarze uważają, że to dobra metoda? Odpowiadają pytaniem: a co mamy zrobić?

Przybywa jachtów i żeglarzy, zwiększa się więc ilość wylewanych do wody odchodów. Jest prawdopodobne, że w części odpowiadają one za letnie skażenie wody w popularnych kąpieliskach. Wystarczy, że płytka woda nieco się nagrzeje, a bakterie mnożą się jak szalone. Efektem jest komunikat Sanepidu o zamknięciu kąpieliska.
Jedynym rozwiązaniem jest wyposażenie przystani jachtowych w urządzenia do opróżniania zbiorników na fekalia. Świetna okazja właśnie się nadarza, bo wszystkie najważniejsze przystanie czeka modernizacja pod hasłem budowy Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego. Miejmy nadzieję, że projektanci nie zapomną o naprawdę drobnej portowej inwestycji, jaką jest urządzenie do wypompowywania odchodów. To koszt rzędu 15 tysięcy złotych. Warto też, by zarządcy portów zachęcali do korzystania z takiej usługi niskimi cenami.


Cezary MARTYNIUK
0 Ale ściema! Szukamy kasy?
Niech będzie i 1000 jachtów po 5 l ścieków czarnych dziennie daje 5m3 ścieków. Porównajcie to do ilości jaką wlewa Szczecin czy okoliczne wiochy za pomocą każdego z potoków i rzeczek wpływających do Zalewu. Pomijam tylko fakt, że 1000 jachtów morskich to jeszcze u nas mżonka a do tego na małych jachtach po prostu trzyma się do najbliżego brzegu z toaletą.
27 lipiec 2009 : 16:10 owner | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0052 4.0862
EUR 4.2719 4.3583
CHF 4.4093 4.4983
GBP 4.9894 5.0902

Newsletter