Inne
ONE FIFTY by SUNREEF to owoc rocznej pracy nad koncepcją nowoczesnego, luksusowego katamaranu żaglowego, mającego stanowić alternatywę, zarówno estetyczną jak i funkcjonalną, dla istniejących na rynku rozwiązań. Ta prostota form i minimalizm w prowadzeniu linii daje się zauważyć w projektach branży samochodowej i staje się coraz bardziej popularna w dziedzinie jachtowej. ONE FIFTY by SUNREEF jest największym katamaranem żaglowym na świecie, chwilowo wciąż w fazie projektowej, czekając na właściciela. Klucz estetyczny w tym wyjątkowym projekcie to teak bez cięć, opływowa skorupa (kadłuby) i monolityczny rdzeń (nadbudówka). Główną innowacją w przypadku ONE FIFTY by SUNREEF jest nadbudówka o szerokości całego jachtu. Komunikacja pomiędzy otwartym pokładem na rufie a umieszczonymi na pokładzie górnym stanowiskami sterowania odbywa się po umieszczonej centralnie pochylni. Trudno mówić o nadbudówce w klasycznym tego słowa znaczeniu, zaciera się granica pomiędzy kadłubem, jego burtą, nadburciem i nadbudówką. Stanowią one jedną, spójną całość. Zabieg rozciągnięcia nadbudówki na szerokość aż do burt daje jedną podstawową korzyść: we wnętrzach umieszczonych w pływakach uzyskany został cały dodatkowy pokład, wszystkie kabiny pasażerskie dla 12 gości znajdują się na tym samym poziomie i są doświetlone dzięki zadaszającymi je sporymi powierzchniami szklanymi. Pokłady dolne zlokalizowane w pływakach pomieściły kabiny 9-osobowej załogi, wszelkie pomieszczenia techniczne, kuchnię oraz mesę. LINIA ZEWNĘTRZNA Analizując wizualnie ONE FIFTY by SUNREEF dostrzec można dwa wyraźnie kontrastujące elementy, umieszczone jeden w drugim. Warstwa zewnętrzna to jasna, metaliczna skorupa szczelnie okalająca czarny, monolityczny rdzeń. Skorupa ma najbardziej płynne, oblewające resztę bryły kształty i stanowi kadłub jachtu o cechach hydrodynamicznych. Zasada zachowania płynnej linii zastosowana jest również w przypadku teaku, który położony jest na długości całego pokładu bez żadnych cięć. Na powierzchni burt znajdują się dwie estetyczne linie zawierające okna kabin umieszczonych w pływakach. Nadbudówka sprawia wrażenie olbrzymiej konstrukcji z samego szkła, lecz w rzeczywistości nią nie jest, a jedynie stara się ją imitować.Opcjonalnie, rdzeń może zostać częściowo pokryty panelami słonecznymi, które dostarczą ONE FIFTY by SUNREEF dużo naturalnej energii. Co się tyczy samej nadbudówki, w przypadku ONE FIFTY by Sunreef nie ma ona klasycznego kształtu i nie wyrasta wyraźnie ponad linię nadburcia. Takie dążenie do uproszczenia profilu jachtu to wyraźnie od wielu lat zauważalna tendencja w przypadku super jachtów jednokadłubowych. Nadbudówka w miarę przesuwania się w kierunku dziobu stopniowo schodzi w dół, ostatecznie łącząc się z kadłubem. W efekcie profil jachtu otrzymał charakterystyczną, opływową i agresywną linię. Czysta i prosta linia jachtu ulega zniekształceniu przez relingi, dlatego też poszczególne powierzchnie tworzące jacht zostały poprowadzone tak, aby w naturalny sposób tworzyły różnice wysokości nie wymagające ich użycia. Pokłady jachtu wyłożone teakiem są jedynymi powierzchniami dostępnymi dla pasażerów na zewnątrz jachtu. Znajdujące się ponad nimi powierzchnie szklane są dostępne wyłącznie dla obsługi w celach konserwacyjnych bądź przy cumowaniu. Kolejnym innowacyjnym rozwiązaniem technicznym na jachcie jest bom służący za żuraw do podnoszenia pontonu motorowego ukrytego w ładowni znajdującej się pod niemal całą powierzchnią pokładu otwartego na rufie. Ciekawy zabieg na rufie to teak który „wylewa” się z pochylni, pokrywa cały pokład, aż po nadburcie i spływa w dół. Zsuwana do wody powierzchnia z pływakiem napełnianym powietrzem pod ciśnieniem, ujawnia ukryte pod spodem schody i stanowi pomost. Gdy jacht jest zacumowany rufą, zsunięta do pewnej wysokości i oparta o nabrzeże może być używana jako trap. Nietypowo, bo w przedniej części jachtu, umieszczony jest kokpit, najważniejsza przestrzeń wypoczynkowa na zewnątrz. Może być aranżowany na różne sposoby, w tym przypadku wyłożony materacami jest miejscem do opalania. Ponadto, może służyć za idealne miejsce na posiłek pod gołym niebem. Osłonięty ścianami pływaków jest intymnym miejscem i schronieniem przed wiatrem. Możliwe do rozłożenia zadaszenie chroni pasażerów przed słońcem, nieużywane daje się sprawnie zwinąć do pojemnika ukrytego przed masztem. Podobny rodzaj rozkładanego zadaszenia jest przewidziany nad stanowiskami sterowania. Do kokpitu możemy dojść korytarzem łączącym go z salonem lub bezpośrednio z dwóch kabin VIP. WYSTRÓJ WNĘTRZ Wystrój wnętrz jest tylko propozycją pewnej estetyki, a nie rozwiązania ostatecznego. Finalna decyzja w sprawie wizerunku ONE FIFTY by Sunreef pozostawiona zostanie jej właścicielowi. Ciekawą koncepcją jedności geometrycznej jest zręczna kontynuacja linii kratownicy podtrzymującej sufit w wewnętrznej organizacji przestrzeni i umieszczeniu wyposażenia. Pełne światła i powietrza pomieszczenia przestrzeni wypoczynkowej i jadalni zacierają granicę pomiędzy wnętrzami a zewnętrznym pokładem. Goście będą mogli delektować się panoramicznym widokiem na morze patrząc w kierunku rufy, czy też zerkać na bom i wdzięcznie łopoczący żagiel nad głowami. Schronienie przed światłem zapewnią rolety rozciągane pomiędzy belkami sufitowymi. Przeszklona pochylnia w wyjątkowy sposób dzieląca i organizująca przestrzeń, widziana od strony wejścia do jadalni stanowi rzeźbiarską formę „zygzakiem” przechodzącą w filary a następnie bar. Pod pochylnią kryje się kojący, usypany kamyczkami ogródek i leżanka. Osłonięta przed światłem powierzchnia kryjąca ekran telewizyjny to kontynuacja powierzchni sufitu z części barowej salonu. Aby umożliwić załodze wygodne przemieszczanie się po jachcie bez naruszania intymności gości ustanowione zostały dwa, osobne wejścia na jacht. Dostęp dla gości odbywa się poprzez szklane drzwi na rufie, a dla załogi przez trap wysuwany bezpośrednio z boku kadłuba.

INNOWACYJNE ROZWIĄZANIA: 1) Kokpit na dziobie,
2) Nadbudówka szeroka na cały pokład,
3) Pochylnia prowadząca z rufy na dziób dzieląca salon na dwie części,
4) Szklany (imitacja) dach pokryty panelami słonecznymi,
5) Brak relingów – różnice w wysokości pokładów jako reling,
6) Teak bez cięć,
7) Dwuelementowy design zewnętrzny – rdzeń i skorupa,
8) Wewnętrzny ogród,
9) Osobne wejścia dla gości i załogi,
10) Brak luków pokładowych, światło dociera bezpośrenio poprzez szklany (imitacja)
dach, Specyfikacja ONE FIFTY by SUNREEF Długość : 45.89 m
Szerokość: 17.15 m
Zanurzenie: 2.13 m
Waga: 165 T
Wysokość masztu: 54.38 m
Grot : 700m2
Genua : 400m2
Fok: 200m2
Liczba gości: 12
Załoga: 9
Projekt: Michał Górzyński/ biuro projektowe Sunreef Yachts
Tekst: Ewa Stachurska, Michał Górzyński Źródło: Sunreef Yachts

Komentarze   

0 nowy projekcik jachtu
Jaka masa projektów super-hiper jachtów jest robiona w świecie, aż głowa "boli" (!) A tutaj spodziewałem się coś o projektancie żaglowców Zygmuncie Choreń i się zawiodłem na dyżurnym temacie o SunRiff. Widać,że nadchodzi "ogórkowy" sezon dla dziennikarzy-pismaków.
21 maj 2009 : 11:13 stoczniowiec Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Do kitu
Nie wejdzie do mariny Gdyna ;)
23 maj 2009 : 17:58 A Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1