Bezpieczeństwo, Granice

Iran nie brał udziału w ataku na należący do izraelskiej firmy tankowiec na Morzu Arabskim - powiedział w niedzielę rzecznik irańskiego ministerstwa spraw zagranicznych, odnosząc się do incydentu, w którym zginęły dwie osoby i za który Izrael obwinił Iran.

Rzecznik MSZ Said Chatibzadeh na cotygodniowej konferencji prasowej nazwał oskarżenia Izraela "bezpodstawnymi".

"Takimi oskarżeniami Izrael chce odwrócić uwagę od faktów" - stwierdził. Dodał, że za atak odpowiedzialni są "ci, którzy umożliwili izraelskiemu reżimowi postawienie stopy w tym regionie".
"Dobrze znane lobby antyirańskie w USA wykorzystuje każdą okazję, by wysuwać (...) oskarżenia przeciwko Islamskiej Republice Iranu" - powiedział.

Produktowiec Mercer Street, którego - jak twierdzą światowe agencje informacyjne i media - armatorem jest firma Zodiac Maritime należąca do izraelskiego miliardera Eyala Ofera, został zaatakowany w nocy z czwartku na piątek u wybrzeży Omanu. W ataku zginęło dwóch członków załogi: Rumun i Brytyjczyk. Według niektórych źródeł - kapitan i pracownik ochrony przeciwpirackiej.

Kwestia własności statku nie jest jednoznaczna, a dostępne informacje nie muszą stanowić ostatecznego jej wyjaśnienia.
Sama firma Zodiac Maritime, często przedstawiana w mediach, jako armator (właściciel) statku stwierdziła w swoim oficjalnym komunikacie z 30 lipca, że produktowiec należy do armatora japońskiego, a sama, z Wielkiej Brytanii, jedynie zarządza statkiem ["The ship is a Japanese owned vessel managed by our UK based Zodiac Maritime Office."] (chodzi o usługę zarządu techniczno-eksploatacyjnego i załogowego na zlecenie armatora - tzw. third party ship management). 

Jednak - jak ustalił PortalMorski.pl - zarówno rejestr statków klasyfikowanych przez Nikkon Kaiji Kyokai (Class NK), jak i niezależne, komercyjne bazy danych statków, np. Sea-web IHS Markit, podają jako tzw. armatora zarejestrowanego (lub rejestrowego) produktowca Mercer Street spółkę Friend Shine Shipping SA. Jest to spółka zarejestrowana w Panamie, ale kontrolowana przez podmiot z Singapuru. Friend Shine Shipping SA jest spółką zależną Eastern Pacific Shipping Pte - dużego przedsiębiorstwa żeglugowego z siedzibą w Singapurze (adres panamskiej spółki, to adres "care of" Eastern Pacific Shipping Pte Ltd).

Tak więc wnioskować można, na podstawie dostępnych informacji, że statek Mercer Street nie należy na pewno do brytyjskiego armatora Zodiac Maritime, kontrolowanego przez kapitał izraelski (miliardera Eyala Ofera). Wszystko jednak wskazuje na to, ze jednak (pośrednio) należy do kapitału izraelskiego, ponieważ Eastern Pacific Shipping z Singapuru, to firma należąca do / kontrolowana przez Idana Ofera - brata Eyala.

To raczej mało prawdopodobne, by rejestr statków klasyfikowanych przez Class NK, podający jako armatora zarejestrowanego statku Mercer Street, spółkę Friend Shine Shipping SA, zawierał informacje nieaktualne. Zastanawiające jest więc, dlaczego armator i zarządca statków Zodiak Maritime, w swoim świeżym komunikacie, stwierdził, że statek należy do armatora japońskiego.

Z drugiej jednak strony istnieją (nieliczne) źródła, które bezpośrednio wiążą armatora japońskiego Taihei Kaiun z Friend Shine Shipping (nie wyjasniając jednak zależności między nimi, ani nie podając informacji o udziałowcach Taihei Kaiun). Z kolei np. cytowany przez serwis informacyjny Splash247 konsultant i analityk wyceny wartości statków VesselsValue wskazuje wprost Taihei Kaiun KK, jako armatora produktowca Mercer Street
Nie możemy ani potwierdzić, ani wykluczyć, że Taihei Kaiun KK jest powiązana kapitałowo z Eastern Pacific Shipping lub jakąkolwiek inną spółką kontrolowaną przez braci Ofer.

Według ekspertów z amerykańskiej marynarki wojennej, którzy są na pokładzie tankowca, atak przeprowadzono przy użyciu dronów.

Władze Izraela w piątek oskarżyły o przeprowadzenie ataku Teheran.

"Iran jest nie tylko problemem dla Izraela, ale także zarzewiem terroryzmu, destrukcji oraz destabilizacji, która uderza w nas wszystkich. Świat nie może milczeć wobec irańskiego terroryzmu, który szkodzi również wolności żeglugi" - powiedział minister spraw zagranicznych Izraela Jair Lapid.

Marynarka wojenna USA eskortuje tankowiec do bezpiecznego portu.

To największe jak dotychczas zaostrzenie sytuacji na Morzu Arabskim i otaczających je akwenach - komentuje agencja AP. Przypomina, że od momentu wycofania się USA z umowy nuklearnej z Iranem w 2018 roku na tych wodach regularnie dochodzi do ataków na statki handlowe, o które Izrael i USA oskarżają Iran.
Władze w Teheranie zaprzeczają tym oskarżeniom.

Iran obwinia także Izrael o ataki na własne jednostki. Jak zaznacza AP, podczas wcześniejszych ataków na statki nikt nie zginął. 

PAP; PBS (PortalMorski.pl)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter