Straż Graniczna podpisała w piątek długo wyczekiwaną umowę z francuską stocznią Socarenam na budowę i dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej (OPV).
Od początku po wyłonieniu zwycięzcy przetargu niektórzy komentatorzy spekulowali, że może on zostać (już po raz drugi) unieważniony i do podpisania umowy może w ogóle nie dojść, ze względu na domniemaną wolę polityczną złożenia zamówienia w stoczni polskiej. Spekulacje takie podsycane były przedłużającymi się procedurami protestów i kontroli, które odsunęły w czasie podpisanie kontraktu na budowę jednostki patrolowej.
Umowę podpisali w piątek, 2 października, w Sopocie, kmdr ppor. SG Lesław Krysa, z-ca komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej i Philippe Gobert dyrektor Socarenam.
Przypomnijmy, że Morski Oddział Straży Granicznej, poinformował o rezultatach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej (OPV) już w maju. Wybrano stocznię z Francji. W przegranym polu znalazła się druga ze złożonych ofert - PGZ Stoczni Wojennej Sp. z o.o.
Stocznia Socarenam złożyła ofertę o wartości 111 000 000 zł brutto, co oznaczało zmieszczenie się w limicie budżetowym określonym w przetargu, przy czym jednostka ma być objęta 36-miesięczną gwarancją wyposażenia.
Czytaj także:
Znane są oferty na patrolowiec dla MOSG, zbudują go Francuzi?
Przetarg na patrolowiec dla Straży Granicznej rozstrzygnięty
Przedmiotem zamówienia w procedurze zakupowej jest okręt o długości od 60 do 66 m (ostatecznie ok. 70 m), szerokości przynajmniej 10,5 m, zanurzeniu ok. 3,5 m, wyporności około 1000 t i autonomiczności do 12 dni, z możliwością operowania na wodach europejskich. Chodzi nie tylko o Bałtyk. Jednostka ma być przystosowana do działania w warunkach hydrometeorologicznych występujących także w rejonie Morza Północnego i Śródziemnego.
Nowa jednostka, która trafi do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte, ma zastąpić jeden z użytkowanych obecnie patrolowców projektu SKS-40 - Kaper-1 (SG-311) i Kaper-2 (SG-312).
PBS, rel
Fot.: NavireTech; Rys.: Socarenam
