Najnowszy polski okręt wojenny zostanie wcielony w skład Marynarki Wojennej RP w dniu 101. rocznicy jej utworzenia. Patrolowiec ORP Ślązak otrzyma banderę MW już w najbliższy czwartek, 28 listopada. Uroczystości odbędą się w Porcie Wojennym Gdynia.
Początek uroczystości zaplanowano na godzinę 12:00. Ceremonia wcielenia okrętu będzie miała miejsce przy nabrzeżu basenu nr IX w Porcie Wojennym Gdynia. Na stanowisko pierwszego dowódcy okrętu wyznaczony został kmdr ppor. Sebastian Kała. Uroczystość swą obecnością zaszczycą parlamentarzyści, władze regionu, władze wojskowe i przedstawiciele przemysłu stoczniowego. W pierwszym podniesieniu bandery weźmie także udział matka chrzestna ORP Ślązak Maria Waga, wdowa po dowódcy Marynarki Wojennej RP w latach 1989–1996, admirale Romualdzie Wadze.
ORP Ślązak to polski okręt klasy korweta patrolowa zaprojektowany według koncepcji MEKO A-100 z niemieckiej stoczni Blohm und Voss w Hamburgu. Jednostka wchodzi w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów. Budowę jednostki rozpoczęto w 2001 roku. Uroczystość pierwszego wodowania oraz nadania imienia ORP Ślązak odbyła się 2 lipca 2015 roku w Stoczni Marynarki Wojennej (obecnie Stocznia Wojenna). Matką chrzestną została Maria Waga.
Czytaj także:
"Płyń po morzach i oceanach... ". Chrzest i wodowanie okrętu patrolowego ORP Ślązak [VIDEO]
Przeznaczeniem okrętu jest zwalczanie celów nawodnych, powietrznych i zagrożeń asymetrycznych, a także patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych, eskorta i ochrona jednostek komercyjnych. Jednostka jest także przystosowana do kontroli morskich szlaków jako element sił wielonarodowych, zwalczania piractwa i terroryzmu morskiego, współpracy z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań oraz udziału w akcjach humanitarnych i ekologicznych.
Okręt ma długość 95,4 metra, szerokość przekraczającą 13 metrów, zanurzenie 4,2 metra i wyporność 2200 ton. Jego uzbrojenie stanowi 76 mm armata OTO MELARA SR, dwie 30 mm armaty MARLIN-WS, a także cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm WKM-Bm oraz cztery wyrzutnie rakiet PPZR Grom. Napęd okrętu stanowią dwa silniki wysokoprężne MTU o mocy 4406 KM każdy oraz turbina gazowa GE/Avio LM 2500 o mocy 29920 KM. Dzięki zastosowaniu tego typu napędu oraz wyposażeniu w dziobowy ster strumieniowy Schottel okręt posiada doskonałe zdolności manewrowe.
Okrętem dowodzi kmdr ppor. Sebastian Kała.
Podstawowe dane taktyczno-techniczne:
Numer burtowy: 241;
Klasa: Korweta patrolowa;
Typ: Gawron;
Projekt: 621;
Wyporność: 2200 t;
Długość: 95,37 m;
Szerokość: 13,3 m;
Zanurzenie: 4,4 m;
Prędkość: 30 w;
Zasięg: 4500 Mm.
rel (3. Flotylla Okrętów)
I tak dobrze - były premier DT wyrażał sie o tym okręcie per "motorówka" i cąłkiem powaznie była rozpatrywana opcja sprzedaży nieukończonego wtedy jeszcze kadłuba.
https://www.youtube.com/watch?v=DAeTzgZw81k
Wstyd, obciach, żenada. Wybudowany półpfrebarykat korwetopodobny za 3 razy tyle co w niemieckiej stoczni identycznie uzbrojona po zęby korwetę. Żadnych szans w starciu z korwetą rosyjską. Po prostu odpalą rakiete szt.1. JEB !!!. I po Ślązaku i 98 matrosach. Żadnych szans. Konserwa na mięso armatnie. :-). 3 minuty walki :-).
Typowa pop...lona ekonomia i zarządzanie w państwowych stoczniach, możliwa chyba tylko w Polsce. Swojemu z podatków byle gówno za 3 razy tyle, nawet na sprawy obronne. Obcemu według ich wybrzydzeń i humorów buduje się za darmo. Niewolnicza, murzyńska mentalność Zarządów.
Ale co by nie powiedzieć o Ślazaku czy Gawronie, jest nasz, przez nas wykonany i to nie jest nasze ostanie słowo :-). Oczy niedowiarkom zostały otworzone. :-).
Najgorsze jest to że jakiś kretyn znowu wpadnie na chory pomysł że tam coś zlecić. I będzie to samo. Ten kraj jest jaki jest. Zabory chyba trwały za krótko. To się skończy WENEZUELĄ. Jak PEGAZ ma tak budować to lepiej niech nie budują wcale. Teraz oczywiście ordery i nagrody do przyznania w Radomiu :-). (z naszej kasy oczywiście
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.