Bezpieczeństwo, Granice

Statek Ocean Viking z 82 migrantami na pokładzie, uzyskał zgodę Włoch na zacumowanie na Lampeduzie - poinformowała w sobotę organizacja SOS Mediterranee, która wyczarterowała tę jednostkę. 

Według francuskiego MSW migranci będą rozdzieleni pomiędzy pięć państw europejskich, w tym Francję i Włochy, które zawarły porozumienie pozwalające na rozładowanie statku.

Ocean Viking uratował 8 września na Morzu Śródziemnym 50 osób, a dwa dni później zabrał ze statku żaglowego, który nie był w stanie płynąć dłużej ze zbyt dużym obciążeniem, jeszcze 34 migrantów. Potem wysadzono na ląd na Malcie kobietę w dziewiątym miesiącu ciąży i jej męża.

Pływający pod norweską banderą Ocean Viking w sierpniu tego roku przez dwa tygodnie pozostawał na morzu z 356 migrantami na pokładzie, których podjął w toku kilku operacji ratowniczych. Jego prośby o przybicie do Włoch pozostały bez odpowiedzi, w końcu zawinął do portu na Malcie. Migranci zostali rozmieszczeni za zgodą rządów w sześciu krajach europejskich.

Lekarze bez Granic zwrócili się wówczas do UE o zielone światło w sprawie uruchomienia stałego systemu ratowania migrantów zagrożonych na morzu zamiast zawierania jednorazowych porozumień dotyczących konkretnych przypadków i sytuacji.

Niemiecki rząd jest gotów przyjmować 25 proc. migrantów, którzy docierają do Włoch drogą morską - poinformował w rozmowie z dziennikiem "Sueddeutsche Zeitung" minister spraw wewnętrznych RFN Horst Seehofer.

"Rozmowy jeszcze trwają, ale jeśli wszystko zostanie tak, jak dotychczas ustaliliśmy, to możemy przyjąć 25 proc. ludzi uratowanych na morzu u wybrzeży Włoch" - zadeklarował Seehofer. Zdaniem chadeckiego polityka "nie przeciąży to polityki migracyjnej" Niemiec.

Jak ustalił "Sueddeutsche Zeitung" propozycja ma być doprecyzowana 23 września na Malcie podczas spotkania szefów resortów spraw wewnętrznych RFN, Francji i Włoch a także przedstawicieli fińskiej prezydencji i Komisji Europejskiej. Tymczasowy projekt kwotowego podziału migrantów na państwa biorące udział w inicjatywie ma być przedłożony Radzie Europejskiej w październiku.

"Istnieje oczekiwanie, że przyłączą się kolejne kraje" - oznajmił Seehofer. Jak ustalił dziennik "Bild", również Francja ma przejmować 25 proc. migrantów z Włoch.

Szef niemieckiego MSW uspokaja, że migranci, którzy mają trafić do RFN, zostaną poddani kontroli bezpieczeństwa jeszcze we Włoszech.

Obietnice Seehofera spotkały się z ostrą krytyką przewodniczącego opozycyjnej, liberalnej partii FDP Christiana Lindnera. "Ostrzegam kanclerz Merkel przed akceptowaniem tak wysokich kwot. Przez całe lata to Niemcy ponosiły główny ciężar związany z kryzysem migracyjnym" - powiedział polityk. Opowiedział się w związku z tym za odsyłaniem wszystkich migrantów, którzy próbują dostać się do Niemiec z innego państwa UE. "Tak przewidują reguły dublińskie. Otwartości i tolerancji nie można oddzielać od kontroli. Powinniśmy ułatwić imigrację fachowcom. Jednak migrantów, którzy nie mają prawa do azylu, powinniśmy konsekwentnie deportować. Nie będzie europejskiego rozwiązania tego problemu bez zmiany polityki Niemiec" - zaznaczył.

Zgodnie z rozporządzeniem pod nazwą Dublin III za rozpatrzenie wniosku o ochronę międzynarodową jest odpowiedzialne pierwsze państwo UE, na którego terytorium imigrant postawił stopę. Zgodnie z tą zasadą Niemcy - które nie są państwem granicznym UE - powinny rozpatrywać jedynie wnioski tych, którzy trafiają do nich drogą lotniczą.

Kwestia migrantów wyłowionych na Morzu Śródziemnym od wielu miesięcy była powodem napięć między Rzymem a Berlinem i Paryżem. Były minister spraw wewnętrznych Włoch Matteo Salvini oskarżał niemieckie organizacje humanitarne zajmujące się transportem migrantów z wód u brzegów Afryki ku Europie o przemyt ludzi, działanie w zmowie z bandami przemytników i de facto zachęcanie do migracji. Nie wpuszczał też (głównie) niemieckich statków z migrantami na pokładzie do włoskich portów.

Z Berlina Artur Ciechanowicz

Komentarze   

0 Ocean Viking
Przy okazji, jednostka moze zabrac ok 80 emigrantow na odpoczynek lub odwiedziny rodzin w Syrii, odciazajac rejsy z niemiec. Beda to mniejsze koszty Jak pisze Deutsche Welle - takie rejsy sa ostatnio z niemiec organizowane
16 wrzesień 2019 : 14:49 stary kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Dzban
Taaaa, samoloty ze Sztokholmu do Addis Abeby latają dość często wożąc inżynierów i prawników z Etiopii, Erytrei i Somalii w odwiedziny do swych dawnych przyjaciół..
O, sancta simplicitas...
19 wrzesień 2019 : 19:12 January Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło:

Ostatnie ankiety