Bezpieczeństwo

Potencjalny atak Al-Qaidy lub innej sprzymierzonej z nią organizacji terrorystycznej na obiekty morskie spowodował zaostrzenie procedur bezpieczeństwa podejmowanych w ramach firmy Gulf of Aden Group Transit (GoAGT).

GoAGT to instytucja zabezpieczająca szlaki żeglugowe w rejonie Zatoki Adeńskiej. Składa się głównie z byłych wojskowych oraz marynarzy ochraniających personele na statkach. Świadczy swoje usługi największym armatorom na świecie.

Odrodzenie Al-Qaidy jest szczególnie niebezpieczne dla armatorów pływajacych po strategicznych szlakach wodnych. Największym nieprzewidzianym skutkiem tzw. arabskiej wiosny jest to, że dała ona powód do zwiększenia liczebności w szeregach grup terrorystycznych.  W związku z tym zaistniała możliwość wyrządzenia szkód przez terrorystów w rejonie Kanału Sueskiego i w basenie Morza Śródziemnego, o czym informuje wysoki przedstawiciel GoAGT.

Wzrost liczby statków pojawiających się na najważniejszych szlakach morskich spowodował, że ta gałąź gospodarki stał się atrakcyjnym celem ataków. Nie chodzi tu tylko o platformy wydobywcze i duże kontenerowce, które są stale zawiadamiane o potencjalnym zagrożeniu. Łupem terrorystów mogą paść również statki pasażerskie- wówczas ofiary będą liczone w tysiącach. Widać już przede wszystkim efekty ataków piratów na statki w Zatoce Adeńskiej, zwłaszcza w zmianach struktury światowej ekonomii i nastawienia dużych armatorów.

Ostatnie doniesienia z Egiptu świadczą o potencjalnym zagrożeniu dla Kanału Sueskiego, gdzie doszło do aresztowań zaangażowanych w krajową rewolucję grup ludzi. Prawdopodobnie chcieli oni sparaliżować żeglugę w rejonie kanału.

W Somalii związki pomiędzy piratami a organizacją Al- Shabaab zaowocowały transferem środków pieniężnych, broni oraz ludzi z Jemenu do tego kraju. Współpraca może spowodować wzrost liczby ataków piratów w Zatoce Adeńskiej.

Wiadomości napływające z Jemenu świadczą o tym, że Al-Qaida miała zamiar przygotować serię zamachów na porty morskie i ropociągi na wschodzie kraju, włączając w to atak na tankowiec opuszczający  port Mukalla. Spowodowało to nagły skok stopnia zagrożenia (wedle skali podawanej przez International Ship and Port Facility Security- ISPS) na trzeci poziom.

Czytaj więcej

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter