Bezpieczeństwo

51 lat po wcieleniu do służby w US Navy i po przebyciu miliona mil, USS Enterprise (CVN 65) - pierwszy w świecie lotniskowiec o napędzie nuklearnym - został inaktywowany 1 grudnia, podczas uroczystości w Norfolk, w Stanie Virginia.

Okręt zatrudniany był 25 razy w ważnych misjach. Od rakietowego kryzysu kubańskiego w sierpniu 1962 roku, przez kilka misji w związanych z wojną w Wietnamie w latach 1965-1973, po wojnę w Afganistanie w 2012 r.

 

"Big E" zakończył ostatni rejs operacyjny 4 listopada br. Teraz przechodzi na zasłużoną - po półwieczu intensywnej służby - emeryturę, ale najprawdopodobniej nie trafi na złom. Obecnie poza służbą czeka na decyzję o dalszych losach, ale przez kolejne lata będzie zapewne stanowić część tzw. floty rezerwowej, utrzymywany nadal w minimalnej sprawności technicznej, gotów do ewentualnego użycia po remoncie i doprowadzeniu do stanu operacyjnego.

Tymczasem jego nazwa będzie znowu w użyciu. Otrzymać ma ją - jak ogłoszono podczas uroczystości wycofania obecnego USS Enterprise ze służby - projektowany lotniskowiec CVN-80.

Zobacz galerię zdjęć na naszej stronie na Facebook'u.

USS Enterprise - charakterystyka podstawowa i kilka faktów
zamówienie: 15 listopada 1957
stocznia: Newport News Shipbuilding and Dry Dock Co., Virginia
liczba projektantów: 915
liczba rysunków: 16 100
km bieżące światłokopii rysunków technicznych: 3862 (2400 mil)
położenie stępki: 4 lutego 1958
wodowanie: 24 września 1960
wprowadzony do służby: 25 listopada 1961
początek dziewiczej podróży: 12 stycznia 1962
koszt budowy (przy ówczesnej wartości dolara): 451,3 mln USD
koszt remontu i modernizacji przeprowadzonych od kwietnia 2008 do sierpnia 2009: 453 mln USD
długość: 342 m (1123 stóp)
szerokość na wodnicy pływania: 40,5 m (257 stóp)
szerokość maksymalna: 78,4 m (132,8 stopy)
zanurzenie: 11,9 m (według niektórych źródeł 12 m)
wysokość (od stępki do topu najwyższego masztu): ok. 76 m (250 stóp)
napęd główny: reaktory jądrowe typu A2W produkcji Westinghouse wytwarzające parę dla turbin parowych Westinghouse napędzających śruby
moc napędu głównego: ponad 200 000 KM (według innych źródeł - moc na wałach: 280 000 KM (210 MW)
prędkość: 33,6 węzłów (62,2 km/h)
liczba reaktorów: 8 (czas eksploatacji ok. 20 lat)
liczba wałów napędowych/śrubowych: 4
liczba śrub napędowych: 4 (po 32 tony)
liczba płetw sterowych: 4 (po 35 ton)
kotwice: 2 (po 30 ton)
długość duktów wentylacyjnych: ok. 60 km (37 mil)
długość kabli elektrycznych: ok. 1005 km (625 mil)
wyporność standardowa: 75 000 t
wyporność pełna: 94 781 t (wg niektórych źródeł - 90 000 t)
masa okrętu pustego: ok. 60 000 t
liczba przedziałów i pomieszczeń: ponad 3500
ładowność samolotów: normalnie ponad 60 (wg niektórych źródeł 66), maksymalnie do 90
powierzchnia pokładu lotniczego: ponad 1,62 ha (4,5 akra)
powierzchnia hangarów: ok. 1,2 ha (3,5 akra)
liczba katapult (parowych): 4
długość katapulty: ok. 87 m (286 stóp)
długość pasa lądowania: ok. 105 m (344 stopy)
podnośniki (hangar-pokład): 4
uzbrojenie: trzy wyrzutnie NATO Sea Sparrow (RIM-7), trzy zestawy przeciwrakietowe Phalanx CIWS i Rolling Airframe Missile (RAM)
liczba posiłków serwowanych każdego dnia: ponad 20 000
usługi i pomieszczenia na pokładzie: sklep, 2 sale gimnastyczne, 2 fryzjerów, pralnia, drukarnia, kaplica, biblioteka, studio i stacja TV, kawiarnia, w morzu wydawana gazeta codzienna
maks. liczba miejsc dla załogi: 5828
załoga: 3000 (2700 marynarzy i 150 osób personelu średniego, 150 oficerów)
personel lotniczy: 1800 (250 pilotów, 1550 osób obsługi)
(według innych źródeł - załoga okrętu: 3100 osób, personel lotniczy: 1300 osób)

Zdjęcia: US Navy; infografika: Huntington Ingalls Industries, US Navy

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter