Bezpieczeństwo

Polska kupi w Niemczech 
trzy okręty. Marynarka Wojenna dostanie je do 2022 roku – dowiedziała się „Rzeczpospolita" – Kupimy gotowe niemieckie niszczyciele min, bo tylko okręty z tamtejszych stoczni zbudowane są ze stali antymagnetycznej – powiedział „Rzeczpospolitej" wiceminister obrony gen. Waldemar Skrzypczak.

Umowa na dostawę okrętów typu Kormoran II powinna zostać podpisana na początku przyszłego roku. – Pierwszy okręt powinien trafić do Marynarki Wojennej w 2016 r., pozostałe dwa sukcesywnie do 2022 r. – dodaje wiceminister.

Resort obrony szacuje koszt zakupu niemieckich jednostek na blisko 1,5 mld zł. Gen. Skrzypczak zapowiada, że „w procesie ich dostosowywania do naszych wymagań" będą brały udział stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni, stocznia Nauta oraz Centrum Techniki Okrętowej.

Okręty z Niemiec zastąpią wycofywane ze służby trzy trałowce niszczyciele min:  ORP Mewa, ORP Czajka i ORP Flaming.

– To okręty wybudowane w latach 60., na przełomie wieku zostały gruntowanie zmodernizowane. Zostały wyposażone m.in. w nowoczesne systemu obrony przeciwminowej, dysponują bezzałogowymi pojazdami podwodnymi przeznaczonymi do poszukiwania i identyfikacji uzbrojenia spoczywającego na dnie morza – mówi kmdr. por. Bartosz Zajda, rzecznik prasowy dowódcy Marynarki Wojennej.

Okręty te, choć przestarzałe, wchodzą w skład elitarnego natowskiego Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej. Zajmują się poszukiwaniem i niszczeniem niebezpiecznych materiałów, na przykład min i torped spoczywających na dnie mórz od czasów I i II wojny światowej.

Operują praktycznie na wszystkich akwenach Europy Północnej, m.in. Morzu Bałtyckim, u wybrzeży Wielkiej Brytanii, Danii i Norwegii i na Atlantyku.

Resort obrony zapowiada też kupno okrętu podwodnego (za ok. 1,6 mld zł) i dwóch bezzałogowców.

+3 Bez przetargu?
Dziwne. Chyba powinien być rozpisany przetarg na modernizację tych okrętów w polskich stoczniach. Normalne procedury nie obowiązują?
24 październik 2012 : 13:26 Guest | Zgłoś
0 Do ekonom
My tu mówimy o zakupie nowego sprzętu a nie o modernizacji starego.
24 październik 2012 : 14:46 Guest | Zgłoś
0 Do M-16
Racja. Ale pytanie jest chyba aktualne - czy na wykonanie prac polegających na "ich dostosowywaniu do naszych wymagań" będzie rozpisany otwarty przetarg , czy też już ktoś zdecydował, że w tych pracach "będą brały udział stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni, stocznia Nauta oraz Centrum Techniki Okrętowej". Bo jeżeli przetargu nie będzie, to mnie to zastanawia trochę.
24 październik 2012 : 15:27 Guest | Zgłoś
+2 "jedynie sluszna stocznia"
Kiedys, budujac okrety systemem "bezkosztowym" niejaki pan B. Klich - bedacy bylym ministrem obrony narodowej, zniszczyl stocznie i zaprzepascil budowe "Gawrona".
Dzisiaj, pan D. Tusk, bedacy premierem R.P. dostaje medale za zaslugi dla Niemiec i planuje budowe okretow w "jedynie slusznej" stoczni Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW).
24 październik 2012 : 15:36 Guest | Zgłoś
-1 Zabrać Polakom i dać szkopom
No nie rudy przebiegł tusku chytrusku??!!!!
24 październik 2012 : 17:07 Guest | Zgłoś
0 ORP Czajka 624
Lata 1982-1985,ORP Czajka. Moj numer pokladowy 461.Pozdrawiam zaloge z tamtego okresu.
24 październik 2012 : 17:59 Guest | Zgłoś
0 Też z ORP Czajka
A to przypadek :) Odbierałem ten okręt (Jeszcze bez nazwy) od stoczniowców stoczni Komuny Paryskiej .
Po próbach przeprowadziliśmy okręt w czerwcu do portu na Helu do podniesienia bandery (czerwiec 1967)
Służba zasadnicza Hel 65-68r , a smieszny przypadek kolego dotyczy : moja służba na okrętach 604, 614, 624 a mój numer pokładowy to też 461 ( dla nie kumatych d-ca siłowni głównej. dział mechaniczny, druga zmiana wachty morskiej/bojowej)
Magiczna czwórka :)
Mile wspominam ( szczególnie poranną gimnastykę na gołym betonowym molo przy - 5 st C ), Na szczęście jeszcze dychamy , też pozdrawiam kolejne roczniki
11 marzec 2019 : 17:43 Andy | Zgłoś
0 Strzała 327 z ORP Czajka
Ostatni rocznik ze skrótu III letniej służby jesień 1987- zima 1989
Nie wpuścili mnie w ubiegłym roku na Czajkę. Za komuny nie do pomyślenia aby weteran nie mógł wejść na swój okręt. Jak powiedział mi młody zawodowy marynarz. Kiedyś wojsko pilnowało wojska, dzisiaj cywile pilnują wojska ...
Polecam Ekstremalną Drogę Krzyżową z Jastrzębiej Góry na Hel 49 km nocą, w ciszy po piasku, w czasie Wielkiego Postu. Kiedyś te miejscowości oglądało się podczas wachty z morza, w tym roku krok po kroku, lądem ( ,,koniarnia,,)
Przeszedłem 30 lat po zakończeniu służby na ORP Czajka
08 sierpień 2019 : 20:41 Góral | Zgłoś
0 a dlaczego...
polska marynarka nie może zamówić okrętu dla siebie w polskiej stoczni, tylko zamawia takie okręty, które buduje akurat niemiecka stocznia? to polskie stocznie nie potrafią zbudować? mają je tylko dostosować - a 1,5 miliarda wezmą Niemcy. A dlaczego akurat SMW i Nauta? Pierwsza będzie przez kolejne 20 lat budowała patrolowiec Gawron, a Nauta nie ma doświadczenia w navy.
24 październik 2012 : 21:34 Guest | Zgłoś
0 Niestety już nie potrafią.
Bo najpierw musi byc projekt, a niestety wszyscy czołowi polscy projektanci statków i okretów wyemigrowali i pracuja na rzecz innych światowych stoczni. Bez projektu nikt jeszcze statku albo okrętu nie zbudował. Ci projektanci, którzy w Polsce zostali potrafia projektować statki z lat 70-tych. Tak niestety gorzka prawda.
25 październik 2012 : 08:41 Guest | Zgłoś
0 To się zdziwisz,
bo akurat w Gdańsku powstał niedawno projekt wstępny okrętu, tyle że zrobiony na zamówienie Francuzów. Ze strony polskich dysydentów nie ma zainteresowania na tego typu rzeczy. Lepiej kupić gotowe w Chinach (jak wszystko inne).
25 październik 2012 : 09:23 Guest | Zgłoś
0 poprawka:
miało być oczywiście "decydentów" :)
25 październik 2012 : 09:25 Guest | Zgłoś
0 niema
nic nie kupimy to ściema!
28 październik 2012 : 09:13 Guest | Zgłoś
0 Premier
A ten D.Tusk to jest premierem jakiego kraju? Pytam bo trudno mi wywnioskować.
16 grudzień 2012 : 21:27 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter