Bezpieczeństwo

W piątek (23 marca), zakończyły się manewry Okrętowej Grupy Zadaniowej. Kilkanaście jednostek Marynarki Wojennej ćwiczyło między innymi osłonę morskich szlaków żeglugowych, zabezpieczenie własnego transportu morskiego, utrzymanie panowania na morzu oraz niedopuszczenie do blokady morskiej państwa. Inaczej mówiąc okręty i lotnictwo morskie tworzyły swoistego rodzaju „parasol” bezpieczeństwa dla transportu morskiego.
 

Manewry na Bałtyku zakończone okręty wróciły do portu (foto: M. Kluczyński)  

Od poniedziałku, 19 marca, do piątku, 23 marca okręty 3 Flotylli Okrętów w Gdyni prowadziły działania w ramach tak zwanej Okrętowej Grupy Zadaniowej (OGZ). Były to głównie ćwiczenia w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych, którymi dostarczane są do kraju surowce i towary o znaczeniu strategicznym. Załogi okrętów prowadziły monitoring żeglugi oraz sytuacji powietrznej. Przećwiczyły osłonę transportu morskiego przed atakami z powietrza i atakami okrętów nawodnych oraz wykonały strzelania artyleryjskie i realizowały zadania przeciwminowe. Równolegle do działań bojowych prowadzono ćwiczebne akcje ratownicze z udziałem między innymi grup nurkowych. Przećwiczono również manewrowanie w szykach oraz procedury łączności. Trzon sił biorących udział w ćwiczeniu stanowiły: fregaty rakietowe ORP „Gen. K. Pułaski” i ORP „Gen. T. Kościuszko”, korweta ORP „Kaszub” oraz okręty rakietowe ORP „Orkan” i ORP „Piorun”. Powyższe siły uzupełniały trzy niszczyciele min: ORP „Mewa”, ORP „Czajka” i ORP „Flaming”, między innymi z zadaniem zapewnienia obrony i osłony transportu przed zagrożeniem minowym. Z okrętami współpracowało również lotnictwo morskie, w tym śmigłowiec pokładowy SH-2G i samolot patrolowo-rozpoznawczy B1R Bryza. Działania sił głównych zabezpieczał zbiornikowiec ORP „Bałtyk” oraz okręty ratownicze ORP „Piast” i ORP „Zbyszko”. Dziennie na Bałtyku przebywa od 2 do 3 tysięcy jednostek. Prowadzona jest wymiana handlowa, transfer surowców oraz ruch pasażerski. W polskich portach przeładowywanych jest średnio ok. 60 milionów ton ładunków rocznie. Tylko jeden kontenerowiec jest w stanie dostarczyć jednorazowo już ponad 15 tysięcy kontenerów, a na jednym wycieczkowcu może być ponad 3 tysiące pasażerów To tylko wybrane przykłady rosnącego znaczenia transportu morskiego. Z powyższej sytuacji w dużej mierze wynikają scenariusze ćwiczeń Marynarki Wojennej, które skupiają się m.in. na operacjach związanych z osłoną i obroną morskich szlaków komunikacyjnych, utrzymaniem panowania na morzu i niedopuszczeniem do blokady morskiej kraju, która oznaczałaby odcięcie od źródeł zaopatrywania. Dużo ćwiczeń obejmuje zatem działania okrętów i lotnictwa morskiego na rzecz osłony transportu morskiego i bezpieczeństwa żeglugi. Chodzi głównie o przeciwdziałanie atakom z wody i powietrza oraz atakom okrętów podwodnych. Prowadzone są działania przeciwminowe, antyterrorystyczne, antypirackie, a także operacje stabilizacyjne, wymuszania pokoju i humanitarne. Ćwiczenia o takim charakterze są także kluczowe dla tworzenia atmosfery bezpieczeństwa na morzu koniecznej dla niezakłóconego rozwoju transportu i handlu morskiego.

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter