Bezpieczeństwo

Osłona szlaków żeglugowych, zabezpieczenie własnego transportu morskiego, utrzymanie panowania na morzu i niedopuszczenie do blokady morskiej państwa – to główne zadania jakie realizować będą okręty 3 Flotylli Okrętów z Gdyni podczas rozpoczynających się dzisiaj ćwiczeń na Bałtyku.

Od poniedziałku do piątku 22 lutego okręty 3 Flotylli Okrętów z Gdyni prowadzić będą działania w ramach tak zwanej Okrętowej Grupy Zadaniowej. Będą to głównie ćwiczenia w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych, którymi dostarczane są do kraju surowce i towary o znaczeniu strategicznym. Inaczej mówiąc, okręty będą tworzyć swoistego rodzaju „parasol” bezpieczeństwa dla poruszającego się po morzach transportu.
W manewrach udział weźmie fregata rakietowa ORP Gen. T. Kościuszko, okręt rakietowy ORP Piorun, niszczyciel min ORP Mewa, trałowiec ORP Gopło oraz okręt podwodny ORP Sokół. Działania sił głównych będzie zabezpieczał zbiornikowiec ORP Bałtyk oraz okręt ratowniczy ORP Lech. Z okrętami współpracować będzie lotnictwo morskie, w tym śmigłowiec pokładowy zwalczania okrętów podwodnych SH-2G, samolot patrolowo-rozpoznawczy B1R Bryza oraz śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych Mi-14 PŁ. Okrętem flagowym ćwiczenia będzie fregata rakietowa ORP Gen. T. Kościuszko, która dysponuje największym potencjałem pozwalającym na obronę transportu morskiego. Fregata jest wyposażona m.in. w dwa typy sonarów, radary obserwacji nawodnej i powietrznej, torpedy MU-90 oraz rakiety SM-1. Dysponuje także specjalnym systemem wyciszania okrętu, który utrudnia okrętom podwodnym rozpoznanie szumów fregaty.

Głównym zadaniem ORP Gen. T. Kościuszko będzie osłona szlaków komunikacyjnych przed atakiem okrętu podwodnego oraz wykrywanie wrogich celów powietrznych. Z pokładu  będą koordynowane działania pozostałych okrętów zespołu. Podczas manewrów prowadzona będzie jednocześnie operacja przeciwminowa, której celem będzie wyznaczenie bezpiecznych torów wodnych dla jednostek transportu morskiego poruszających się na zaminowanych akwenach. W trakcie działań okręty bojowe wspierane będą przez zbiornikowiec, dzięki czemu będą mogły zaopatrywać się w morzu bez konieczności powrotu do portu. Równolegle do działań bojowych ćwiczone będą akcje ratownicze z udziałem między innymi grup nurkowych. Operacje lotnicze, we współdziałaniu z siłami okrętowymi, prowadzić będą załogi śmigłowca pokładowego SH-2G przeznaczonego do zwalczania okrętów podwodnych oraz samolotu patrolowo – rozpoznawczego B1R Bryza. Okręty przećwiczą również manewrowanie w szykach oraz procedury łączności. Dziennie na Bałtyku przebywa od 2 do 3 tysięcy jednostek. Prowadzona jest wymiana handlowa, transfer surowców oraz ruch pasażerski. W polskich portach przeładowywanych jest średnio ok. 60 milionów ton ładunków rocznie. Tylko jeden kontenerowiec jest w stanie dostarczyć jednorazowo już ponad 15 tysięcy kontenerów, a na jednym wycieczkowcu może być ponad 3 tysiące pasażerów To tylko wybrane przykłady rosnącego znaczenia transportu morskiego. Z powyższej sytuacji w dużej mierze wynikają scenariusze ćwiczeń Marynarki Wojennej, które skupiają się m.in. na operacjach związanych z osłoną i obroną morskich szlaków komunikacyjnych, utrzymaniem panowania na morzu i niedopuszczeniem do blokady morskiej kraju, która oznaczałaby odcięcie od źródeł zaopatrywania.

Dużo ćwiczeń obejmuje zatem działania okrętów i lotnictwa morskiego na rzecz osłony transportu morskiego i bezpieczeństwa żeglugi. Chodzi głównie o przeciwdziałanie atakom z wody i powietrza oraz atakom okrętów podwodnych. Prowadzone są działania przeciwminowe, antyterrorystyczne, antypirackie, a także operacje stabilizacyjne, wymuszania pokoju i humanitarne. Ćwiczenia o takim charakterze są także kluczowe dla tworzenia atmosfery bezpieczeństwa na morzu koniecznej dla niezakłóconego rozwoju transportu i handlu morskiego.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter