Stocznie, Statki

Jak już wcześniej informowaliśmy - w tym miesiącu pracę na linii Świnoujście - Trelleborg rozpoczyna statek nowego na tym szlaku operatora - niemieckiego TT-Line. Jest to prom typu ro-pax Nils Dacke. Zgodnie z zapowiedzią armatora statek pojawił się w Świnoujściu we wtorek rano.

Pierwsze zawinięcie promu Nils Dacke do Świnoujścia planowane było wstępnie na godz. 9:00, 7 stycznia 2014 roku. Prom wyszedł z Travemunde ok. pónocy i po podróży z niemal maksymalną prędkością 19-20 węzłów zacumował przy stanowisku nr 5 Terminalu Promowego w Świnoujściu ok. godz. 9:45. Wyjście statku z ładunkiem i pasażerami do Trelleborga planowane było - zgodnie z rozkłademna - na ten sam dzień, na godz. 14:30, jednak statek opuścił Terminal Promowy Świnoujście dopiero wieczorem - po 20:00. W pierwszy rejs do Trelleborga zabrał ponoć ok. 50 samochodów ciężarowych, 20 samochodów osobowych oraz 70 pasażerów (po weryfikacji tych - wcześniej podawanych - informacji okazało się, że ostatecznie prom zabrał w pierwszy rejs z Polski do Szwecji 33 ciężarówki, 22 samochody osobowe i 81 pasażerów (łącznie z kierowcami lor).

Otwarcie połączenia TT-Line łączące Świnoujście i Trelleborg następuje z opóźnieniem w stosunku do pierwotnych planów niemieckiego operatora. Gdy w lutym lub marcu minionego roku ZMPSiŚ informował o umowie o współpracy z niemieckim armatorem, dotyczącej korzystania z nabrzeży i biur w świnoujskim terminalu (własność ZMPSiŚ) - mówiło się o zamiarach utworzenia serwisu Świnoujście - Trelleborg już od minionego sezonu letniego (a wcześniej według jednej z niemieckich gazet - nawet od marca-kwietnia). Niemiecki armator rozważał też ponoć wyczarterowanie promu Wawel od PŻB.

Również okresowi inauguracji nowego połączenia towarzyszyła "choroba wieku dziecięcego" - problemy techniczne i organizacyjne, które sprawiły, że pierwsze odejście ze Świnoujścia zostało mocno opóźnione, a pierwsze z Trelleborga i drugie ze Świnoujścia - anulowane (więcej: Trudne początki nowej linii TT-Line).

Nils Dacke to już dziesiąty prom obsługiwany przez świnoujski terminal promowy, po siedmiu w barwach Unity Line i dwoma, których operatorem jest Polferries (PŻB).

Czytaj także:  TT-Line na linii ze Świnoujścia od stycznia 2014 r.

Z naszych informacji wynika, że na statku zatrudniony jest polski kapitan i większość załogi z Polski. Również drugi kapitan, podobno na razie bez uprawnień do zwolnienia z pilota (ale to tylko kwestia czasu) jest rónież Polakiem. Statek zarejestrowano w Szczecinie pod polską banderą, jednak niemiecki armator statku nie przygotował się na pierwsze zawinięcie statku do polskiego portu pod naszą banderą. Statek niósł dzisiaj bowiem, przy wejściu do Świnoujścia, flagę RP, a nie banderę.

Statek Nils Dacke pływał dotychczas pod banderami Wysp Bahama i - ostatnio - Szwecji. Zatrudniony był głównie na szlaku Travemunde - Trelleborg, ale przez pewien czas pływał także na linii Travemunde - Helsingborg (w weekendy).

W marcu 2005 roku na promie wystąpił blackout podczas manewrów przy wejściu do portu Trelleborg. Przy awaryjnym hamowaniu statek utracił kotwicę z łańcuchem. W październiku 2007 roku, gdy Nils Dacke stał przy nabrzeżu w Trelleborgu, o jego burtę otarł się polski prom Galileusz.

Na początku roku 2006 na promie Nils Dacke przeprowadzono modyfikację i modernizację siłowni.

Nils Dacke to postać historyczna. Był przywódcą chłopskiego powstania w regionie Smaland w południowej Szwecji w połowie XVI wieku, nazywanego Dackefejden ("wojna Dacke") przeciwko szwedzkiemu królowi Gustawowi I Wazie. Była to największa wojna domowa w historii Szwecji, która niemal doprowadziła do obalenia króla.

Media4Sea

Fot.: Adam Woźniczka, Piotr B. Stareńczak

 

Nils Dacke - charakterystyka podstawowa
nr IMO   9087477
sygnał wywoławczy   SFVP
państwo bandery   Szwecja / Polska
port macierzysty   Trelleborg / Szczecin
armator (właściciel)   Partenreederei MS "NILS DACKE"
armator zarządzający i operator   TT-Line GmbH & Co. KG
stocznia   FinnYards Ltd. - Rauma, Finlandia
stoczniowy nr budowy   411
położenie stępki   13.07.1994
wodowanie   19.05.1995
przekazanie do eksploatacji   listopad 1995
długość całkowita   179,71 m
długość rejestrowa   167,11 m
szerokość   27,20 m
wysokość boczna   8,70 m
zanurzenie   6,00 m
tonaż pojemnościowy brutto   26 790
tonaż pojemnościowy netto   11 589
nośność   6538 t
pojemność zbiorników balastowych   2480 m3
długość pasa ładunkowego ro-ro   2419 m
ładowność   152 naczepy
liczba miejsc pasażerskich   300
liczba kabin   163
liczba łóżek   323
ogólnodostępne pomieszczenia i usługi dla pasażerów: sklep, kafeteria, sauna, fitness room, jacuzzi, mini-kasyno, 
liczba grodzi wodoszczelnych   14
liczba pokładów ciągłych   1
dno podwójne - od dziobowej do rufowej grodzi zderzeniowej
układ wiązań - mieszany (częściowo wzdłużny)
stabilizatory płetwowe
stery strumieniowe dziobowe   2 x 1200 kW (Lips, ze śrubami o stałym skoku)
cztery rampy wewnętrzne - po 240,00 t DOR
jedna rampa 80 t DOR
1 winda gospodarcza
3 windy pasażerskie
napęd główny   spalinowo-elektryczny
łączna moc zainstalowana   13 000 kW
silniki elektryczne napędu głównego   2 x LDW Abwicklungs GmbH SL 7794/20 DEA po 6500 kW każdy (135 obr./min)
elektrownia okrętowa:
- 4 (główne) zespoły prądotwórcze 6600 V / 22 800 kVA
- 1 (awaryjny) zespół elektryczny 400 V / 600 kVA
prędkość eksploatacyjna   19,50 węzła
klasyfikacja   Germanischer Lloyd
notacja klasy   GL 100 A5 E2 Ro-Ro Ship, Ferry, Passenger Ship, IW ERS SOLAS-II-2,Reg.19, MC E2 AUT RP50% (E2 - Ice strengthening, IW - Equipped for in-water surveys, ERS - Emergency response service, SOLAS-II-2,Reg.19 - Dangerous Goods, AUT - Unattended machinery spaces, RP50% - Redundant propulsion and steering)
na wyposażeniu 3 kotwice (w tym jedna zapasowa) - każda po 6900 kg
długość łańcucha kotwicznego 605,00 m

 

+2 blędy
Po 1 pływać będzie na Świnoujście - Trelleborg.
Po 2 w Świnoujściu będzie 8 Stycznia a nie 7 bo dopiero w wtorek rozpoczyna rejsem o 23:30 z Trelleborga obsługę trasy.
06 styczeń 2014 : 09:24 Guest | Zgłoś
+1 nie zupełnie...
w jednym miejscu faktycznie się pomylili z tym Ystad, ale w paru innych (i w tytule) było poprawnie - Trelleborg...
natomiast prom przyjdzie JUTRO (we wtorek 7-go); informacje, że będzie 8-go były podawane wcześniej (dawniej) i już się zdezaktualizowały...
06 styczeń 2014 : 10:56 Guest | Zgłoś
+1 moze jednak 7 stycznia?
może masz racje nie wiem,ale stoi w Swinoujsciu przy kei w tym wlasnie momencie kiedy to pisze, a jest 7 styczeń :)
07 styczeń 2014 : 11:39 Guest | Zgłoś
-2 Sprostowanie...
Z tego co mi wiadomo to cała załoga jest POLSKA:-) A konkretnie 98% stanowią pracownicy -byli już!!!! -Unity:-) Koledzy i Koleżanki ze Skaniii, Wolina, Gryfa oraz Poloniiii:-) Powodzenia życzę Wszystkim !!!!
PS. Rekrutacja na następny prom - Robina... już za kilka dni....:-) Czyżby kolejne braki kadrowe w Unity:-)?
06 styczeń 2014 : 12:30 Guest | Zgłoś
0 rekrutaja
a kto prowadzi tą rekrutację ?
07 styczeń 2014 : 11:40 Guest | Zgłoś
+2 Zabezpieczenie medyczne
A czy na tym promie oplanowana jest pielęgniarka lub ratownik medyczny? Bardzo mnie to interesuje.
06 styczeń 2014 : 14:50 Guest | Zgłoś
+1 Marketing !!!!
Tak kolejny blok reklamowy TT Line - a więc wszyscy chętni ostro negocjujcie warunki bo można - coś chyba rekrutacja nie idzie tak gładko - bo już nawet się podkreśla że zatrudniono Kapitana z Polski..... Każdy Marynarz wie że narodowość Kapitana nie odgrywa tak wielkiej roli jak jego doświadczenie i osobowość - bardziej doświadczony będzie spokojniejszy i łatwiej podejmie decyzję opartą na tymże doświadczeniu..... Ale personel hotelowy może to kupi i chętniej przyjdzie - niż gdyby miał trafić na statek dowodzony przez Niemca czy Szweda...... Więc negocjujcie bo można tylko zyskać - a jeśli naprawdę zatrudniono Polskiego Kapitana.... to dobrze.... bo tych których miałem okazję poznać i o których słyszałem.....doskonali specjaliści..... Pozdrawiam wszystkich i powodzenia w negocjacjach
06 styczeń 2014 : 19:40 Guest | Zgłoś
+8 Hens uber alles
Tak tak - kapitan Hans z pewnością będzie szczególnie świetnym kapitanem zwłaszcza, że za gnojenie ludzi został zdegradowany w Unity Line.
06 styczeń 2014 : 20:29 Guest | Zgłoś
+11 I jeszcze wielki układ do tego
Aha - no i do TT dostało się całe stado podpadziochów i układowiczów z UL i PŻB, tak więc atmosfera do pracy będzie iście świetna, żywcem przeniesiona z promów PŻB....
komuna, donościelstwo, brat,szwagier,ciocia w biurze i mi nie naskoczysz...itp. Powodzenia.
06 styczeń 2014 : 20:31 Guest | Zgłoś
+3 Układ...c.d.
Kpt Hanss nigdy sobie nie zaszaleje w TT:-) Niemiec nie pozwoli sobie na to... Prędzej wymieni starego niż cześć załogi:-) A jeśli chodzi o tych układowiczów i podpadziochów to wszyscy zostali nadal w UL!!!! Do TT przeszli młodzi kumaci oficerowie i marynarze, Ci bez poparcia hotelowych związków!!! Wielu znam osobiście i Niemiec zrobił dobry bissnesss zabierając ich UNITY:-) Starzy ochmistrzowie, stewardzi i wierni partii rządzącej - S nigdzie się nie ruszą-ze strachu!!!! U Niemca nie będzie żadnych układów i kolesiostwa!!!! Tam zasada jest prosta praca-->płaca:-) Nie będzie biura, gdzie można od razu po podmianie pójść i zdać relacje... co kolega robił, z kim, o której, gdzie i w jakiej pozycji:-)
06 styczeń 2014 : 21:49 Guest | Zgłoś
+6 No nie koniecznie
No nie koniecznie, przeszło tam wiele podpażdziochów z Unity i głównie PŻB, że aż się za nimi kopciło jak popędzili do TT. No nie wiem czy do końca TT jest aż tak dokładnie jak to mówisz panie Steeena. To jest obca firma więc i opcja polityka skończy się i tak na tym samym co w Polsce. Polska to Polska i cokolwiek tu wchodzi takim będzie. Przecież Stena też stała się taka po paru latach dowodzenia marżą w Gdyni. Nikt mi nie wmówi, że jest inaczej, TT będzie takie samo. Do TT polecieli kombatanci, którzy byli niezadowoleni z UL, bo kto by chciał przejść do nowej jeszcze nie pewnej firmy na polskim rynku, gdy w Unity mieli już wyrobione miejsce, z PZB pouciekała większość bo ich firma za 2 lata upadnie i będą zbierać pod mostem bo Polska nie będzie za bardzo się nad nimi litowała.
07 styczeń 2014 : 05:10 Guest | Zgłoś
+17 Leśny dziadek
Skoro Hans - największy "dziad" jest w TT, to nie spodziewam się, żeby reszta była lepsza. Pływałem z nim i wiem, że zrobi tym biednym ludziom pranie mózgów. Przykre, że taki człowiek pływa na morzu. To wstyd i hańba dla kapitańskiego munduru.
07 styczeń 2014 : 08:45 Guest | Zgłoś
-8 hans
Przestańcie się czepiać kpt. Hansa - to bardzo dobry kpt.
07 styczeń 2014 : 12:16 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0037 4.0845
EUR 4.2839 4.3705
CHF 4.3859 4.4745
GBP 5.0134 5.1146

Newsletter