Żegluga

Z końcem sierpnia br. Beata Knazovicova zostanie kapitanem kontenerowca Port Gdynia, zarządzanego przez Polskie Linie Oceaniczne SA. To pierwsza kobieta w historii PLO, która będzie dowodziła statkiem pływającym w barwach gdyńskiego armatora i która większość zawodowego życia spędziła na statkach PLO.

- Jesteśmy dumni, że w zarządzanej przez nas flocie, i to na tak trudnej i wymagającej trasie jaka jest serwis do Afryki Zachodniej statkiem będzie dowodziła kobieta, pani kapitan Beata Knazovicova – podkreśla Radosław Marciniak, prezes PLO.

Beata Knazovicova pochodzi ze Słowacji. Jest absolwentką Uniwersytetu Morskiego w Gdyni (ówczesnej Akademii Morskiej). Prace zawodową na morzu rozpoczęła w 2010 roku, na pokładzie statku PLO Włocławek (początkowo jako kadet pokładowy, a następnie jako 3. oficer), który był wtedy czarterowany przez armię kanadyjską, stacjonował w Montrealu i uczestniczył w ćwiczeniach antypirackich.

Po zakończeniu czarteruWłocławek pływał dla amerykańskiej firmy transportowej między Florydą, Meksykiem, Karaibami, Brazylią i Kolumbią, aby ostatecznie trafić na złom w Indiach.

Kolejną jednostką był kontenerowiec Port Gdynia, na którym Beata Knazovicova pływała w latach 2013-2018, a następnie od 2022 roku (jako 2. i 1. oficer), aby obecnie zostać jego kapitanem.

Statek początkowo operował między Afryką Zachodnią, RPA i Chinami, a potem na trasie Europa – Afryka Zachodnia – RPA – Morze Śródziemne. Obecnie zaś pływa w czarterze CMA CGM między Hiszpanią a Afryką Zachodnią. Doświadczenie na morzu zdobywała również jako oficer na wycieczkowych, 80 m jachtach komercyjnych.

Z końcem sierpnia br. Beata Knazovicova zostanie kapitanem kontenerowca Port Gdynia, zarządzanego przez Polskie Linie Oceaniczne SA. Fot. Materiały prasowe PLO

Moim marzeniem w młodości było zostanie pilotem samolotu, ale z braku możliwości finansowych nie byłam w stanie tego zrealizować. W efekcie, aplikowałam na studia prawnicze, na które zostałam przyjęta. Jednak po kilku tygodniach zdałam sobie sprawę, że życie za biurkiem, nie jest dla mnie. Dlatego, po wielu przygodach, złożyłam dokumenty, na Akademię Morska w Gdyni, gdzie zostałam przyjęta. Pamiętam jak o północy wysiadłam w Gdyni z pociągu, bardzo przestraszona, i wtedy dotarło do mnie, że przecież mam to co chciałam – opowiada kpt. Knazovicova.

Czas wolny od pływania spędza na czytaniu książek i regeneracji organizmu. Jej najnowszym hobby jest zaś pszczelarstwo oraz podróże – odkrywanie nowych kultur i kuchni.

Kontenerowiec Port Gdynia jest własnością Aranda Sp. z o.o. z Grupy ARP SA. Od 2011 roku pływa pod flagą maltańską. Budowa statku została rozpoczęta w Stoczni Szczecińskiej Nowa i dokończona w Stoczni Remontowej Gryfia SA. Port Gdynia był ostatnim kontenerowcem wybudowanym w Szczecinie. Statek trafił do eksploatacji w czerwcu 2011 roku i pływa w zarządzie PLO. Od 2017 roku operuje dla jednego z największych światowych armatorów CMA CGM i obsługuje linie między portami Hiszpanii i Afryki Zachodniej.

Kontenerowiec Port Gdynia. Fot. Materiały prasowe PLO

Port Gdynia ma pojemność 3091 TEU, 22,5 m długości, 32,2 m szerokości i zanurzenie 12,15 m. Wyposażony jest w 3 dźwigi pokładowe firmy Liebherr, o nośności 40 ton każdy. Jest nowoczesnym statkiem pod względem funkcjonalności, posiadającym certyfikaty umożliwiające zawijanie do wszystkich stref za wyjątkiem akwenów zalodzonych.

LEW/rel (Źródło: PLO)

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter