Żegluga

Minął drugi tydzień rejsu Generała Zaruskiego na Spitbergen. Po krótkiej przerwie w Tromsø w Norwegii, wieczorem 15 lipca żagowiec wypłynął z portu, kierując się na północ. Po krótkim odcinku żeglugi we fiordach, wyszedł na otwarte wody Morza Barentsa i postawił żagle. Następnym miejscem, które odwiedzi, jest Wyspa Niedźwiedzia, do której pozostało mu około 70 mil morskich. Będzie to pierwsza wizyta Generała Zaruskiego na Wyspie Niedźwiedziej od 50 lat.

Żaglowiec Generał Zaruski rozpoczął wyjątkową, niemal 101-dniową wyprawę na Spitsbergen wypływając 30 czerwca z Gdańska. Rejs upamiętnia 50. rocznicę historycznej podróży z 1975 roku, kiedy to pod dowództwem kapitana Andrzeja Rościszewskiego pierwszy polski jacht dotarł do stacji polarnej w Hornsundzie. Załoga żeglując przez cztery morskie akweny przepłynie 5 tysięcy mil morskich, odwiedzi 10 portów oraz 5 polskich stacji polarnych.

Kalendarz rejsów

Pierwszy etap rejsu (30 czerwca - 26 lipca) z portu macierzystego na Spitsbergen - jest realizacją tegorocznej, dziesiątej już edycji Gdańskiej Szkoły pod Żaglami, sztandarowego projektu edukacji morskiej realizowanej na Generale Zaruskim. W wyprawie uczestniczy załoga w wieku od 18 do 26 lat.

Kolejny etap wyprawy, po obszarze Spitsbergenu (28 lipca - 10 sierpnia) to etap zamknięty - będzie należał do naukowców zajmujących się tematem środowiska Arktyki i realizowany jest we współpracy z Uniwersytetem Wrocławskim oraz Instytutem Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie.

Rejsy z wolnym naborem, dla wszystkich chętnych powyżej 18 lat, bez konieczności doświadczenia żeglarskiego, to ostatni etap podróży, podzielony na kilka etapów:

Longyearbyen - Tromsø (11.08 - 26.08);
Tromsø - Ålesund (28.08 - 10.09);
Ålesund - Stavanger (11.09 - 20.09);
Stavanger - Oslo (22.09 - 29.09)
Oslo - Gdańsk (1.10 – 8.10).

Historia żaglowca

Generał Zaruski to flagowa jednostka Gdańska, pełniąca rolę morskiego ambasadora miasta w bałtyckich portach oraz stanowi dowód jego morskich i żeglarskich ambicji oraz tradycji.

W 1938 roku żaglowiec został zamówiony przez Ligę Morską i Kolonialną, jako jeden z 10 podobnych jednostek żaglowych, które miały stanowić trzon przyszłej morskiej flotylli harcerskiej. Inicjatorem przedsięwzięcia był gen. Mariusz Zaruski.

Budowę rozpoczęto w 1939 roku w szwedzkiej stoczni B. Lunda w Ekenäs koło Kalmaru, według planów szwedzkiego jachtu szkolnego Kaparen z 1934 roku.

Z uwagi na wybuch II wojny św. żaglowiec przypłynął do kraju na holu 17 stycznia 1946 roku. Otrzymał nazwę Generał Zaruski w hołdzie inicjatorowi jego budowy. Jednostkę przejęła reaktywowana Liga Morska. Pierwszy większy rejs po Bałtyku żaglowiec odbył się we wrześniu 1946.

W 2008 roku została zakupiona przez Miasto Gdańsk, a następnie z pomocą sponsorów odbył się kilkuletni proces odbudowy jednostki. Wodowanie kadłuba żaglowca odbyło się 5 grudnia 2011 roku w Gdańskiej Stoczni REMONTOWA S.A.

Uroczyste podniesienie bandery w obecności Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego odbyło się 30 października 2012 roku.

Armatorem żaglowca jest Gdański Ośrodek Sportu.

LEW/rel (Źródło: GOS)

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6063 3.6791
EUR 4.2154 4.3006
CHF 4.5291 4.6205
GBP 4.8671 4.9655