KEYS Azalea, statek bunkrujący skroplony gaz ziemny (LNG) należący do KEYS Bunkering West Japan, przeprowadził operację bunkrowania LNG metodą STS (Ship-To-Ship) statku wycieczkowego Asuka III. Do tej pory jednostka bunkrowała jedynie samochodowce oraz masowce.
Bunkrowanie przeprowadzono 14 lipca przy nabrzeżu Chuo w porcie Hakata na statku wycieczkowym Asuka III, przekazanym armatorowi w kwietniu br. Do tej pory KEYS Azalea bunkrował jedynie samochodowce oraz masowce, więc to pierwsze bunkrowanie statku wycieczkowego, a także pierwsza taka operacja przeprowadzona w Japonii.
KEYS Bunkering West Japan to spółka joint venture założona przez Kyushu Electric Power, NYK Line, Itochu Enex i Saibu Gas. Mówi się, że KEYS Azalea to pierwszy, japoński statek przeznaczony do bunkrowania paliwa LNG, wyposażony w silnik dwupaliwowy. Jednostkę przekazano w kwietniu 2024 roku. Ma 82,4 metra długości i 18,2 metra szerokości, a jego pojemność ładunkowa LNG wynosi 3500 metrów sześciennych.
KEYS Bunkering West Japan zaznaczył, że będzie nadal zapewniać bezpieczne i stabilne bunkrowanie LNG oraz przyczyniać się do tworzenia społeczeństwa neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla i rozwoju branży bunkrowania LNG w Japonii.
Bunkrowany w poniedziałek wycieczkowiec Asuka III należy do japońskiego przedsiębiorstwa żeglugi wycieczkowej NYK Cruises. Oficjalne przekazanie jednostki, z udziałem prezesa stoczni Meyer Werft, pracowników NYK Cruises oraz kapitana statku odbyło się w kwietniu br. Statek zamówiono jeszcze w czasie pandemii koronawirusa.
Asuka III przy długości 230 metrów i szerokości 29,8 metra to nowy rodzaj luksusu na morzu. Charakteryzujący się designem łączącym japońskie tradycje oferuje rejsy dla ponad 740 gości z różnych portów Kraju Kwitnącej Wiśni.
Wycieczkowiec jest jednym z najbardziej energooszczędnych jednostek tego typu, jakie kiedykolwiek zbudowano, i stanowi ważny kamień milowy na drodze do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. W stoczni został wyposażony w napęd LNG.
Grupa NYK, zatrudniająca ponad 37 000 pracowników, jest jednym z największych globalnych przedsiębiorstw logistycznych na świecie, posiadającym ponad 400 statków i działającym przede wszystkim na rynkach transportu kontenerowego, masowego i energetycznego, RoRo i logistyki. NYK Cruises, spółka należąca do grupy NYK, eksploatowała do tej pory jeden luksusowy statek wycieczkowy Asuka II, który został dostarczony przez Mitsubishi Heavy Industries (Japonia) w 1990 r.
AL, rel (NYK Line)