Żegluga

Urząd Kanału Sueskiego chwali się rekordowo szybką reakcją na incydent, który miał miejsce w piątek, 20 czerwca. Chiński statek do transportu ładunków ciężkich doznał awarii steru podczas przeprawy i uderzył w nabrzeże.

Statek typu heavy-lift Red Zed I zaczął zbaczać z kursu na 45 kilometrze kanału, w pobliżu terminalu promowego Qantara West. Dzięki wydanym wcześniej ostrzeżeniom załodze terminalu udało się bezpiecznie ewakuować pasażerów, zanim statek uderzył w nabrzeże i ostatecznie osiadł na mieliźnie. Próby pilota, aby przywrócić statek na właściwy tor spowodowały, że Red Zed I zderzył się równolegle z nabrzeżem, unikając poważniejszej kolizji czołowej. 

Na miejsce wysłano trzy holowniki należące do Urzędu Kanału Sueskiego: Misr Al Gadeeda, Mosaed 4 i Suez 1. Po około godzinie statek został ściągnięty z mielizny i odholowany na Wielkie Jezioro Gorzkie. Tam zostaną dokonane niezbędne naprawy. Statek doznał niewielkiego uszkodzenia dziobu powyżej linii wodnej.

W wyniku incydentu nikt nie został ranny, a kryzys został całkowicie opanowany w rekordowym czasie 60 minut. Kanał Sueski posiada zintegrowany system zarządzania kryzysowego, który umożliwia właściwą i natychmiastową reakcję na sytuacje awaryjne, a także kompetencje nawigacyjne, doświadczenie w zakresie operacji ratownictwa morskiego oraz wyspecjalizowane jednostki zajmujące się ratownictwem morskim i kontrolą zanieczyszczeń – czytamy w komunikacie Urzędu Kanału Sueskiego.

Zbudowany w 2015 roku statek, zarejestrowany w Liberii i zarządzany przez COSCO Shipping, nie był załadowany podczas przeprawy i płynął z Holandii do Sudanu. 

Incydent nie miał wpływu na żeglugę w kanale.

Warto dodać, że Red Zed I, nowoczesny i wydajny statek towarowy o dużej pojemności ładunkowej (dł. 217 m, szer. 43 m, zanurzenie 8,7 m), w listopadzie 2024 roku kotwiczył na redzie gdańskiego portu. A to za sprawą ładunku, jaki wówczas transportował. Była to potężna barka Ulisse (dł. 120 m, szer. 33 m, zanurzenie niemal 8 m), która przechodziła rozszerzony remont dokowy w Gdańskiej Stoczni Remontowej.

AL, z mediów, rel (Suez Canal Authority)

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6063 3.6791
EUR 4.2154 4.3006
CHF 4.5291 4.6205
GBP 4.8671 4.9655

Newsletter