Żegluga

19 maja 1995 roku prom Lion Queen, obsługiwany wówczas przez linię promową Lion Ferry, po raz pierwszy wypłynął z Karlskrony do Gdyni. Był to początek jednego z najpopularniejszych połączeń bałtyckich. Rok po uruchomieniu na linii promy Stena Line przewiozły 140 tys. pasażerów.

- Od 1995 roku Gdynia jest czymś więcej niż tylko portem – jest istotną częścią historii Stena Line na Morzu Bałtyckim. W ciągu ostatnich trzech dekad zbudowaliśmy silne partnerstwa lokalne, wspieraliśmy rozwój regionalny oraz łączyliśmy ludzi i towary w całej Europie – informuje Stena Line.

Stena Line jest jednym z największych na świecie operatorów promowych. Co roku realizuje ponad 33 300 rejsów. I jak sami o sobie mówią: wszystko, co robimy, opiera się na naszej podstawowej wartości, jaką jest troska o klientów, zasoby i o siebie nawzajem.

Z okazji 30-lecia połączenia promowego na trasie Gdynia–Karlskrona, 20 maja w hotelu Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront odbyła się konferencja o nazwie „Stena Line Baltic Business Conference”. Było to całodniowe spotkanie liderów branży transportowej, logistycznej i turystycznej, skupione na rozwoju biznesu na Morzu Bałtyckim.

Wśród gości konferencji pojawili się m.in.: Andreas von Beckerath, ambasador Szwecji w Polsce, Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni, Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska, Niclas Mårtensson, CEO Stena Line Group, Piotr Gorzeński, prezes Portu Gdynia, Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezeska Portu Gdynia oraz przedstawiciele mediów i branży morskiej. Do Gdyni przyjechał również Dan Olsson, właściciel firmy Stena Line.

- 30-letnia współpraca ze Stena Line to ponad 2 miliony turystów, którzy odwiedzili nie tylko Gdynię, ale cały nasz region. To również sprawny przewóz ładunków, czyli wszystko, co dzięki połączeniu Gdyni ze Szwecją wiąże się z szeroko pojętym biznesem, kwitnie i z tego, co dzisiaj mogliśmy usłyszeć na konferencji, będzie dalej rozkwitać. To również ważny sygnał dla bezpieczeństwa regionu. Bo współpraca portów, również przewoźników cywilnych, to w chwili zagrożenia militarnego bardzo ważny aspekt obronny - mówi Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.

19 maja 1995 roku, prom Lion Queen po raz pierwszy w Gdyni. Fot. Archiwum Stena Line

- Zaczynaliśmy od jednego małego statku. Dzisiaj mamy flotę trzech statków, w tym dwa najnowsze E-Flexery, czyli statki o długości 240 metrów. Myślę, że było kilka takich kamieni milowych. Przede wszystkim 2004 rok i wejście Polski do Unii Europejskiej, otwarcie rynku, możliwość większej swobody podróżowania i z Polski do Szwecji, i ze Szwecji do Polski. Tak że to był pierwszy taki ważny moment. Drugi to nadanie naszej linii statusu autostrady morskiej, podkreślenie wagi naszej linii jako ważnego korytarza logistycznego w sieci transportowej TEN-T - informuje Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Dyrektor zarządzający Stena Line Polska poinformował także o planach na przyszłość.

- Oczywiście będziemy starali się rozwijać w zakresie usług i jakości, ale również ochrony środowiska, bezpieczeństwa i zielonej agendy. Pracujemy nad systemami pick and drop i smart gate, czyli opcją dla klientów frachtowych, aby odbierali swoje naczepy 24 godziny na dobę, a nie tylko wtedy, kiedy statek cumuje w porcie. Myślimy i przygotowujemy się do produktu intermodalnego, czyli połączenia pociągu i promu w jednym - dodaje dyrektor Kiersnowski.

Stena Line zapewnia obecnie połaczenie promowe z Gdyni do Szwecji dwiema nowoczesnymi jednostkami typu E-Flexer: Stena Ebba i Stena Estelle oraz promem Stena Spirit, które kursują nawet 6 razy dziennie. 

LEW/rel (Źródło: Stena Line, Gdynia.pl)

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6468 3.7204
EUR 4.2248 4.3102
CHF 4.4881 4.5787
GBP 4.9581 5.0583