Żegluga

W środę 12 czerwca br., do nabrzeża portu w Nowym Świecie przycumowała pogłębiarka Ursa, nowy nabytek we flocie Urzędu Morskiego w Gdyni. Pogłębiarka dedykowana jest nowej, ponad dwudziestokilometrowej drodze wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

Umowę na budowę pogłębiarki podpisano w marcu 2022 roku. Zakładała ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki. Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki, a w kolejnym roku pogłębiarka została zwodowana. Wartość kontraktu to 116,5 mln zł.

Jak poinformował Urząd Morski w Gdyni, w porcie na Mierzei Wiślanej Ursa będzie stacjonować na stałe w odpowiednio przygotowanym miejscu postojowym.

Parametry zamówionej jednostki:

  • Przybliżona długość całkowita (z wyłączeniem połączenia dziobowego) - 62,00 m
  • Maksymalna szerokość, konstrukcyjna - 12,0 m
  • Maksymalna konstrukcyjna wartość zanurzenia - 3,9 m
  • Pojemność ładowni na najwyższym poziomie przelewu - powyżej 950 m³
  • Maksymalna głębokość pogłębiania poniżej linii wody - 18 m
  • Minimalna prędkość marszowa w stanie zanurzenia ładunkowego - 8 węzłów

Budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną przebiega etapami. 17 września 2022 roku na Mierzei Wiślanej oddano do użytkowania Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym.

Drugi etap to obudowa brzegów rzeki Elbląg i most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca 2023 roku. W maju 2023 roku zakończono trzeci etap, czyli pogłębianie torów wodnych na Zalewie Wiślanym oraz wykonanie oznakowania nawigacyjnego.

LEW/rel (Urząd Morski w Gdyni)

 

+3 Zalew tor wodny
Przyda się bo tor po roku ma głębokość ok 4 m a nie 5 .
13 czerwiec 2024 : 06:07 Daniel Justyński | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9262 4.0056
EUR 4.2625 4.3487
CHF 4.5358 4.6274
GBP 5.1235 5.2271

Newsletter