Żegluga

W maju z Finlandii ma przypłynąć pogłębiarka, która będzie obsługiwać drogę wodną przez Mierzeję Wiślaną. Specjalistyczny statek, który zasili flotę Urzędu Morskiego w Gdyni, będzie wykorzystywany też do utrzymywania torów podejściowych do portów morskich do głębokości 18 m - podał Urząd Morski.

Specjalistyczna jednostka to pogłębiarka ssąca nasiębierna. Posiada ona własny system pogłębiarski oraz ładownię, która jest wypełniana urobkiem pobieranym ze spłyconych miejsc np. na torze podejściowym, a następnie z której urobek wypompowuje się na miejsce odkładu za pomocą systemu pomp i rurociągów.

Pogłębiarka będzie przede wszystkim służyła do utrzymania głównego toru na Zalewie Wiślanym, ale myślimy też, że w przyszłości może zostać wykorzystana przy utrzymywaniu innych miejsc, w szczególności w większych portach, takich jak Tolkmicko czy Frombork - powiedziała PAP dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.

Stałe miejscu stacjonowania pogłębiarki przewidziano w porcie Nowy Świat przy przekopie Mierzei Wiślanej, gdzie znajduje się dla niej odpowiednio przygotowane miejsce postojowe.

Umowę na budowę pogłębiarki podpisano w marcu 2022 r. Zakładała ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki. Wartość kontraktu to 116,5 mln zł. Jak podał Urząd Morski w Gdyni wykonawca złożył roszczenie waloryzacyjne, ale nie zostało ono przyjęte, jest w trakcie analiz.

Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki, a niecały rok później pogłębiarka, dla której wybrano imię URSA, została zwodowana. Statek został zbudowany przez fińską stocznię Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracowała z firmami z Holandii. Kontrakt obejmuje także dostarczenie rurociągów refulacyjnych oraz systemu przyłącza przeznaczonego do wyładunku.

Takiej pogłębiarki jak URSA nie można zamówić jako gotowy produkt z katalogu internetowego. Jest to jednostka zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta, według konkretnej specyfikacji, spersonalizowana, spełniająca wysokie wymagania zamawiającego oraz wszystkie obowiązujące przepisy - mówił wcześniej Juha Granqvist, dyrektor zarządzający Tyovene OY.

Wprowadzenie do eksploatacji własnej pogłębiarki pozwoli Urzędowi Morskiemu w Gdyni na dokonanie oszczędności w zakresie wydatków, dotyczących prac czerpalnych, a także przyspieszy ich wykonywanie, szczególnie tam, gdzie wymagane będą pilne podczyszczenia.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany ma nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który składają się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny mają mieć docelowo 5 m głębokości.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9281 4.0075
EUR 4.2235 4.3089
CHF 4.3078 4.3948
GBP 4.9363 5.0361

Newsletter