W terminalu promowym w Karlskronie odbyła się wczoraj, tj. 11 stycznia ceremonia chrztu najnowszego promu we flocie Stena Line – Stena Ebba.
Na zaproszenie armatora, w wydarzeniu udział wzięli także goście z Polski, którzy do Karlskrony przypłynęli na pokładzie promu z Gdyni. W uroczystości udział wzięli przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz wielu firm z sektora żeglugi, spedycji i logistyki, współpracujących z armatorem oraz dziennikarze zajmujący się tematyką morską.
Ze strony Stena Line obecni byli między inni: Dan Sten Olsson, prezes grupy Stena AB oraz właściciel Stena Line, Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line oraz Marek Kiersnowski, dyrektor Stena Line Polska Sp. z o.o. oraz dyrektor linii Gdynia-Karlskrona.
Z uwagi na trudne warunki atmosferyczne – deszcz i porywisty wiatr – ceremonię chrztu przeprowadzono wewnątrz promu, na pokładzie samochodowym.
Prom Stena Ebba, a także Stena Estelle, który oficjalnie do floty Stena Line dołączył we wrześniu ubiegłego roku, to największe i najnowocześniejsze jednostki tego typu we flocie armatora na Morzu Bałtyckim. Oferujemy teraz dużo bardziej efektywny transport promowy, większą pojemność frachtową oraz optymalny rozkład wypłynięć – mówił Marek Kiersnowski.
{no-article-gallery}
Dzięki wprowadzeniu kolejnego E-Flexera, w roku 2023 roku we flocie Stena Line na linii Gdynia-Karlskrona będą pływały trzy statki, w tym dwa 240-metrowe: Stena Estelle i Stena Ebba, oraz statek Stena Spirit.
Przez ponad ćwierć wieku Stena Line nieustannie rozwija połączenie promowe Gdynia-Karlskrona, aby umożliwić naszym partnerom ekspansję ich biznesu, poprawiając dostęp do rynków i utrzymując łańcuchy dostaw dla gospodarek krajów europejskich. Przez ten czas przewieźliśmy 11 milionów osób, blisko 2 miliony samochodów osobowych i ponad 2 miliony jednostek frachtowych, niemal każdego roku osiągając kolejne rekordy. Mamy nadzieję, że nasze nowe promy pozwolą na dalszy, dynamiczny rozwój współpracujących z nami przedsiębiorstw – wyliczał Marek Kiersnowski.
Dyrektor Stena Line Polska mówił także o inwestycjach w porcie w Karlskronie. Powstanie tam dodatkowy parking, bramki i nowy rękaw dla pasażerów. Projekt już się rozpoczął, a jego zakończenie planowane jest w 2024 roku.
Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line przekazał kapitanowi statku Adamowi Kędziorze koło sterowe, które symbolizuje konsekwentne trzymanie się wyznaczonego kursu.
{no-article-gallery}
Matką Chrzestną promu została Ulrica Messing, wojewoda regionu Blekinge w Szwecji.
Szwecja to naród morski. Od wielu lat, dzięki żegludze prowadzimy interesy na całym świecie, a dzisiejszy chrzest jest sygnałem, że będziemy to kontynuować – mówiła.
Ulrica Messing to znana szwedzka polityk. Była członkiem szwedzkiego rządu w latach 1996-2006, najpierw jako minister ds. zatrudnienia i równego traktowania w Ministerstwie Pracy, a od 1998 r. w resorcie kultury jako minister z odpowiedzialnością m.in. za sprawy integracji i młodzieży. Następnie w latach 2000-2006 pełniła funkcję wiceministra gospodarki, odpowiedzialnego za politykę rozwoju regionalnego i turystykę, a od 2002 roku - ministra infrastruktury. Obecnie sprawuje urząd wojewody w regionie Blekinge, którego stolicą jest miasto Karlskrona.
Kochamy to, co robimy, kochamy to rozwijać. Wiele osób włożyło swój wysiłek w budowę tego statku, dlatego tak ważny jest dzisiejszy dzień i ceremonia chrztu – mówił z kolei Dan Sten Olsson, prezes grupy Stena AB oraz właściciel Stena Line.
{no-article-gallery}
Na zakończenie uroczystości odbył się pokaz laserów.
Kapitanem promu Stena Ebba jest Adam Kędziora, kapitan z wieloletnim doświadczeniem na morzu, od niemal 30 lat związany ze Stena Line. Adam Kędziora dowodził wcześniej promem Stena Spirit.
Dowodzenie nowoczesnym statkiem jakim jest Stena Ebba to z jednej strony duże wzywanie, a z drugiej kwestia przestawienia się na nowe możliwości, jakie oferuje ta jednostka. W porównaniu z promem Stena Spirit Stena Ebba może zabrać niemal dwa razy więcej pojazdów ciężarowych, płynie o godzinę krócej i spala ok. 5 ton mniej paliwa na jednym przelocie na linii Gdynia – Karlskrona. Już to pokazuje, jakie możliwości posiada ten prom – mówi kapitan Adam Kędziora.
Jak dodaje kapitan Stena Ebba, pomimo że statek został zbudowany w Chinach, to technologia niemal w całości jest zachodnia, poczynając od silników głównych i agregatów po sterowanie.
Stena Ebba to 240-metrowy prom klasy E-Flexer, czyli jednostka ro-pax nowej generacji. E-Flexery wyróżnia m.in. bardziej wydajny załadunek i rozładunek oraz większa energooszczędność. Mogą być one też przystosowane do zasilania gazem, co pozwoli na zmianę paliwa na metanol lub LNG.
{no-article-gallery}
Oferuje 263 kabiny, miejsce dla 1,2 tys. pasażerów oraz pojemność ładunkową wynoszącą 3,6 tys. metrów. Nowe statki Stena Ebba i Stena Estelle zapewnią zwiększenie przepustowości trasy Gdynia-Karlskrona, są też wydajne energetycznie dzięki swojej optymalnej konstrukcji, a także bardziej zrównoważone ekologicznie, m.in. dzięki korzystaniu z zasilania z lądu podczas postojów, co ogranicza emisję spalin.
Statek został zbudowany w Chinach, a do wymogów bałtyckiej trasy, którą obsługuje, przystosowała Gdańska Stocznia „Remontowa” S.A. Na statku pod koniec minionego roku m.in. zamontowano oznakowanie układu komunikacyjnego oraz informacyjnego dla pasażerów i załogi, zgodnie ze standardami obowiązującymi na promach Stena Line. Stoczniowcy zainstalowali dodatkowy układ wentylacji silników głównych oraz dodatkowe osłony wałów, zmodyfikowali wentylację w kilku pomieszczeniach, wykonali także prace konserwacyjno-malarskie. Bardzo podobny zakres wykonano wcześniej na promie Stena Estelle.
Załogę Stena Ebba w całości stanowią Polacy.
AL, SL
Fot.: Stena Line