Żegluga

Pływający pod panamską banderą zrębkowiec (odmiana masowca) Crimson Polaris złamał się na dwie części u wybrzeży japońskiej prefektury Aomori, co spowodowało wyciek ropy do morza; załoga została uratowana - podała w czwartek agencja Kyodo, powołując się na straż przybrzeżną.

Masowiec wiozący zrębki drewna z Tajlandii ugrzązł w środę rano na mieliźnie w pobliżu portu Hachinohe w Aomori. Załodze początkowo udało się ruszyć z miejsca, ale wkrótce sterowanie statkiem stało się niemożliwe i konieczne się okazało rzucenie kotwicy - pisze Kyodo.

W czwartek rano Crimson Polaris złamał się na dwie części - część rufową (z przedziałem maszynowym i nadbudówką) oraz przedział ładunkowy, co doprowadziło do wycieku paliwa do morza. Wszystkich 21 członków załogi uratowano.

Media podają, że w chwili zaistnienia wypadku statek przewoził 44 tys. ton zrębków drewna.

Pływający pod banderą Panamy Crimson Polaris (nr IMO 9370783) ma 39 910 tonażu pojemnościowego brutto, 49 549 ton nośności, a jego wyporność, to 61 649 t przy masie statku pustego 12 100 t.
Statek charakteryzuje się długością całkowitą 199,90 m, szerokością konstrukcyjną 32,20 m, zanurzeniem 11,547 m i wysokością boczną 18,50 m. Pojemność ładunkowa zrębkowca wynosi 102 130 m³.

Statek zbudowany został w 2008 roku w japońskiej stoczni Tsuneishi Holdings z Fukuyamy. Pochodzi z serii liczącej 29 bliźniaczych statków.

Zrębkowiec należy do Doun Kisen Co Ltd z Japonii, a operatorem statku jest wielki armator japoński NYK Line. Za zarząd techniczno-eksploatacyjny statku odpowiada Misuga Kaiun Co Ltd, także z Japonii.

Zrębkowce wyróżniają się wśród masowców m.in. przystosowaniem do przewozu lżejszych ładunków (tzw. "objętościowych") - mają wyraźnie większą pojemność ładowni w porównaniu ze zwykłymi masowcami o takiej samej nośności (co zewnętrznie uwidacznia się w większej wolnej burcie), a także wyposażeniem w specyficzne urządzenia przeładunkowe.

Andrzej Borowiak (PAP); PBS (PortalMorski)

Fot.: Japońska Straż Wybrzeża (2nd Regional Coast Guard Headquarters)

Zrębkowiec Crimson Polaris po rozpadnięciu się na dwie części
Plama rozlewu olejowego (paliwa ze zrębkowca Crimson Polaris po jego rozpadnięciu się na dwie części)
Statek japońskiej straży wybrzeża rozpyla dyspersanty neutralizujące rozlew olejowy (paliwa ze zrębkowca Crimson Polaris)
Zrębkowiec Crimson Polaris po rozpadnięciu się na dwie części
Zrębkowiec Crimson Polaris po rozpadnięciu się na dwie części
Zrębkowiec Crimson Polaris po rozpadnięciu się na dwie częściPlama rozlewu olejowego (paliwa ze zrębkowca Crimson Polaris po jego rozpadnięciu się na dwie części)Statek japońskiej straży wybrzeża rozpyla dyspersanty neutralizujące rozlew olejowy (paliwa ze zrębkowca Crimson Polaris)Zrębkowiec Crimson Polaris po rozpadnięciu się na dwie częściZrębkowiec Crimson Polaris po rozpadnięciu się na dwie części

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.5747 4.6671
EUR 4.6511 4.7451
CHF 4.7981 4.8951
GBP 5.5199 5.6315

Newsletter