Żegluga

"Maris" będzie miał do pary "Stellę". Polskie Linie Oceaniczne z Gdyni nabyły kolejną jednostkę ro-ro z rynku statków używanych. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, dzisiaj - w poniedziałek, 26 lipca, w Rotterdamie - ma się rozpocząć kilku- lub kilkunastodniowy, z natury złożony, proces przejęcia statku od dotychczasowego armatora. Statek, dotychczas znany jako Hatche, ma otrzymać imię POL Stella.

Jest to jednostka bliźniacza statku ro-ro POL Maris (ex Qezban), który Polskie Linie Oceaniczne zakupiły we wrześniu ubiegłego roku.

Odnowa floty Polskich Linii Oceanicznych, kierowanych przez prezes zarządu Dorotę Arciszewską-Mielewczyk, następuje po wcześniejszym wieloletnim okresie niedofinansowania ze strony państwowego właściciela i zastoju w stanie floty.

POL Maris, mimo zmiany właściciela (z tureckiego Alternative Tasimacilik AS, grupa Ekol), pozostała w czarterze Stena Line BV (niderlandzkiego oddziału szwedzkiej grupy). Jest wysoce prawdopodobne, że również POL Stella została zakupiona z czarterem w realizacji.

Więcej szczegółów można się zapewne spodziewać od gdyńskiego armatora w najbliższych tygodniach.

Proces przejęcia statku, angażujący intensywnie załogę statku i pracowników biura armatora, obejmuje m.in. zmianę załogi i przejęcie obowiązków, liczne formalności, inspekcje statku czy wreszcie zmianę nazwy na burcie jednostki.

Dodatkową trudność stanowi fakt, ze statek nie ma przestoju, wszystkie procedury związane z przejęciem jednostki odbywają się równolegle z normalną eksploatacją statku - jego pracą w reżimie linii żeglugowej.

Nowy nabytek PLO pływa na linii Rotterdam (Europort) - Immingham (Humber Sea Terminal - Killingholme).

Zbudowany w 2009 r. (w duńskiej stoczni Odense Staalskibs, Lindo) towarowy ro-ro POL Stella (ex Hatche) charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 29 004, nośnością 11 636 ton i pasem ładunkowym ro-ro o długości 3663 m.

Flota posiadana i / lub zarządzana przez państwowego armatora Polskie Linie Oceaniczne od dłuższego czasu składała się z trzech statków (z krótką przerwą - po sprzedaży statku Zeran, a przed nabyciem POL Maris). Wraz z nabyciem zbudowanego w 2009 r. ro-ro POL Stella, flota własna PLO (czyli nie wliczając statku jedynie zarządzanego - Port Gdynia) wzrasta z dwóch do trzech jednostek (Chodziez, zbud. w 1988, POL Maris, zbud. w 2010, POL Stella), a jej przeciętny wiek spada z 22 lat do 18,7.

PBS (PortalMorski.pl

Fot.: (CC) Kees Torn / Wikimedia Commons 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter