Żegluga

Na Mierzei Wiślanej niedaleko Kątów Rybackich trwa budowa kanału żeglugowego. Będzie to nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany i port w Elblągu z Zatoką Gdańską. Obecnie statki, które chcą z Zatoki wpłynąć na Zalew muszą kierować się na północ wzdłuż Mierzei i pokonać cieśninę piławską. Za rok jednostki przepłyną kanałem.

5 czerwca minęło 20 miesięcy od podpisania w Elblągu umowy z konsorcjum NDI/Besix na wykonanie kanału żeglugowego- pierwszego z trzech etapów budowy nowej drogi wodnej.

Jak zapewniają przedstawciele wykonawcy oraz inwestora, czyli Urzędu Morskiego w Gdyni, budowa postępuje zgodnie z harmonogramem. Prace wykonywane są na całej szerokości Mierzei, od strony Zalewu jak i Zatoki Gdańskiej.

Intensywne roboty odbywają się w Zatoce Gdańskiej. Trwa pogrążanie ścianek szczelnych, zasypywanie grodzy oraz układanie narzutów z kamienia łamanego w części zasadniczej falochronu wschodniego i zachodniego. Na bieżąco odbywają się dostawy betonowych elementów typu Xblock, X-block plus, które są układane na falochronie wschodnim.

W rejonie kanału żeglugowego w części północnej trwa wykonywanie warstwy wyrównawczej z betonu oraz nadbudowy żelbetowej, a także pogrążanie ścianek, montaż kleszczy i ściągów oraz wyposażenia hydrotechnicznego.

Najważniejszym elementem w części centralnej kanału żeglugowego jest śluza. Tu również widać zdecydowany postęp. Po przełożeniu ruchu z drogi 501 na most Południowy wykonawca przystąpił do budowy kanału żeglugowego w części południowej. To odcinek o długości ok. 500 metrów.

Sporo dzieje się również w rejonie sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Wyspa powstaje na wysokości Przebrna - 4,5 km na południowy wschód od kanału przez Mierzeję Wiślaną oraz na wschód od toru wodnego na Zalewie Wiślanym. Wypełni ją urobek z pogłębianych torów wodnych na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. Docelowo przestrzeń ta ma się stać rajem dla ptaków, które już ją odwiedzają.

Na całej budowie prowadzone są również roboty elektryczne, teletechniczne i sanitarne. Zakończono już m. in. budowę instalacji elektrycznej i teletechnicznej w budynku Kapitanatu. Teraz trwa tam montaż instalacji fotowoltaicznej. Budowane jest też np. oświetlenie w rejonie Mostu Południowego oraz rond zachodniego i wschodniego.

Turyści, wypoczywający na Mierzei, mogą już przejeżdżać Mostem Południowym nad budowanym kanałem żeglugowym. Bliźniaczy Most Północny, bliżej Zatoki Gdańskiej jest obecnie scalany, a gotowy ma być w IV kwartale tego roku.

Most Południowy to jeden z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Rozpiętość mostu wynosi 61 metrów a 48 metrów to długość przęsła zlokalizowanego nad kanałem żeglugowym, którym będzie się odbywała żegluga mniejszych jednostek. Nie każda jednostka będzie wymagała otwarcia mostu. Prześwit między konstrukcją mostu a lustrem wody będzie wynosił 5,5 metra. Masa konstrukcji stalowej mostu wynosi 550 ton łącznie z przeciwwagami czyli takimi elementami, które służą do wyważania konstrukcji podczas ruchu obrotu.

Most posadowiony jest na trzech podporach. Środkowa jest konstrukcji żelbetowej, w której umieszczone są wszystkie elementy hydrauliki i automatyki, napędzające obrót mostu. Cykl otwierania i zamykania mostu będzie trwał 3 minuty. Mosty Północny i Południowy są kluczowe, ponieważ dzięki nim samochody jadące drogą 501 nie będą stać w korkach, gdy kanałem będą płynąć statki. Będą otwierać się naprzemiennie i umożliwiać przejazd aut bez oczekiwania.

Aby kanał przez Mierzeję był funkcjonalny trzeba wykonać jeszcze inne inwestycje. W lipcu ma się zacząć przebudowa toru wodnego na rzece Elbląg i budowa mostu obrotowego w Nowakowie. To drugi etap budowy nowej drogi wodnej. Plac budowy został przekazany wykonawcy, firmie Budimex SA. Trwają prace przygotowawcze i porządkowe. Najprawdopodobniej jeszcze w lipcu rozpoczną się prace właściwe.

Etap III, scalający całą inwestycję, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

autorka: Agnieszka Libudzka

Fot.: Marcin Koszałka / PORTALMORSKi.PL

-19 Kanał Suski
Cała Polska się cieszy, że Pan Prezydent się cieszy!!!
Gospodarskie wizyty na politycznie ważnych inwestycjach, to tradycja sięgająca połowy ubiegłego wieku. Obserwując ogromne zainteresowanie Przywódców Państwa budową Kanału Suskiego aż strach pomyśleć, co by się działo gdyby ci swoją energię intelektualną i fizyczną włożyli nie do wątpliwego gospodarczo kanału ale do odbudowy polskiego przemysłu stoczniowego. Niestety mimo, że przemysł stoczniowy to tysiące miejsc pracy (!!!) a kanał jak dobrze pójdzie wygeneruje tych miejsc może 200, rząd wyrzucił stocznie z rzeczywistości poprzestając jedynie na propagandzie a to Miecznik a to Batory i pewnie jeszcze szereg innych. Propagandzie skutecznej na tyle, by słupki sondażowe nie opadły.
01 lipiec 2021 : 11:22 Andy | Zgłoś
+1 No trudno
Takie czasy, zobaczymy za rok czy bylo warto!?
03 lipiec 2021 : 14:40 Mirek Bochinski | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9089 3.9879
EUR 4.2408 4.3264
CHF 4.3848 4.4734
GBP 5.047 5.149

Newsletter