Żegluga

We wtorek, 20 kwietnia 2021 r. została podpisana umowa na wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – część II”.

Dzisiaj podpisujemy kolejną ważną umowę, która pozwoli nam na kontynuowanie prac przy drodze wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanej i w Elblągu. Inwestycja ta jest niezwykle istotna dla przyszłości Polski - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Przekop Mierzei stworzy szansę na rozwój gospodarczy dla wszystkich portów Zalewu Wiślanego, a także znacząco skróci dotychczasową drogę przez Cieśninę Piławską o prawie sto kilometrów. Dzięki podpisanej dzisiaj umowie zostanie zmodernizowany tor wodny rzeki Elbląg oraz wybudowany zostanie most obrotowy w Nowakowie - powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Zakres prac obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowych wałów ziemnych, a także budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego.

Podpisanie umowy na drugą część inwestycji to następny krok milowy w realizacji programu budowy nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Dla Urzędu Morskiego w Gdyni jest to szczególnie radosna chwila, kiedy możemy inaugurować kolejną budowę infrastruktury zapewniającej dostęp do polskich portów – w tym przypadku do portu w Elblągu. W obecnej chwili rola transportu morskiego, portów jako centrów przeładunkowych jest  szczególnie istotna i kluczowa w zachowaniu ciągłości łańcucha dostaw. Każdy nowy szlak żeglugowy przyczynia się do wzrostu wydajności, konkurencyjności i budowania przewagi logistycznej polskiej gospodarki – powiedział Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Kontrakt zawarty między Urzędem Morskim w Gdyni a firmą Budimex SA obejmuje:

- przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku o długości około 10,4 km i szerokości toru mierzonego w dnie na rzece 60 m, a w rejonie Nowakowa 40 m, w zakresie obudowy brzegów,
- wykonanie kotew gruntowych o łącznej długości 202 000 mb,
- wykonanie umocnienia brzegów za pomocą stalowej ścianki szczelnej na długości brzegu 13,3 km,
- wykonanie umocnienia brzegów za pomocą żelbetowej ściany szczelinowej na długości brzegu 1,7 km,
- budowę mostu obrotowego na rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, w odległości około 650 m od istniejącego mostu pontonowego.

Z nowej drogi wodnej będą mogły korzystać jednostki o nasypujących parametrach:

- 100 m długości,
- 20 m szerokości,
- 4,5 m zanurzenia,

dla jednostek jednokadłubowych oraz

- 180 m długości dla zastawu pchacz plus dwie barki przy tej samej maksymalnej szerokości i zanurzeniu.

Wartość umowy wynosi około 574 mln. zł, a czas przewidziany na jej realizację to 24 miesiące.

rel (Ministerstwo Infrastruktury)

Fot.: materiały prasowe NDI/BESIX

-8 trochę to nieefektywne
Lepiej te środki przeznaczyć na 3 terminal kontenerowy w Gdańsku kolejne 1,5 do 2 mln teu, a na Wisłę zrobić jakieś nabrzeże przeładunkowe blisko mostu s7 ,żeby ten bałagan korki nie wpuszczać do Gdańska , do tego właśnie służy żegluga śródlądowa towar z statku suwnice wprost na barke i ,żeby tiry nie zablokowały miasta , potem niespokojnie można przechowywać .
20 kwiecień 2021 : 12:45 romek | Zgłoś
+1 most obrotowy w Nowakowie
będzie co najmniej 2x większy niż te na kanale tylko czy ta akurat tam opcja jest najlepsza ?
20 kwiecień 2021 : 14:24 taka prawda | Zgłoś
+1 i jeszcze jedno
a co z obrotnicą dla statków ? to bardzo ważna rzecz kto i kiedy ma to zbudować
20 kwiecień 2021 : 14:41 taka prawda | Zgłoś
+3 przecież
w Elblągu jest obrotnica na ponad 100 m. W tej chwili obracają się na niej barki z Kaliningradu. Zapewne trzeba ją będzie pogłębić.
21 kwiecień 2021 : 11:24 ter | Zgłoś
-1 Jest szansa
Szansa ,szansa,szansa na sukces!?
20 kwiecień 2021 : 14:48 Dorsz baltycki | Zgłoś
+5 Obrotnica dla statkow
Jest w gesti portu Elblag
20 kwiecień 2021 : 14:53 Obywatel | Zgłoś
+6 Pytanie o port w Elblagu
Dzisiejsza umowa oraz budowany kanał na mierzei otworzą Elbląg na morze ale nic nie słychać i nie widać co z inwestycjami w porcie w Elblągu pytanie brzmi czy są już chętni którzy zbudują nabrzeża i terminale ? bo nic na ten temat się nie mówi a bez tych inwestycji w porcie cały wysiłek przekopu i toru wodnego nie będzie miał specjalnie większego znaczenia.
20 kwiecień 2021 : 15:59 taka prawda | Zgłoś
+3 Inwestycje w porcie
Bedzie kasa, beda inwestycje w porcie Elblag
20 kwiecień 2021 : 16:08 Chopek Roztropek | Zgłoś
-2 Bardzo popieram budowę tego przekopu...
... ale jeżeli jest to tylko jedyna poważna inwestycja w ciągu ostatnich 6 lat, to troszkę mało. Za czasu Platformersów powstał jednak gazoport w Świnoujsciu i DCT w Gdańsku. Taka prawda.
21 kwiecień 2021 : 06:36 Ric | Zgłoś
+1 Oczywiście GTC w Gdańsku.
Sorry.
21 kwiecień 2021 : 06:38 Ric | Zgłoś
+3 Taka nieprawda
Zadnego portu w Elblagu nie bedzie, kto niby ma do tego doplacac? Ja nie, mi porty w Gdansku i Gdyni wystarcza. Wydawanie kilku miliardow na skrot na Zalew dla zeglarzy to lekka przesada. Kto chce tam zeglowac jest piekny szlak Szkarpawa,. Pislam to bolszewicka polityka propagandowa bez liczenia dochodow i strat. Ta inwestycja nigdy sie zwroci :(
21 kwiecień 2021 : 10:00 Zygmunt | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter