Żegluga

Studia wykonalności dla wiślańskiej i odrzańskiej dróg wodnych są już gotowe - poinformował posłów we wtorek wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Informacja na temat stanu prac nad programami rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce była jednym z tematów posiedzenia sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi.

"Właśnie zostały ukończone dwa niezwykle ważne studia wykonalności, a więc Wiślańska Droga Wodna i Odrzańska Droga Wodna, które w stu procentach gwarantują wykonalność tych inwestycji" - powiedział Gróbarczyk. Jak dodał, "będą one stanowiły podstawę inwestycją w ramach rozpoczynających się inwestycji".

"W skład tych inwestycji wchodzi ostatnio ogłoszony przez nas przetarg na projekt budowy stopnia wodnego w Siarzewie, jak również stopnie wodne w Malczycach, Lubiążu i Ścinawie" - kontynuował Gróbarczyk.

Inwestycje wymagają jeszcze opracowania raportów oddziaływania na środowisko.

Wiceminister powiedział, że niestety w świetle unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transportu program odbudowy dróg śródlądowych nie zawiera "aspektu ekologicznego". Jak dodał, "będziemy musieli poczekać na inne czasy, kiedy Komisja Europejska jednak zdecyduje, że śródlądowe drogi wodne są ekologiczne i wtedy będziemy mogli uzyskać na takim etapie dofinansowanie".

Jak zastrzegł, "niemniej jednak w ramach rewizji TEN-T (transeuropejska sieć transportowa - PAP) jesteśmy gotowi już do złożenia wniosku o wpisanie dróg: E30 (droga wodna łącząca Bałtyk z Dunajem w Bratysławie), E40 (łącząca Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym) oraz E 70 (łącząca Antwerpię w Belgii z litewską Kłajpedą) do bazowej struktury dróg śródlądowych UE i uzyskania dofinansowania w rozpoczynającej się perspektywie finansowej". 

Kacper Reszczyński 

+11 Prom
Przed budowa promu tez mogl zlecic studium wykonalnosci, bo zrobili uroczyste polozenie stepki a potem...bylo juz po wyborach.
14 kwiecień 2021 : 06:04 Arek1 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Do tego trzeba mieć głowę... och, wait...
Czerwiec 2018, wypowiedź ministra Gróbarczyka o promie:
"Ja głowę kładę na poczet budowy tego promu"...
Panie Ministrze - czekamy!
15 kwiecień 2021 : 13:16 spedytor Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Kolejna ściema
Pamiętam jak Gróbarczyk mówił na ten temat, gdy PIS dochodził do władzy. To było też jeden z ich tematów wyborczych. Mówił, że są na to pieniądze (mam nawet gdzieś zapisane te gotowe wyliczenia), że "już" zaczynają pracę nad udrożnieniem ww. dróg wodnych. Lata mijają, kolejna kadencja PIS się kończy - w temacie nic nie zrobiono, drogi jakie były takie są (a właściwie ich nie ma poza zapuszczoną odrzańską) a szanowny pan minister (celowo piszę z małej litery) przebąkuje coś, że to wina unii bo "oni przecież gotowi, tylko UE nie chce się zgodzić i sypnąć miedziakami". Żenada. Ktoś jeszcze im wierzy?
Poza tym chętnie bym zobaczył te plany. W szczególności drogę na Litwę, gdzie trzeba budować śluzy i robić całą infrastrukturę...
Kogo oni chcą oszukać...?
14 kwiecień 2021 : 06:57 Michalina Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 na Litwę
Na Litwę nikt żadnej drogi nie proponował. Co do reszty - wiele racji.
14 kwiecień 2021 : 08:49 ter Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Na Litwe proponuja!!!
Przez rzeke Nogat Zalew Wislany Kaliningrat rzeke Pregoła i przez rzeke Dejma oraz zalew Kuroński do Kłajpedy.
14 kwiecień 2021 : 18:42 Marek Marek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Gdzie???
Mówili tylko o szlaku do Kaliningradu. Zresztą na ruskim terytorium to można sobie proponować...
15 kwiecień 2021 : 09:16 ter Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Promu nie zbudowali, Stocznie w Świnoujściu zlikwidowali, teraz biorą się za drogi wodne
Jak w tytule
14 kwiecień 2021 : 07:01 SDD Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Kolejne pierniczenie i mówienie .... Tylko o czym jak kasy nie ma i nie bedzie na te inwestycje.
Cytat: będziemy musieli poczekać na inne czasy, kiedy Komisja Europejska jednak zdecyduje, że śródlądowe drogi wodne są ekologiczne i wtedy będziemy mogli uzyskać na takim etapie dofinansowanie". Jednym słowem bez kasy z UE to sobie pan minister może tylko plany pisac.....
14 kwiecień 2021 : 18:49 Marek Marek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Amatorszczyzna
To on jeszcze dalej figluje ? Przecież został zlikwidowany !! Biedny ten kraj ! Przemysł stoczniowy zrujnowano , a najlepszą stocznię Morską Stocznię Remontową S.A. w Świnoujściu zlikwidowano , a nowoczesny majątek stoczniowców ze Świnoujścia wywieziono do patologii w stettin floatig gardensy . Najwyższy czas na przebudzenie społeczeństwa , bo grożą nam straszne konsekwencje .
14 kwiecień 2021 : 10:10 stoczniowiec Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Drodzy
Drodzy ,,znafcy,, tematu po zrobieniu porządku administracyjnego i zmiany legislacji i doprowadzenia do przekopu mierzei teraz czas zacząć z torami wodnymi. Przecież na Odrze od kilku lat trwają inwestycje i pogłębianie toru. Tylko ktoś kto nie chce nie zobaczy.
14 kwiecień 2021 : 14:08 Wodnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 studium wykonalnosci
Czy ta mapa jest moze z lat 80-tych XX w ? pytam poniewaz naniesiony jest port srodladowy w Kozlu, a w realu od ponad dwoch lat budowa portu jest blokowana przez rzad polski, i do tego nikt nie wie na najwyzszych szczeblach wladzy, kto wydal taka decyzje i dlaczego!>?
14 kwiecień 2021 : 15:27 chopek roztropek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 456
Tak trzymać!
Dzięki PiS możemy wogule się starać o dotacje na drogi wodne. Przypominam że przez tyle lat rządów liberałów i lewicy Polska była poza systemem wsparcia śródlądowych dróg wodnych. PO nie zależało na projektach tego typu.
Dopiero PiS wprowadził Polskę do unijnego systemu finansowania.
Najważniejsze projekty:
- pogłębienie torów wodnych ze Szczecina na Świnoujście do 12m
- rozbudowa portów w Gdyni, Świnoujściu
- tory kolejowe do portu w Gdyni (tak tak, przez tyle lat polskim portom utrudniano działalność... nawet porządnego połączenia z krajem nie miały).

- kanał na mieżei wiślanej
- śluza Guzianka II

A co było za PO. Niemiecka firma przejęła zarządzanie w porcie w Szczecinie i do dziś rozwój jest mega ograniczony. Zobaczcie sobie przez google street view jak to wygląda
14 kwiecień 2021 : 15:52 123 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Ale czytasz, co komentujes?
Cytuję ter:
Mówili tylko o szlaku do Kaliningradu. Zresztą na ruskim terytorium to można sobie proponować...


" E 70 (łącząca Antwerpię w Belgii z litewską Kłajpedą) "
15 kwiecień 2021 : 13:10 spedytor Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 O, faktycznie!
Nie podali tylko, jak i kiedy zamierzają odbić Obwód Kaliningradzki - choć podejrzewam, że to są pomysły unijne, a nie polskie.
21 kwiecień 2021 : 11:09 ter Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Meggi
Taaaaaa....
15 kwiecień 2021 : 17:22 ecik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Ha ha ha ha
He he he ;-)

- Mierzeja Wiślana i port "oceaniczny" w Elblągu ;-)
- fejkowa "stępka" i prom,
- uwalone 2 stocznie (ST3 Ofshore, Gryfia w Świnoujściu),
- Gryfia w Szczecinie ciągnie dotąd aż kroplówka po Świnoujściu się nie skończy,
- zwolniony prezes PŻB (bo krytykował nierealne plany budowy promu) mimo 22 mln zysku,
- przypisywanie sobie wszystkich zasług jeszcze nieswoich rządów (!!!)
- pomijanie w notkach publicznych informacji o wkładzie UE.

A oni chcą pogłębiać Odrę i Wisłę.
Jeszcze Odrę można, ma to sens ale nie w taki sposób.
08 maj 2021 : 18:06 X Dymer Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło:

Newsletter