Żegluga

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na dostarczenie pogłębiarki, która będzie utrzymywać tor na kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną. Zadaniem jednostki będzie też pogłębianie torów prowadzących do małych portów Zalewu Wiślanego - podała PAP rzeczniczka UM w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

Wyjaśniła, że Urząd Morski w Gdyni ogłosił postępowanie przetargowe na dostawę pogłębiarki ssąco-refulującej. Dostawa jednostki odbywa się w ramach projektu pn. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".

Dodała, że otwarcie ofert od chętnych planowane jest 14 kwietnia. Wybrany wykonawca będzie musiał zaprojektować, wybudować i wyposażyć jednostkę. Będzie miał na to 23 miesiące od podpisania umowy.

Jak podano, pogłębiarka będzie służyła pracom konserwacyjnym i utrzymaniowym na głównym torze wodnym, który powstanie po zrealizowaniu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską (tzn. na torze biegnącym przez Zalew i przez rzekę Elbląg). Wykorzystywana będzie również przy pracach pogłębiarskich i podczyszczeniowych na torach prowadzących do małych portów Zalewu Wiślanego.

Jak poinformowała rzeczniczka UM w Gdyni, w ciągu najbliższych tygodni podpisana zostanie umowa na przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg. W jej ramach wykonawca wybuduje też most w Nowakowie. To drugi etap budowy nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

Projekt budowy nowej drogi wodnej z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską dotyczy nie tylko samego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Aby inwestycja była funkcjonalna, oprócz przekopu inwestor zaplanował także inwestycje uzupełniające.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Pierwszy etap budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną rozpoczął się w październiku 2019 roku. Budowa zgodnie z harmonogramem ma zakończyć się w połowie 2022 roku.

autor: Agnieszka Libudzka
Fot. Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL

+5 Skoro szuka to pomogę
Niech się zgłosi do Remontowej, to jedyna stocznia, która jest w stanie to wybudować.
11 kwiecień 2021 : 06:13 Ric | Zgłoś
+1 pogłębiarka
Może stocznia Wojenna w Radomiu ?
11 kwiecień 2021 : 15:53 maciek2 | Zgłoś
-8 Poglebiarka
GDZIE WYWIOZA UROBEK, ZASYPIA ROW MARIANSKI??
11 kwiecień 2021 : 15:55 Neptun | Zgłoś
+6 Na Zatoce Gdańskiej są dwa rezerwuary pod urobek.
Może się przyda na refulację wybrzeża.
11 kwiecień 2021 : 18:51 MCAFFE | Zgłoś
+4 Będzie pogłębiarka, to i będzie ruch
w interesie . Dziesiątki i setki tysięcy m3 mułu trzeba będzie wywieźć - przecież nie na tę dupną wysepkę na Zalewie. A więc przyda się przekop i ßluza - żeby pogłębiarka mogła wychodzić na Zatokę i urobek zrzucać. Genialne rozwiązanie, dzięki któremu uratujemy statystyki ruchu statków. 6 przejść dziennie x 180 dni w roku i już jaki pokaźny generator PKB. I tak rok po roku...
12 kwiecień 2021 : 00:25 Majami | Zgłoś
0 Bagno & bloto
Tylko polityczna naciski moga sklonic operatorow statkow aby zawijac do porciku w Elblagu. Lwia czesc ladunkow bedzie nadal przechodzic przez Gdansk i Gdynia. Caly ten pomysl z Kanalikiem Suskim jest chory, deficytowy i megalomanski. Kolejne miliardy wyrzucane w bloto.
12 kwiecień 2021 : 09:51 Zygmunt | Zgłoś
+1 Już są dyżurne kundle co tylko czekają żeby obszczekać 100 razy to samo..
Nic, to nie pomoże, bo ten rząd dokończy, to co zaplanował i powinno być zrobione już dawno temu
Wasi po-paprańcy mogą co najwyżej wyczyścić buty putinowi, czy innemu "przyjacielowi" Polski
19 kwiecień 2021 : 10:07 Tygrys | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter