Żegluga

Egipt nie wypuszcza 400-metrowego kontenerowca Ever Given, który przez prawie tydzień w marcu blokował Kanał Sueski. Władze kraju czekają, aż właściciel zgodzi się na wypłatę odszkodowania.

Statek pozostanie tutaj do zakończenia śledztwa i wypłaty odszkodowania - stwierdził w egipskiej państwowej telewizji Osama Rabie, szef Zarządu Kanału Sueskiego, na którą powołuje się "Wall Street Journal". - Mamy nadzieję na szybkie porozumienie. W chwili gdy zgodzą się na odszkodowanie, statek będzie mógł ruszyć - podkreślił.

Rabie nie określił jakiej kwoty domagają się egipskie władze jako odszkodowania. W ubiegłym tygodniu powiedział, że Egipt może domagać się około 1 miliarda dolarów odszkodowania, jako pokrycie kosztu operacji uwolnienia statku, utraty opłat tranzytowych - ważnego źródła obcej waluty dla kraju i innych kosztów związanych z zablokowaniem Kanału.

Według oceny londyńskiej firmy analitycznej Refinitiv, sama blokada Kanału Sueskiego kosztowała Egipt 95 mln dolarów utraconych opłat tranzytowych.

Przewożący towary na trasie Azja-Europa kontenerowiec Ever Given, we wtorek 23 marca obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie w jednopasmowym odcinku Kanału Sueskiego, ok. 6 km od jego południowego wejścia, w pobliżu Suezu. Ruch przez ten szlak wodny - wyceniany na ponad 9 mld dol. dziennie - został wstrzymany, co jeszcze bardziej zakłóciło globalną żeglugę, już i tak nadwyrężoną przez pandemię wywołaną przez koronawirusa.

W poniedziałek 29 marca, dzięki pracy holowników, statek został sprowadzony z mielizny na tor wodny i zaczął poruszać się na północ w kierunku położonego w połowie kanału Wielkiego Jeziora Gorzkiego, gdzie zostanie poddany badaniom technicznym.

29 marca na pokład kontenerowca weszli śledczy, aby zbadać przyczynę wypadku i ocenić, czy jednostka nie ma żadnych uszkodzeń.

Powodem utknięcia na mieliźnie miał być zły manewr kapitana - przekazali włoskiej agencji Nova przedstawiciele Zarządu Kanału.

Przedłużające się zamknięcie kluczowej drogi wodnej spowodowałoby opóźnienia w globalnym łańcuchu dostaw. Agencja Reutera zwróciła uwagę, że około 15 proc. światowego handlu przepływa przez kanał, który jest szczególnie ważny dla transportu ropy naftowej, gazu i paliw między Azją i Europą.

 

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7527 3.8285
EUR 4.2033 4.2883
CHF 4.4912 4.582
GBP 4.9894 5.0902

Newsletter