Żegluga

Egipt nie wypuszcza 400-metrowego kontenerowca Ever Given, który przez prawie tydzień w marcu blokował Kanał Sueski. Władze kraju czekają, aż właściciel zgodzi się na wypłatę odszkodowania.

Statek pozostanie tutaj do zakończenia śledztwa i wypłaty odszkodowania - stwierdził w egipskiej państwowej telewizji Osama Rabie, szef Zarządu Kanału Sueskiego, na którą powołuje się "Wall Street Journal". - Mamy nadzieję na szybkie porozumienie. W chwili gdy zgodzą się na odszkodowanie, statek będzie mógł ruszyć - podkreślił.

Rabie nie określił jakiej kwoty domagają się egipskie władze jako odszkodowania. W ubiegłym tygodniu powiedział, że Egipt może domagać się około 1 miliarda dolarów odszkodowania, jako pokrycie kosztu operacji uwolnienia statku, utraty opłat tranzytowych - ważnego źródła obcej waluty dla kraju i innych kosztów związanych z zablokowaniem Kanału.

Według oceny londyńskiej firmy analitycznej Refinitiv, sama blokada Kanału Sueskiego kosztowała Egipt 95 mln dolarów utraconych opłat tranzytowych.

Przewożący towary na trasie Azja-Europa kontenerowiec Ever Given, we wtorek 23 marca obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie w jednopasmowym odcinku Kanału Sueskiego, ok. 6 km od jego południowego wejścia, w pobliżu Suezu. Ruch przez ten szlak wodny - wyceniany na ponad 9 mld dol. dziennie - został wstrzymany, co jeszcze bardziej zakłóciło globalną żeglugę, już i tak nadwyrężoną przez pandemię wywołaną przez koronawirusa.

W poniedziałek 29 marca, dzięki pracy holowników, statek został sprowadzony z mielizny na tor wodny i zaczął poruszać się na północ w kierunku położonego w połowie kanału Wielkiego Jeziora Gorzkiego, gdzie zostanie poddany badaniom technicznym.

29 marca na pokład kontenerowca weszli śledczy, aby zbadać przyczynę wypadku i ocenić, czy jednostka nie ma żadnych uszkodzeń.

Powodem utknięcia na mieliźnie miał być zły manewr kapitana - przekazali włoskiej agencji Nova przedstawiciele Zarządu Kanału.

Przedłużające się zamknięcie kluczowej drogi wodnej spowodowałoby opóźnienia w globalnym łańcuchu dostaw. Agencja Reutera zwróciła uwagę, że około 15 proc. światowego handlu przepływa przez kanał, który jest szczególnie ważny dla transportu ropy naftowej, gazu i paliw między Azją i Europą.

 

+20 Dziwna sprawa
Egipt uparcie twierdzi że stracił na blokadzie olbrzymie pieniądze, ale mało kto patrzy na to w ten sposób, że statki i tak czekały na odblokowanie, więc gdzie tu strata? To jakieś bezzasadne brednie Arabów, którzy na dodatek cała odpowiedzialność próbują zrzucić na kapitana. Niech wpuszczą tam komisję międzynarodową a nie gamoni z koszar.
09 kwiecień 2021 : 21:49 Michał Szczeciński Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 W tym przypadku popieram Arabów.
To nie są brednie Arabów tylko ich prawidłowe postępowanie. Mają rację, że chcą zabezpieczyć swoje interesy i aresztują statek do czasu aż nie dostaną gwarancji od ubezpieczyciela armatora. Kwota odszkodowania i tak będzie wyliczona według strat faktycznych. Pewnie będzie to o wiele mniej niż żądają ale to jest normalne przy likwidacji tak wielkich szkód. A co do winy to na kogo mają zrzucać odpowiedzialność ? Na Putina ? Kapitan jest odpowiedzialny, a jeśli jakieś inne czynniki doprowadziły do zdarzenia to musi to udowodnić armator.
09 kwiecień 2021 : 22:06 niedouczony sztauer Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Martin
Cytuję niedouczony sztauer:
To nie są brednie Arabów tylko ich prawidłowe postępowanie. Mają rację, że chcą zabezpieczyć swoje interesy i aresztują statek do czasu aż nie dostaną gwarancji od ubezpieczyciela armatora. Kwota odszkodowania i tak będzie wyliczona według strat faktycznych. Pewnie będzie to o wiele mniej niż żądają ale to jest normalne przy likwidacji tak wielkich szkód. A co do winy to na kogo mają zrzucać odpowiedzialność ? Na Putina ? Kapitan jest odpowiedzialny, a jeśli jakieś inne czynniki doprowadziły do zdarzenia to musi to udowodnić armator.

Wątpię aby piszący powyższe fantazje miał cokolwiek wspólnego z pracą na statkach. Pewnie naoglądał się statków z plaży Bałtyckiej i uznaje się za specjalistę od spraw morskich.
12 kwiecień 2021 : 15:02 Greg Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Nie wysilaj się na krytykę tylko rusz głową i pomyśl ...
Najpierw przeczytaj, pomyśl troszkę jeśli Ci się uda ... a dopiero potem komentuj. Nie wiem o jakie fantazjowanie Ci chodzi. Nie uważam się za "specjalistę" aż tak światowej klasy jak Ty, ale myślę że pół życia, które spędziłem w branży morskiej daje mi chociaż drobne podstawy do wyrażania własnej opinii. Nie musisz się z z tym zgadzać, ale nie zachowuj się jak pewien słynny szczeciński guru shippingu, geniusz gospodarki morskiej i wybitny specjalista od okrętownictwa, który przywłaszczył sobie prawo do posiadania 100% racji w każdej portowo-morskiej dziedzinie.
14 kwiecień 2021 : 06:35 niedouczony sztauer Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 dura lex sed lex
Areszt dla statku to powszechnie stosowana instytucja w prawie morskim na poczet przyszlej ew.kary. W kazdym porcie stoi jakis zaaresztowany statek. W tym przypadku chodzi o wielki kontenerowiec z ładunkiem, ale przyjmijmy ze kanal zostałby zablokowany przez nic nie wartego 40 letniego wolgobalta lub innego sormowskiego? wtedy arabstwo z lekka by sie zdziwilo, ale dura lex set lex.
10 kwiecień 2021 : 08:05 ex-kompot Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+24 KANAL SUESKI -MARLBORO CANAL
podejrzewam,ze pilot kanalowy/moze dwoch? zwalili na hinduskiego kapitana swoje bledy.kapitan odpowiada,ale klotnie z arabami byly o ilosc marlboro do ismaili.zdryfowalo statek na prostym odcinku,bo nikt nie korygowal wiatru i pradu!
10 kwiecień 2021 : 09:57 pilot kanalowy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Malboro Canal
Nic sie nie mowi na jakie niebezpieczenstwa narazeni sa kapitanowie, ktorzy odmawiaja wreczania ,,bakszyszu" nie tylko w Kanale Sueskim
czy np w portach afykanskich.
Na ile pilot byl zajety negocjowaniem bakszyszu ,a na ile zainteresowany swoja praca powinno byc dokladnie zbadane.
W przypadku jazdy z pilotem powinien odpowiadac tylko za to czy zamowil pilota zgodnie z procedura i czy zaloga na mostku
podporzadkowala sie komendom pilota. Nie ma problemow w Kanale Panamskim, gdzie pilot jest pilotem, a nie doradca za Malboro.


Pozdrowiam Wszystkich Kapitanow
chociaz jestem mechanikiem
14 kwiecień 2021 : 02:51 hornet 124pl Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Malboro Canal 2
Kapitan niby jest odpowiedzialnym za wszystko -CZYLI ZA NIC . Niestety nie ma czasu na wszystko i sie nie zna na wszystkim .Musi obliczac pensje zalogi bilansowac co miesiac kartofle i musztarde, o mleku i lekarstwach nie wspominajac. Znalezione w ladowni narkotyki ,podrzucone przez gangsterow tez oczywiscie sa wlasnoscia kapitana. .
Jest po prostu Wynajetym Chlopcem Do Bicia ,za troche wieksze pieniadze jak reszta zalogi. Tak sie przyjelo i nie jest to jedyny nonsens
we folcie. Jest bardzo zle ,ze rozne miedzynarodowe instytucje
do spraw zeglugi sa postrzegane jako pasozytnicza elita, ktora tylko zeruje na marynarzach i armatorach nie biorac ich w obrone.

Pozdrowiam dla Wszystkich Kapitanow
chociaz jestem mechanikiem
14 kwiecień 2021 : 03:00 hornet 124pl Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło:

Newsletter