Żegluga

Kieszenie i wysuwane z nich podwójne wrota to elementy śluzy na budowanym kanale żeglugowym łączącym Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Jak oceniają inżynierowie budujący kanał, śluza to "serce całej inwestycji" i ich "oczko w głowie".

Zastępca kierownika projektu z konsorcjum NDI/Besix Mariusz Janczewski powiedział PAP, że śluza to "serce" i element główny budowanego kanału żeglugowego. Budowla hydrotechniczna ma zapobiegać mieszaniu się wód z Zatoki Gdańskiej z wodami z Zalewu Wiślanego. Dzięki niej wyrównywane będą poziomy wód obu akwenów.

"Są oczywiście inne ważne elementy inwestycji, które powodują, że całość będzie funkcjonalna, ale to śluza jest naszym oczkiem w głowie. Zastosowaliśmy tutaj różne technologie zamienne do podstawowego rozwiązania, umożliwiające polepszenie jakości, usprawnienie realizacji i dotrzymanie terminów" - ocenił Janczewski.

Wyjaśnił, że wrota śluzy na kanale żeglugowym na Mierzei będą podwójne na wypadek awarii i "nie unoszone ani otwierane", ale będą się wysuwały z dwóch kieszeni: północnej i południowej.

"Planujemy roboty żelbetowe na śluzie zakończyć na przełomie sierpnia i września. W międzyczasie zaczniemy montaż konstrukcji stalowej. Sama śluza jest dość skomplikowanym elementem. Musimy pamiętać, że poza elementami konstrukcyjnymi mamy elementy hydrauliki, mechaniki, automatyki, czyli elementy, które powodują, że wrota będą napędzane i sterowane. Spięcie tego wszystkiego w całość nastąpi na samym końcu" - wyjaśnił.

Wkrótce kierowców poruszających się po Mierzei czekają zmiany. W ciągu kilku miesięcy nastąpi przełożenie ruchu z drogi 501 (biegnącej wzdłuż Mierzei Wiślanej Stegna-Krynica Morska) na most południowy, czyli jeden z dwóch mostów na terenie kanału.

Pod koniec czerwca samochody będę mogły korzystać już z nowego mostu, z którego będzie można zobaczyć postęp prac na budowie - podkreślił Mariusz Janczewski.

Kanały będą napełniane sukcesywnie wodą w miarę postępu prac związanych z robotami czerpalnymi i z pogłębianiem kanału północnego i kanału południowego. Natomiast śluza zostanie napełniona "w ostatniej chwili" przed samym oddaniem i po sprawdzeniu szczelności i pracy wrót - wyjaśnił specjalista.

W ponieższym materiale video pokazano m.in. konstrukcję śluzy:

Zarówno inwestor jak i wykonawca są przekonani, że kanał żeglugowy będzie budził ogromne zainteresowanie turystów. Dlatego specjalnie dla nich wybudowany zostanie punkt widokowy. Przewidziano parking, skąd po pozostawieniu pojazdu zwiedzający będą mogli przejść na taras i obserwować ruch jednostek na kanale.

Ten punkt widokowy na wzniesieniu będzie otwarty dla wszystkich. Drugi punkt widokowy będzie znajdował się w budynku administracji kapitanatu, ale ten z kolei nie będzie dostępny dla zwiedzających. 

Po co jest śluza? Jaka jest różnica poziomów wody między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską?

Różnica poziomów zależy od aktualnych warunków atmosferycznych. W przypadku spokojnego stanu morza poziomy morza powinny być wyrównane (pomiary stanów wód prowadzi Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej w Gdyni).

W przypadku zdarzeń sztormowych, poziom zwierciadła wody na Zatoce Gdańskiej będzie wyższy niż na Zalewie Wiślanym.
Np. w przypadku powodzi, której prawdopodobieństwo wystąpienia wynosi raz na 100 lat, różnica ta wyniesie ok. 0.5 m. W przypadku takiej powodzi szacuje się, że poziom zwierciadła wody w na Zatoce Gdańskiej wyniesie 2.13 m, a na Zalewie Wiślanym 1.65 m.

Co wpływa na tę różnicę? W naszych warunkach hydrologicznych poziom morza zależy w głównej mierze od prędkości i kierunku wiatrów. Grawitacja księżyca ma tu znikomy wpływ (rzędu pojedynczych centymetrów).

Ze względu na różnicę głębokości obu akwenów, masy wody przemieszczane siłą wiatru są znacznie większe na Zatoce Gdańskiej niż na Zalewie Wiślanym. Należy tu zwrócić uwagę, że podczas sztormów mamy zazwyczaj do czynienia z wiatrami północno-wschodnimi co sprawia, że Mierzeja Wiślana stanowi naturalny falochron dla Zalewu Wiślanego.

Różnice poziomów morza między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym występują podczas zdarzeń sztormowych. Do najsilniejszych sztormów dochodzi w okresie zimowym, szczególnie w grudniu i styczniu.

Jeżeli chodzi o wysokść śluzy, to rzędna oczepu śluzy wyniesie: +2,5 m npm, a głębokość w śluzie: - 6,5 m ppm.

Agnieszka Libudzka (PAP); z mediów / UM Gdynia 

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną
-19 za małe statki
To wszystko to praktycznie dla statków turystycznych, lepiej bylo się przekonać pod nową Pasłęka praktycznie przy granicy z obwodem kaliningradzkim i tam na zalewie zrobić duża obrotnice dla statków , takie do 200 m i 10 m zanurzenia wejdzie i prom i handymax masowce
14 marzec 2021 : 13:56 romek | Zgłoś
+12 romek masz racje, w ogóle kosmodrom powinniśmy wybudować
I z tego kosmodromu wystrzeliwać wahadłowce, wynosić satelity na orbitę i z tego żyć. myślałem jeszcze przy okazji jak bez sensu ci Holendrzy zrobili z tymi swoimi rzekami i kanałami. Tam też powinny statki do 10m zanurzenia pływać. A oni wożą tymi barkami po kraju to co Polacy w szklarniach u nich wyhodują i łopatą wykopią.
14 marzec 2021 : 16:15 Dziaders | Zgłoś
+5 Dla ignorantów , ruskich trolli i judeoPOlszewickiej żulii.
Śluza będzie miała szerokość 25 m i głębokość 6,5m. A więc będzie w stanie przyjąć statek o parametrach: Lpp=120m, B=20m, Tmax= 5m. To daje Disp=10200 ton. DWT takiego statku to około 6-7 tys ton. Czyli będzie mógł przewieźć około 5 tys ton ładunku! To jest np. 250 kontenerów 20 stopowych każdy po 20 ton. Czyli gdy do DCT Gdańsk przypłynie kontenerowiec z którego zostanie przeładowane 250 TEU na statek który popłynie sobie do Elbląga, to infrastrukturą drogowo-kolejową Trójmiasta przejedzie 250 tirów mniej lub kilka składów kolejowych! Już dziś infrastruktura Trójmiasta ledwo dyszy nie mogąc poradzić z masą ładunkową portów w Gdańsku i Gdyni. A obecnie jest budowany drugi terminal kontenerowy w Gdańsku a w Gdyni już wkrótce zostanie rozpoczęta budowa nowego terminala kontenerowego.
15 marzec 2021 : 10:27 roman22 | Zgłoś
-5 roman22 - kolejny pcimiak
Raz na miesiąc i to z pustymi kontenerami. Tak, Elbląg bedzie się nadawał na przechowalnie pustych kontenerów.
15 marzec 2021 : 14:05 Ag. OBAJTEK ex-PRESS | Zgłoś
-3 Chyba nie wiesz o czym piszesz!!!
Tor wodny od Sluzy do Elbląga bedzie mieć 5 Metrów .Czyli będą mogly wpływać statki z zanurzeniem max 4metry!!! a planowana wielkosc stakow to max 100m na 20 m szerokosci.A z tym ze Trójmiasto ledwo dyszy to Cię poniosło. Są i jeszcze będą spore rezerwy!!! Kontenery i tak Głównie nocą wyjerzdzają z Gdańska i Gdyni z wiadomych powodów. A dla zwolenników mamy porty o takich parametrach w Polsce i ledwo co piszczą te porty ! Np. Władysławowo,Ustka,Darłowo,Kołobrzeg,Dziwnów,Stępn ica!!!A i jeszcze jedno na DCT terminal T2 juz dawno jest zbudowany i ma się dobrze .DCT przymierza sie do budowy T3 pomału!!! Zanim Gdynia otworzy swój terminal to juz nowe drogi powstaną do Gdyni zreszta juz je budują .Ale zaczeli budowe to niech ją jak najszybciej skączą i wtedy zobaczymy efekty tej inwestycji!!!
15 marzec 2021 : 19:10 Marek Marek | Zgłoś
-3 Do trolii nic nie dociera
I gdy się stawia pytania o analizry rynku i porozumienia z zainteresowanymi armatorami oraz firmami sektora TSL, zapada głucha cisza, po której zaczyna się litania rozpaczy - "wina opozycji/Niemców/Tuska", "stać nas", "bo Niemcy" itd. :D A już wyskakiwanie z Holandią to szczyt demagogii, który sugeruje, że Elbląg jest opleciony równie gęstą siecią dróg wodnych, co całe Niderlandy :D
16 marzec 2021 : 11:05 P. | Zgłoś
+5 Panie Piotrowiczu
Najpierw prosze obejrzeć filmik pod linkiem, jak Holendrzy zbudowali Holandie. A potem proszę sobie wyobrazić, że w Holandii są tylko takie Piotrowicze jak ty. I zadać należy sobie pytanie ile by z tego powstało. Ja wiem. Nic by nie powstało. Byty prymitywne ograniczają się do żarcia, kopulacji i rechotu. Budowanie to domenta bytów rozwiniętych. Pozdrawiam.

https://www.youtube.com/watch?v=KYctymHzZgQ
16 marzec 2021 : 17:17 Dziaders | Zgłoś
0 Przyganiał kocioł garnkowi
W Polsce trwa PEŁZAJĄCA rewolucja polegająca na negowaniu dorobku ostatnich 30 lat, w czym aktywnie niejaki Dziaders swoje lody kręci.

Co ma Holandia do realiów Polski roku 2021?
W królestwie Niderlandów jest stabilna władza i parlament i przemysł i kultura współpracy.
Realia Polski to dogorywający przemysł , szkolnictwa wyższe, a politycy to prymitywy które jedyne co potrafią to antagonizować.

"Nasz" przemysł jest na poziomie produkcji jednego kanału i jednej stępkę raz na 5 lat,
To dzieło życia nowej elity . Zawzięcie udowadniają, że skoro tamci kradli i mydlili oczy to oni też mogą.

Apropo prymitywów:
Nie wiem jak z żarciem i kopulacją ale twój rechot to też do cichych nie należy....
tu bym przywołał przysłowie "przyganiał kocioł garnkowi"
18 marzec 2021 : 17:38 Polak mały | Zgłoś
+1 Jakbyś mnie znal, tobys rozumial, ze ja zycze polskiemu przemyslowi jak najlepiej
A jesli wyszydzam to wyszydzam tych, ktorym sie nalezy, tych, ktorzy od rana do wieczora kpia z glupiego pomyslu przekopania mierzei, wybudowania statku, zrobienia tunelu. Co ma Holandia do Polski? Ano to, ze w holenderskich szklarniach pracuja Polacy, i ci sami Polacy u siebie w kraju nie potrafia zrobic glupiego przekopu bez gadania. Renesansowy projekt. Nasi przodkowie mieli więcej fantazji. A to co opisales, dogorywajacy przemysl, to czyja to wina? Przeciez nie pisiorow. rozmawialismy o tym ostatnio, daj, ja ci zniszcze twój samochod a potem oddam ci go zebys go naprawil. Potencjal po upadku komuny byl kolosalny i jak Polacy go wykorzystali? No słabo. Bardzo słabo. Powiem więcej. pisiory się starają, zamówili naprawde sporo statkow, planety, zodiaki, holowniki, lodołamacze. Tyle mogą i tyle robią. I chcą ten prom, ale się nie da. Bo taką mamy elitę okrętową.
18 marzec 2021 : 19:03 Dziaders | Zgłoś
+3 Dziaders coś ty masz do Polskiej emigracji zarobkowej!!!
Ludzie wybierają to co jest dla nich dobre. Tak samo nie rozumie jak wychwala się jaki to Polski przemysł był mocny za komuny i zaraz po upadku jej!!! Jak byśmy mieli tak rozwinienty przemysł to komuna by nigdy nie upadła!!! Przemysł mieliśmy mocno zacofany .Było pare nowoczesnych zakładów zbudowanych za Gierka .Ale to była kropla w morzu potrzeb.Kolejna sprawa że niestety Polska myśl techniczna nie mogła się przebić. Niestety prawie na wszystko kupowaliśmy licencje.Mało było Polskich orginalnych projektów które weszły do produkcji!!! Ja osobiście uwarzam że i tak dobrze wyszliśmy z komuny , mogło by być lepiej ale niestety nasi politycy nie pomagali Polskim przedsiembiorcą w rozwinięciu skrzydeł.Woleli dopłacać zagranicznym korporacją niż pomagać naszym firmą.Zresztą tak jest do dziś, bo Polski przedsiębiorca to złodziej a zagraniczna firma to zawsze cacy....
19 marzec 2021 : 01:06 Marek Marek | Zgłoś
+3 Przeciez komuna nigdy nie upadla
Ona PRZETRAFNSFORMOWALA. Przestrzen publiczna jest pelna komunistow, Millerow i innych Cimoszewiczow, ktorzy mowia ludziom jak maja myslec. Jak komuchy nie mialy szans do parlamentu UE to ich Schetyna zapisal i wyslal jako nasza polska elite. TRANSFORMACJA kolego to sie nazywalo. Co do stoczni, duzo glupot opowiadasz. Zachodnie stocznie czesto tez sa przestarzale, poza tym najwazniejsi sa ludzie. Bez ludzi nie masz stoczni, bo nie i juz. Ilosc specjalistow ktorych ci trzeba do budowy statkow jest przeogroma. Ale do spawania kadluba wystarczy Marjan ze spawarka i dlatego polskie "stocznie" wyspecjalizowaly sie w spawaniu kadlubow. Jakie w ogole ambicje maja ci polscy "przedsiebiorcy"? jak zalapia spawanie kadluba dla Dunczyka to jakby Pana Boga za nogi zlapali. Co do Polakow - jestesmy w Europie nizej w hierarchii niz ci slynni Chinczycy co robia za przyslowiowa miske ryzu. W Chinach podobno sie mowi, ze w Polsce sie robi za miske ziemniakow.
19 marzec 2021 : 18:37 Dziaders | Zgłoś
+1 Polskie Stocznie niestety były bardzo zacofane.
Za komuny brakowało inwestycji w wyposarzenie i unowocześnienie stoczni.Jak kupowano nowe maszyny to niestety nie robiono tego systemowo... I tak kupili cos tu cos tam itd.Ale tak właściwie żadnej stoczni nie rozbudowali systemowo.Brakowało spójności inwestycji.W Polsce tak naprawde jedyną wmiare nowoczesną stocznią za komuny była Stocznia Gdynia. Niestety za komuny na wszystko brakowało kasy.A niestety komuniści musieli wszystkim firmą coś dać.Dlatego przemysł w Polsce był mocno rozdrobniony .Zamiast zrobić jeden nowoczesny zakład to było pełno zakładów pracy w które trzeba było kase ładować.Np. czemu nie było jednych nowoczesnych zakładów silnikowych tylko kilka nie doinwestowanych.(HCP,Zgoda,Wola,Mielec,Star,Andori a itp.) .
19 marzec 2021 : 01:42 Marek Marek | Zgłoś
0 poza wiedzą zawodową trzeba mieć kręgosłup
>Jakbyś mnie znał.
Dlaczego ktoś miałby chcieć cię poznać z innej strony, Panie Dziaders vel Nogay?

Polski przemysł okrętowy potrzebuje ludzi z kręgosłupem a nie krętaczy i koniunkturalistów.
Jakiś kręgosłup trzeba mieć, z plasteliny statku nie zbudujesz ani nawet nie naprawisz..
19 marzec 2021 : 14:51 Polak Mały | Zgłoś
0 Powiedzial koles, ktoremu mozna napluc w twarz a on powie, ze deszcz pada
Taki ma kregoslup. Pan Polak skarlony. Jakbys mnie znal, sprawa postawiona WARUNKOWO. Ale pan Polak skarlony musi swoje frustracyjki uzewnetrzniac "kto by cie chcial znac Dziadersie" - och jak mi przykro nikt mnie nie lubi i Polak karlowaty mnie nie lubi.
19 marzec 2021 : 18:39 Dziaders | Zgłoś
+4 To może jak holendrzy zasypiemy całą Mierzeje Wislaną.
Oni więkrze połacie morzu zabrali i zasypali.A swoją drogą to Niemcy przed Drugą Wojną chcieli zasypać mierzeje były nawet wykonane szczegółowe plany!Jak już mamy się na Holendrach wzorować to z rozmachem!!!
19 marzec 2021 : 01:57 Marek Marek | Zgłoś
+4 Calkiem mozliwe, ze Holendrzy by to zrobili
Mysle, ze to bardzo prawdopodobne. Oni po prostu robia.
19 marzec 2021 : 18:40 Dziaders | Zgłoś
+3 Zbyt dużo kasy by trzeba na taką inwestcje wywalić.
Bo oprucz przekopu i wybudowania samego toru wodnego to trzeba by Nowy Port postawic!!! Bo naturalną przeszkodą jest rzeka Elbląg . Jest ona za wonska i zbyt plytka !!! Kolejną przeszkodą jest wysoczyzna Elbląska.WIEC BY MUSIELI NA ZALEWIE WISLANYM nowy port zbudować.Więc koszt by były gigantyczne !!! Ci co zaprojektowali ten przekop zdawali sobie z tego sprawe dlatego jest on taki plytki i mały.
15 marzec 2021 : 19:28 Marek Marek | Zgłoś
+13 Tunel
"...Zarówno inwestor jak i wykonawca są przekonani, że kanał żeglugowy będzie budził ogromne zainteresowanie turystów..." w związku z powyższym, aby turyści ci mieli możliwość swobodnego przemieszczania się po Mierzei Wiślanej należy wykonać niezwłocznie tunel pod przekopem. Duży ruch statków do portu Elbląg będzie powodował stałe podniesieni mostów nad przekopem. Nie będzie to drogo jeżeli maszyna drążąca tunel pod Świną zostanie przewieziona drogą morską w całości, bez demontażu w rejon przekopu.
15 marzec 2021 : 04:15 Kaszub | Zgłoś
0 kolej waskotorowa
Zapomnieli planisci o przedluzeniu kolei waskotorowej z Sztutowa do Piaskow, w polsce nie stawiaja na kolej normalnotorowa to moze chociaz tor waski, po II wojnie swiatowej jeszcze istnial !!
15 marzec 2021 : 11:46 Obywatel | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter