Żegluga

Już 6 kwietnia 2021 roku, z portów morskich do województwa kujawsko-pomorskiego, po raz pierwszy w historii, popłynie transport kontenerów z ładunkiem dla firm produkcyjnych z regionu.

Przeładunek towarów nastąpi na nabrzeżu na wysokości Chełmna, skąd ciężarówki odbiorą kontenery. Jednocześnie załadowany zostanie kolejny transport i barka wróci na Wybrzeże. Cała operacja, podczas której przewiezionych zostanie min. 24 TEU (odpowiednik kontenera 20 stopowego), zajmie około 5 dni.

Pilotażowy rejs możliwy jest dzięki międzynarodowemu projektowi EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego). Partnerzy projektu z Niemiec, Szwecji, Finlandii, Litwy i Polski chcą zwrócić uwagę na korzyści i zalety transportu wodnego oraz zmobilizować instytucje zarządzające do działań przywracających żeglugę śródlądową do grona kluczowych środków transportu. Jest to trend zgodny z polityką rozwoju konkurencyjnego i zrównoważonego systemu transportu, nakreśloną w „Białej Księdze” Komisji Europejskiej. Dlatego głównymi celami przedsięwzięcia są m.in.:

- promocja śródlądowego transportu wodnego w Polsce jako najbardziej ekonomicznego, bezpiecznego oraz przyjaznego środowisku,
- zwiększenie wiedzy na temat wykorzystania usług żeglugi śródlądowej i infrastruktury, wśród właścicieli ładunków i firm spedycyjnych, oraz
- promocja działań związanych z planowaną budową Węzła logistycznego Bydgoszcz, wykorzystującego m.in. potencjał dróg wodnych.

Miejsce realizacji pilotażu nie jest bez znaczenia. Problematyka rewitalizacji dróg wodnych i gospodarczego wykorzystania potencjału rzek jest jednym z ważnych elementów polityki terytorialnej Województwa Kujawsko-Pomorskiego. W regionie krzyżują się dwie międzynarodowe drogi wodne E40 i E70 oraz funkcjonuje jedyny na dolnej Wiśle stopień wodny we Włocławku. Szczególne położenie geograficzne, dające duże możliwości do rozwoju oraz zaplanowane w tym obszarze inwestycje powodują, że jako województwo jesteśmy szczególnie zainteresowani wszelkimi działaniami zmierzającymi do rewitalizacji dolnej Wisły i uruchomienia jej potencjału gospodarczego przy poszanowaniu środowiska naturalnego.

Poza promocją żeglugi śródlądowej, rejs ma jeszcze jeden ważny cel, a mianowicie praktyczne sprawdzenie możliwości transportu drogą wodną oraz przeładunku towarów, które podążają z portów morskich w głąb kraju, jako alternatywy dla transportu drogowego czy kolejowego. W tym przypadku transport wodny zostanie włączony do łańcucha dostaw, który w przyszłości mógłby przebiegać przez centrum logistyczne w sercu regionu – Węzeł logistyczny Bydgoszcz. Dzięki opracowaniom przygotowanym przez Samorząd Województwa, w tym m.in. Studium lokalizacyjnemu dla platformy multimodalnej Bydgoszcz-Solec Kujawski oraz Koncepcji ostatniej mili dla Węzła logistycznego Bydgoszcz, określono parametry przyszłego portu oraz zidentyfikowano potrzeby podmiotów gospodarczych z regionu, pod kątem optymalizacji operacji logistycznych i wykorzystania żeglugi śródlądowej.

Organizacja rejsów doskonale wpisuje się krajową politykę transportową oraz prowadzone przez Ministerstwo Infrastruktury działania propagujące wykorzystanie alternatywnych gałęzi transportu i przerzuceniu części ładunków z transportu drogowego na kolei i transport wodny, jak również budowę nowoczesnych terminali inter- i multimodalnych, które usprawnią istniejące łańcuchy dostaw. Problematyka ta będzie również istotna w kontekście zaplanowanej rewizji Sieci TEN-T i możliwości włączenia do niej międzynarodowych dróg wodnych oraz Węzła logistycznego Bydgoszcz, a promocja transportu wodnego uzasadni także pośrednio konieczność i zasadność opracowania programów strategicznych dla Wisły i Odry.

Aktualne dane dotyczące rejsu można śledzić na Facebooku oraz pozostałych środkach przekazu medialnego:

https://www.facebook.com/Kujawsko-Pomorskie-Forum-Wodne-400765119963525/
https://www.youtube.com/watch?v=xaTeoWBfoD0
https://www.kujawsko-pomorskie.pl/aktualnosci-wspolpraca/36878-wisla-poplyna-pelne-kontenery

Podstawowe dane

- trasa: Port Gdańsk – Chełmno – Port Gdańsk,
- dystans: 152 km w jedną stronę,
- ładunek: min. 24 TEU (lub ekwiwalent – 12 kontenerów 40 stopowych),
- waga pełnego kontenera 40’: 27 ton,
- jednostka: barka 350 ton oraz pchacz,
- przeładunek na ciężarówki oraz załadunek kontenerów eksportowych: nabrzeże Chełmno.

RED.

Fot. Sławomir Lewandowski/ PORTALMORSKI.PL

 
+7 Najbliższy port w Hamburgu i...TIR-y
Tak wg tuska i PO-lszewików powinien wyglądać transport kontenerów
12 marzec 2021 : 13:55 Tygrys Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 NIE JESTEM ZA TUSKIEM
Ale DCT Gdańsk powstało za jego rządów....To troszkę demonizujecie tego Tuska...
12 marzec 2021 : 16:29 Marek Pi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 Doker z DCT
Terminal DCT powstał w 100% za pieniądze Australijskiego funduszu inwestycyjnego. Donald Tusk był antybudowie terminala twierdząc że to strata pieniędzy i lepiej przeładować kontenery w Hamburgu.
13 marzec 2021 : 09:15 Operator z DCT Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Takie fakty
To słowa Tuska wypowiedziane z okazji zawinięcia do DCT kontenerowca "Maersk Elba" - ""Bardzo jestem szczęśliwy, że Gdańsk nie tylko gości takie statki, ale że Gdańsk - w ocenie ludzi od Australii po Afrykę, daleką Azję, Chiny, Francję i Niemcy, jak mi to powiedzieli nasi dzisiejsi gospodarze - może stać się jednym z najważniejszych portów hubów (portów przeładunkowych, w którym następuje przeładunek z dużych statków oceanicznych na statki dowozowe - PAP) w tej części świata. I musimy to zrobić. Nic nie stoi na przeszkodzie poza naszymi słabościami, których trzeba się wyzbyć, żeby to stało się faktem" - powiedział premier na konferencji prasowej w Gdańsku." Nie twórz kolego historii, historia sama się tworzy.
13 marzec 2021 : 09:43 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Tusk
Tusk to kłamca,niestety.Wszyscy pamiętają,jak się zaklinał,będąc premierem,że do Brukseli nie wybiera się na żadne stanowisko.Efekt po latach jest taki,że te twoje fakty ludzie nie przyjmują do wiadomości,bo zgodnie ze starym powiedzeniem kłamca zawsze pozostanie kłamcą.Tyle w temacie.
13 marzec 2021 : 13:19 Greg Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Kłamliwa Dobra Zmiana
Ja pamiętam innego kłamcę, wielokrotnego kłamcę, Jarosława Kaczyńskiego, który się zaklinał, że gdy jego brat Lech zostanie prezydentem, to on nie będzie premierem, a był. A to nie pierwsze i ostatnie jego kłamstwo. Inny kłamca, Morawiecki, dwukrotnie został przez sąd uznany kłamcą. Już nikt jemu nie wierzy, że to on odkrył Amerykę.
13 marzec 2021 : 15:59 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-10 Errata
Tusk wypowiedział te słowa w roku 2011.
13 marzec 2021 : 09:45 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Doprawdy?
To za Tuska powstał największy w Pl i na Bałtyku terminal kontenerowy pisiorku
12 marzec 2021 : 23:19 Mic Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 wlasnie, ze nie
DCT powstal w latach 2005-2007 gdy rzadzily pisiory, oczywiscie decyzje zapadly wczesniej, ale powstal ZA RZĄDÓW PiS nastepnie zostal mocno rozbudowany po 2018 roku, czyli za PiS. Pisiorki to inna klasa, oni nie beda niszczyc i rozwalac tylko po to, zeby udowodnic, ze sie nie da. Tak robia liberalowie. Rozwala, zniszcza i powiedza przy uzyciu mediow "widzicie? mowilismy, ze sie nie da".
13 marzec 2021 : 08:24 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Chwalipięty
A przez 8 lat rządów koalicji PO-PSL, jak to mówiła Szydło, w gdańskim DCT nic się nie działo. Taka ciemna dziura do roku 2015. PiS-owi wiele rzeczy się udaje, na przykład budowa promów i budowa elektrowni w Ostrołęce. Czy ma się jeszcze PiS czym pochwalić ? Może stanem naszej armii, lub tonącą PMW ? To też niewątpliwy sukces PiS.
13 marzec 2021 : 09:31 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 To czemu elektrownie w Ostrołence burzą i niszczą.
1,5miliarda zlotych wywalone w Błoto!!!!
13 marzec 2021 : 13:35 Marek Marek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-6 Głos pisowskiego ludu
A jak wg. PiS i jego pisowskiego ludu ma ten transport po drogach śródlądowych wyglądać ? Może tak jak budowa promów ?
12 marzec 2021 : 23:43 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+39 Brawo!
Wrzucić jak największy strumień towarów do transportu rzecznego, to najtańsza i najzdrowsza metoda transportu!
Należy bezwzględnie użeglowić całą Odre oraz dolną i górną Wisłę.
Należy w końcu uruchomić inwestycje p.t. Kanał Śląski.
W końcu trzeba zarabiać na tranzycie rzecznym z Czech, z Ukrainy przez Białoruś.
12 marzec 2021 : 14:29 Opinia Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-12 LICZY SIĘ CZAS!!!
BEZ DOTACJI TRANSPORT RZECZNY NIEMA SZANS NA ROZWÓJ... Do Chełmna w tą i spowrotem 5 DNI TRANSPORTEM RZECZNYM!! GDZIE CIĘŻARÓWKĄ ZROBISZ TĄ TRASĘ W 5 GODZIN W OBYDWIE STRONY. Sorry ale transport rzeczny nawet z koleją niema szans. CHYBA ŻE POLSKI rząd będzie dopłacał do transportu ręcznego tak jak robią to Niemcy i Holendrzy.
12 marzec 2021 : 16:38 Marek Pi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+25 Porównanie
1. Ciągnik siodłowy klasy IVECO STRALIS: moc ~400 KM, spalanie ~40 litrów/100 km, 1 osoba.
Koszt budowy 1 km drogi głównej ruchu przyspieszonego w 2020 roku ~57 milionów złotych.
Do przewiezienia 24 kontenerów wymagane są 24 kursy, co zajmie 240 godzin (10 dni) i wymagać będzie zużycia ~3000 litrów paliwa.

2. Pchacz typu TUr, moc silników ~320 KM, spalanie ~40 litrów na motogodzinę pracy, 3 - 7 osoby załogi.
Droga wodna darmowa.
Wzmiankowany rejs zużyje 600 litrów paliwa.

Wnioski proszę wyciągnąć samodzielnie :-)
12 marzec 2021 : 18:16 Opinia Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+20 Dodatek
Ad 1. W PL nie produkuje się ciągników siodłowych, a jedynie naczepy.
Ad 2. W PL produkuje się zarówno pchacze, jak i barki. Jedynym podzespołem importowanym jest silnik. Kiedyś takowe produkowały zakłady PZL WOLA na licencji Henschel. Ale w 2011 roku zakłady zostały "zaorane". Kto był wtedy premierem?
Link: opuszczone.net/pzl-wola
12 marzec 2021 : 18:31 Opinia Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+18 e fajny link, dzięki
co do "darmowej rzeki" to hm hm, dzwigi, pirsy, obsluga portowa, sluzy, regulowanie rzek, lodolamacze zima itd
Ale ogolnie jestem za rozbudowa transportu rzecznego, im mniej tirow na ulicach tym lepiej dla wszystkich, kto jezdzi rowerem, spaceruje poboczami, mieszka na trasie przelotowej to wie. Straszne dziadostwo te TIRy, straszne.
12 marzec 2021 : 18:37 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+14 Nie pinkol :-)
Dziaders, jak Ciebie lubię, tak mi teraz podwyższyłeś ciśnienie :-)
Wspominasz o kosztach eksploatacji transportu rzecznego, a nie piszesz ani słowa o utrzymaniu dróg lądowych. Gdzie dźwigi w terminalach kontenerowych, obsługa tychże terminali, koszty utrzymania dróg, mostów i całej infrastruktury, odśnieżanie zimą, wykaszanie poboczy latem, koszty stacji paliw.
Weź przestań :-)
12 marzec 2021 : 18:43 Opinia Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-7 Nie podniecajcie się. Tylko hobbyści i naukowcy coś tu robią.
Niech PIS i Wody Polskie chociaż Odrę utrzymają
Stocznie rzeczne są do rewitalizacji,
Coś tym Kędzierzynem Koźle trzeba coś zrobić.

Wisła tylko od Włocławka albo Płocka jest żeglowna.
Generalnie to to wyrzut sumienia dla wszystkich rządów RP a
i to żeglowna tylko okresowo.

Realnie to ostatnia dzika rzeka Europy...
13 marzec 2021 : 12:11 Polak mały Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-14 W Polsce są produkowane Ciągniki siodłowe Man.
A podaj mi kolego nazwe i firme która w ostatnich 10 latach zbudowała nowy pchacz lub nową barke!!!
12 marzec 2021 : 19:29 Marek Marek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+14 Daleko nie szukając...
...linki pierwsze z brzegu:

portalmorski.pl/stocznie-statki/29290-barki-ze-stal-complex-dla-kanadyjskiego-fish-farmingu

gospodarkamorska.pl/osiemdziesiata-barka-zwodowana-w-stal-complex-56076

money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/ot-logistics,32,0,2412320.html

P.S. Nie krzycz.
12 marzec 2021 : 19:55 Opinia Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 Skąd producent
Many są niemieckie i większość podzespołów do nich sprowadza się z zagranicy. Stocznie mamy swoje... Ważne żeby nie wspierać gospodarek naszych sąsiadów pasożytów. (Ropa i przemysł). Do tego jeszcze dolicz bezpieczeństwo hałas spaliny
13 marzec 2021 : 07:51 Rafał w tirze Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-9 A tu sie kolego mylisz bo wiekrzość cześci do samochodów w Europie powstaje w PL
Jak wynika z szacunków Polskiego Instytutu Ekonomicznego – w ubiegłym roku wartość polskiego eksportu motoryzacyjnego przekroczyła 31 mld euro. To jedna z największych gałęzi gospodarki i znaczący pracodawca. Za ok. 60% całego sektora odpowiada eksport części i akcesoriów, co plasuje Polskę na 10. miejscu pod względem wielkości eksportu części na świecie. Producenci części (których według danych PAIiH działa w kraju około 1 tys.) zatrudniają w Polsce 147,4 tys. osób, co stanowi ponad 80% miejsc pracy w całym przemyśle motoryzacyjnym.
13 marzec 2021 : 11:36 Marek Marek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 Co w nich Polskiego?
A co w tych stoczniach jest Polskiej produkcji!!!! Nawet stal importujemy do budowy ... Silniki,stery,kotwice,agregaty prądotwurcze itp. Wiecej w Manie masz polskich cześci niż na tych statkach!!! Taka jest prawda !!! Jedyne co na nich Polskie to spawy!!! Chociarz i gazy techniczne też z zagranicy!!!
13 marzec 2021 : 12:44 Marek Marek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+13 Odp
Stocznia Centromost Płock
13 marzec 2021 : 09:36 Kpt Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-11 Wnioski
Na drogę wodną (odpowiednie parametry żeglugowe) też trzeba wyłożyć odpowiednie fundusze i to nie małe:). + koszty wyżywienia załogi.
12 marzec 2021 : 19:56 Sdd Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 Fundusze na drogę wodną są
zdecydowanie mniejsze niż na drogę szybkiego ruchu lub autostradę. A kierowcy (dwunastu) to niby nie jedzą?
12 marzec 2021 : 21:50 ter Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-11 Zużycie paliwa
Co za bzdury .
12 marzec 2021 : 20:29 Jano Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 droga darmowa
Do budowy drogi wodnej na Wiśle planują przeznaczyć 40 mld zł. JAK ZA DARMO
15 marzec 2021 : 20:52 Paweł Hryniewicz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 w porównaniu do kosztów budowy i utrzymania autostrad
to prawie darmo.
16 marzec 2021 : 08:55 ter Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Parę bardzo istotnych błędów
1. Rejs będzie trwał 20h
2. W mojej ocenie pchacz spali wiecej na h
3. Dzisiejsze ciężarówki pala ok 30l/100km
4. Towar jedzie do Torunia z Chełmna trzeba je dowieść i tak na ciężarówkach.
5. Płynie tylko 6 kontenerow o jakiejkolwiek opłacalności możemy mówić przy 20 kontenerach
6. Utrzymanie szlaków żeglugowych jest droższe niż budowa dróg. Do Warszawy trzeba wybudować tylko około 6 stopni wodnych. Miliardy
07 kwiecień 2021 : 01:34 Dawid4006 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+14 pilotazowy rejs
Jestem za , oby to nie byla tylko jednorazowka?
12 marzec 2021 : 19:50 Obywatel Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Koszty żeglugi śródlądowej
Cytuję Sdd:
Na drogę wodną (odpowiednie parametry żeglugowe) też trzeba wyłożyć odpowiednie fundusze i to nie małe:). + koszty wyżywienia załogi.


Jakie? Czy możesz podać twarde, weryfikowalne dane, najlepiej za pomocą linku? No offence :-)
12 marzec 2021 : 20:03 Opinia Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-11 Piotr
Rzeka zmienia swoje koryto. Należy je pogłębiać. To kosztuje.
13 marzec 2021 : 09:55 Zyskind Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Wyliczenia rządu z 2017roku
Zgodnie z przyjętymi przez rząd założeniami dostosowanie Odry i Wisły do parametrów co najmniej czwartek klasy żeglowności do 2030 r. może kosztować ok. 70 mld zł (samej Wisły ok. 30 mld zł).
13 marzec 2021 : 21:20 Marek Marek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-6 Sens?
Gdzie tu sens? 24 TEU (czyli 12 "dużych" kontenerów) będzie podróżowało 5 dni! Z przeładunkiem na barkę, z barki na samochód i dopiero do klienta. Normlanie 12 ciężarówek przewiezie to w 1 dzień z portu, bezpośrednio do klienta!!
12 marzec 2021 : 20:45 Log..iczny Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 taniej
1 barka jest znacznie tańsza od 12 ciężarówek. Żarcia tym nie będą wozili, więc się nie popsuje. A przeładunek na barkę może być nawet wprost ze statku, bez potrzeby korzystania ze składowisk portowych. 12 ciężarówek nie będzie zasmradzało polskich dróg i ulic w Gdańsku czy Gdyni.
12 marzec 2021 : 21:47 ter Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 To tylko rejs demonstracyjny
Kujawsko-pomorskie zaangażowało się w podobny jesienią 2017 - wtedy z Bydgoszczy do Warszawy z pustymi kontenerami. Nic nie ruszyło się po tamtym rejsie i teraz też nie należy spodziewać się jakiegokolwiek zwrotu akcji w skrajnie zaniedbanej żegludze śródlądowej.

Natomiast porównywanie czasu dostawy z ciężarówkami nie ma żadnego sensu, ponieważ transport rzeczny bazuje na efekcie skali oraz przewozie tzw. "ciężkich" kontenerów, których w świetle prawa drogowego nie wolno zabierać ciężarówkom.
13 marzec 2021 : 13:57 P. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Zwodzenie
Dajecie sie podpuszczac jak dzieci. I o to chodzi. Macie zajecie w komentarzach, a zycie swoje. Kraj jest przez to skonczony, bo sciemniacie i podniecacie sie drobiazgami, a przez palce uciekaja miliony. Wasze palce.
12 marzec 2021 : 23:29 Koks Spoks Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-7 Za krótki dystans, za mała skala
Przy transporcie kilkuset kontenerow, dajmy na to, do Krakowa czy na Śląsk byłoby zasadne zasadne rozwiązanie. Przy kilkunastu kontenerach transportowanych na odległość,która ciężarówka robi w 2 godziny, to nie warta skórka za wyprawkę. całe przedsięwzięcie przegrywa czasowo i najprawdopodobniej kosztowo zarówno z transportem drogowym jak i kolejowym.
13 marzec 2021 : 07:05 Rozsadny Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-9 40/100 padlem chyba spalanie kamaza.
Cytuję Opinia:
1. Ciągnik siodłowy klasy IVECO STRALIS: moc ~400 KM, spalanie ~40 litrów/100 km, 1 osoba.
Koszt budowy 1 km drogi głównej ruchu przyspieszonego w 2020 roku ~57 milionów złotych.
Do przewiezienia 24 kontenerów wymagane są 24 kursy, co zajmie 240 godzin (10 dni) i wymagać będzie zużycia ~3000 litrów paliwa.

2. Pchacz typu TUr, moc silników ~320 KM, spalanie ~40 litrów na motogodzinę pracy, 3 - 7 osoby załogi.
Droga wodna darmowa.
Wzmiankowany rejs zużyje 600 litrów paliwa.

Wnioski proszę wyciągnąć samodzielnie :-)


Dzis spalanie auta to 30 l na tej trasie nawet mniej. Czas jazdy rowniez 0 pojęcia. Co do Pchacza magiczne słowo motogodzina o ktorej pewnie nie masz pojęcia niby skad wyszlo ci 600l? Pomysł jest ok natomiast 5 dni na pokonanie 130 km w dzisiejszych czasach jest niestety nie do przyjęcia nie wspomne ze dalej kontener i tak musi trafic na twgo znienawidzonego Tira.
13 marzec 2021 : 07:20 Łukasz33 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-11 Rzeka
Dokładnie. zatwardziałe pisiory to i jak by miesiąc te kontenery płynęły powiedzieliby że się opłaca.
13 marzec 2021 : 07:53 Mik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 12
Na Tira ładuje się 2 TEU, czyli wystarczy 12 tirów.
14 marzec 2021 : 17:13 Log Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-9 Czy nic w tym kraju nie może obejść się bez marnych politykierów?
Nasz porty morskie radzą sobie najlepiej bez polityki. Port Gdańsk, Port Gdynia, Szczecin-Świnoujście. Tam nawet średnio rozgarnięty prezes z politycznego nadania raczej nie powinien nic popsuć. wtrącając się do tematu, to za Tuska, a właściwie poza rządami pisu, był lepszy klimat do inwestycji i co ważniejsze inwestycje były sensowne i celowe . Dzisiaj, patrzcie przykład Elektrowni Ostrołęka. Ponad 1mln poszedł w błoto! Poza tym mądrość jest w samorządach, tam wiedzą najlepiej jak zarządzać swoim regionem. najgorsze co moze spotkać Polskę to ponowna centralizacja władzy, urzędów itd.
13 marzec 2021 : 09:40 durna polityka Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-8 1 mld
poprawka, miało być 1 miliard!!!
13 marzec 2021 : 09:40 durna polityka Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+15 Krok w dobrym kierunku.
To tylko krok ale w dobra stronę. Opłacalność byłaby większa z większą odległością ale teraz zapewne dalej nie da się płynąć. Ale i tak jest taniej niż drogami. Niemniej jednak to rynek zdecyduje czy to się przyjmie. Obecnie na tak niewielka odległość to nie ma większego sensu gdyż i tak trzeba przeładować na TIRa kontener i dowieźć. Te pięć dni o których piszą to chyba wraz z powrotem do Gdańska?
13 marzec 2021 : 12:08 Mc Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter