Żegluga

We wtorek rano, 16 lutego, około godziny 5:45, statek ro-ro* Timca jak to określono w oficjalnym komunikacie armatora "dotknął dna" podczas podejścia do portu Rauma (Finlandia). Po zejściu z mielizny statek skierował się w dalszą drogę i zacumował przy nabrzeżu.

Do zdarzenia doszło podczas rejsu 200-metrowego statku z 19-osobową załogą z Hanko do Raumy. Według doniesień medialnych doszło do pęknięcia poszycia i częściowego zalania przedziału maszynowego. Powiadomiono fińskie centrum koordynacji ratownictwa (MRCC) oraz Straż Wybrzeża.

Statek dotarł do nabrzeża o własnych siłach, z około 5-stopniowym przechyłem, ok. godz. 6:15. Z pomocą czekających tam służb przystąpiono do wypompowywania wody za pomocą dodatkowych pomp awaryjnych.

Tego samego dnia opanowano sytuację. Nie odnotowano żadnych obrażeń u członków załogi. Podjęto środki ostrożności mające na celu ograniczenie zanieczyszczenia morza, polegające na umieszczeniu wokół statku pływającej zapory przeciwrolewowej.
Podjęto też dalsze środki ostrożności w celu zapewnienia bezpieczeństwa załodze, statkowi i ładunkowi - czytamy w oficjalnym komunikacie.

Poinformowano odpowiednie władze i służby, które zaangażowano w działania mające na celu opanowanie sytuacji awaryjnej.
Rozpoczęto też wstępne dochodzenie, prowadzone przez władze we współpracy z armatorem.
W dniu wypadku armator poinformował, że oczekuje na pozwolenie na rozpoczęcie operacji przeładunkowych i zapowiedział informować zainteresowanych o przewidywanym czasie wyładunku i załadunku oraz dalszym harmonogramie rejsów, gdy tylko to będzie możliwe.

Gdy sprawdzaliśmy w piątek rano - statek nadal stał przy tym samym nabrzeżu, przy którym zacumował we wtorek, bezpośrednio po wejściu na mieliznę.

W mediach fińskich komentuje się, że nawigacja na zalodzonych wodach może być utrudniona, a pływające znaki nawigacyjne (pławy) czasami znikają pod lodem.

Timca (nr IMO 9307358; zbudowany w 2006 roku w Stoczni Szczecińskiej Nowej; długość całkowita 205,00 m; szerokość konstrukcyjna 25,50 m, zanurzenie 8,50 m; GT 28 301, nośność 18 250 t, wyporność 30 650 t, masa statku pustego 12 400 t; długość pasa ładunkowego ro-ro - 2963 m). Statek należy do holenderskiego armatora Spliethoff's Bevrachtings BV i jest eksploatowany przez należącego do grupy Spliethoff operatora Transfennica.

PBS, rel, z mediów

Fot.: Merivartiosto - LSMV

__________________
* statek klasyfikowany jest również jako con-ro ze względu na posiadaną niedużą ładownię kontenerową lo-lo.

Timca w porcie Rauma w dniu kontaktu z dnem akwenu na podejściu do portu
Timca w porcie Rauma w dniu kontaktu z dnem akwenu na podejściu do portu
+14 I pomyśleć ,że takie statki budowaliśmy kiedyś
a dziś przykro to stwierdzić jesteśmy stoczniowym bantustanem , który od czasu likwidacji stoczni w Gdyni i szczecinie
jest cieniem tego co budowaliśmy smutna to prawda
19 luty 2021 : 18:29 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-6 bantustan
zaczniecie budować statki w takim tempie jak Chinczycy i w cenach statków z Chin to zamówienia będa na 100%.
19 luty 2021 : 20:03 Privat Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Marinero
Zeby tylko jakosc byla jeszcze w chinach, na moim cpp na stoczni tak zlozyli fachowcy z chin ze po 2 dnich sie rozsypalo, ratownictwo morskie, holowanie do stoczni i stracony miliony dolarow. Tak wyglada chinska jakos w shippingu
20 luty 2021 : 08:24 bary Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Do Marinero
A mógłbyś to przetłumaczyć na polski
20 luty 2021 : 10:01 Adalbert Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter