Żegluga

Do floty polskich armatorów dołączył niedawno kolejny statek zakupiony z rynku jednostek używanych. To …Tarzan, który zasilił flotę Żeglugi Gdańskiej. Statek nosi polską banderę.

Uniwersalny statek do przewozu ładunków suchych zostal zakupiony przez polską firmę w grudniu 2020 roku. Wcześniej należał do norweskiego armatora Misje Rederi AS.

Wraz z ostatnią zmianą właściciela doszło do zmiany imienia statku - ze Starmi na Tarzan.
Wcześniej jednostka nosiła nazwy Reymar, Reitdiep, Mercator i - od przekazania przez stocznię - Reitdiep.

Statek, przed polskim, miał czterech armatorów i większą liczbę operatorów. Zbudowany został w 1995 roku w holenderskiej stoczni Pattje Scheepswerf B.V. w Waterhuizen, pod numerem budowy 389.

Statek może być wyposażony w przestawne grodzie w jednej, długiej ładowni, ale obecnie ich nie posiada. Ładownia jest typu "box-shaped", ale nieco zwęża się w częściach skrajnych (na dziobie i w części rufowej). Ma ona wymiary 62,65 × 11,10 m, Pojedynczy długi luk ma takie same wymiary jak ładownia.
W ładowni (w zasadzie w luku - na poziomie pokładu) znajduje się zastrzał wzmacniający konstrikcję kadłuba.

Statek przystosowany jest do ładunku ziarna, zaś dno ładowni jest wzmocnione do rozładunku chwytakami.

Tarzan, podobnie jak inny statek Żeglugi Gdańskiej - Tollund (oraz trzy statki szczecińkiego Baltrampu - Olza, Osa i Raba) - znajduje się w zarządzie komercyjnym duńskiego operatora Wind Shipping ApS z Køge.

PBS

Fot.: juandofer / shippingexplorer.net; Fleetphoto.ru; Wind Shipping; Rys.: Wind Shipping


Tarzan
- charakterystyka podstawowa:

nr IMO - 9128336
sygnał wywoławczy - SNNF
państwo bandery - Polska
port macierzysty - Gdańsk
armator (właściciel), operator - Żegluga Gdańska Sp. z o.o., Gdańsk
rok budowy - 1995 (przekazanie do eksploatacji 21.07.1995, wodowanie 15.06.1995, położenie stępki 10.03.1995, zamówienie 10.1992)
długość całkowita - 89,99 m
długość między pionami - 84,92 m
szerokość konstrukcyjna - 13,80 m
zanurzenie - 5,75 m
wysokość boczna - 7,15 m
tonaż pojemnościowy brutto - 2901
tonaż pojemnościowy netto - 1693
nośność - 4198 t (do letniej linii zanurzenia - 4186 t)
wyporność - 5590 t
masa statku pustego - 1392 t
pojemność ładunkowa - 5720 m³
ładowność kontenerów - 232 TEU
napęd - silnik spalinowy napędzający przez przekładnię redukcyjną śrubę nastawną (183 obr./min.)
moc napędu głównego - MCR 2200 kW (2991 KM)
prędkość maksymalna - 11 węzłów
prędkość eksploatacyjna - 10 węzłów
silnik główny - 1 × MaK 6M453C, 4-suwowy, rzędowy, 6-cylindrowy, 320 × 420 mm (średnica cylindra × skok tłoka), MCR 2200 kW (2991 KM) przy 600 obr./min.
zespół prądotwórczy - 1 × Caterpillar 3306B, 4-suwowy, 6-cylindrowy, 121 × 152 mm (średnica cylindra × skok tłoka), MCR 186 kW / prądnica 1 × 145 kW 380 V 50 Hz a.c.
prądnica zawieszona (PTO na SG) - 1 × 216 kW 380 V 50 Hz
pojemność zbiorników na paliwo lekkie - 48 m³
pojemność zbiorników na paliwo ciężkie - 221 m³
ster strumieniowy dziobowy - 1 × 200 kW (272 KM)
załoga - 8 osób
klasa - DNV GL
notacja klasy: + 100 A5 E3 General cargo ship DBC SOLAS-II-2,Reg.19 G Strengthened for heavy cargo
klasa lodowa - FS Ice Class 1A

 

Tarzan - plan ogólny
Tarzan - plan ogólny
Tarzan jeszcze jako Starmi
Tarzan jeszcze jako Starmi
Tarzan w Gdańsku
Tarzan jeszcze jako Starmi
Tarzan - plan ogólnyTarzan - plan ogólnyTarzan jeszcze jako StarmiTarzan jeszcze jako StarmiTarzan w GdańskuTarzan jeszcze jako Starmi
-13 Stara łajba
Olbrzym !
18 styczeń 2021 : 10:01 Rysiek z Klanu | Zgłoś
-14 polska bandera
Polska bandera to akurat zły znak w tym przypadku. Już w przeszlości trafiła za sprawą Żeglugi Gdańskiej na szarą listę.
18 styczeń 2021 : 10:29 Michałłł | Zgłoś
+23 *
Polska bandera to coś pięknego i unikalnego aż sobie pobrałem zdjęcie. Cieszy.
18 styczeń 2021 : 11:24 WD | Zgłoś
+6 Dobra Zmiana.
W końcu zaczyna się w Polskiej Flocie coś ruszać. Niedawno PLO pod przewodnictwem Prezes Arciszewskiej, a teraz Żegluga Gdańska wykonała dobry krok w stronę Floty Bałtyckiej, tym bardziej że "przekop Mierzei Wiślanej" niedługo będzie udostępniony.
Polska ma piękne Zaplecze Techniczne i logistyczne i ogromne doświadczenie, żeby ponownie zostać "potęgą morską".
18 styczeń 2021 : 11:48 Marek -Bazyli | Zgłoś
+3 Przekop to 4 m
Smiech na sali, ten komentarz. Przekop ma byc dostepny dla jednostek 4m zanurzenia. Wiec ten gigant chyba tam bedzie plywal na pusto ale moze za to z pasazerami: slynnym pomyslodawcą, ministrem oraz Autorem powyzszego komentarza.
18 styczeń 2021 : 12:04 Zenek 101 | Zgłoś
+10 Kolega sie cofnie do podstawowki i przeczyta o Archimedesie
A nastepnie wezmie kolega materac napompuje go, a nastepnie wcisnie caly pod wode. Powodzenia zycze. Przez przekop beda mogly plywac pontony do 20m szerokosci, zakladajac 80m dlugosci takiego pontonu - na kazdy metr zanurzenia masz pan 1600t - takie pontony plywaja po Morzu Polnocnym i zaden duren sie z tego nie smieje i nie szydzi. No ale, Norwedzy, Brytyjczycy, oni sa na troche innym poziomie intelektualnym od naszej tluszczy.
18 styczeń 2021 : 12:51 Dziaders | Zgłoś
-14 Tarzan to nie jest ponton
Piękna jest stała zmiana narracji pisowców. Miała być żegluga, statki, bezkosztowy przekop dzieki bursztynowi - teraz się okazuje, że chodzi o pontony. Napisz nam jak w praktyce to będzie wyglądało. Bo ta koncepcja jeszcze w obiegu publicznym nie funkcjonowała.
- Ponton z jakims wyposażeniem, sekcją - raz na kwartał, jak dobrze pójdzie? Wiedz, że teraz Tanais wozi na zachód, wyprodukowane w Zamechu elementy, płynąc szlakiem przez cieśninę Piławską.
- Czy może będą na zatoce jakiś lichtunek robić z tych pontonów?
18 styczeń 2021 : 13:28 Zenek 101 | Zgłoś
+10 A kto mowil ze Tarzan ma plywac po mierzei?
Wszystko bedzie moglo plywac - jak bedzioe chcialo. Przekop tylko zwieksza potencjal. Nijak nie pomniejszy potencjalu regionu. Ja nie jestem pisowcem, ale nie rozumiem co nie pisowcow hamuje, zeby zaczeli budowac statki, zegluge - do dziela Zenek. Budujesz. Bo nie pisowcy to w zasadzie wszystko zaorali, vide polski przemysl okretowy, ktory praktycznie zamienil sie w spolki spawalnicze.
18 styczeń 2021 : 13:34 Dziaders | Zgłoś
-5 Do Dziadersa
A co niby pisowcy odbudowali, bo nie widze. Robia tylko hałas wokol siebie: sa jako ten cymbał brzmiacy, lecz tresci i efektow w tym nie ma. Zadnej stoczni nie uratowali, promu nie zbudowali ani nawet nie zaczeli projektowac, Wisly i innych rzek nie zaczeli robic spławnymi. Robia tylko przekop - a to rowniez pod kłamliwymi argumentami o znaczeniu dla obronnosci. I wlasnie o to nieustanne kłamstwo chodzi. Zero realnych dzialan - tylko te, ktore im Mabena podyktowala.
19 styczeń 2021 : 08:39 Zenek 101 | Zgłoś
-3 Byli jeszcze bracia Mongolfier.
> Kolega sie cofnie do podstawowki i przeczyta o Archimedesie
Racja, wiedzy nigdy mało, teraz edukacja taka marna.... Pomogę więc i ja:
kiedyś nauczano w na przyrodzie (5 klasa szkpodstawowej) co wymyślili bracia Mongolfier.

Wg ich koncepcji KANAŁU ani nawet WODY nie potrzeba !!!!!

W XX wieku rozwinięto ten pomysł i zbudowano nawet sterowiec ktory miał udzwig 60 ton.

Nasz nie musi być taki duży ale parę kontenerów jak nic przewiezie.
ba a jaka powierzchnia reklamowa na PR, myślę tu oczywiście o elicie Najjaśniejszej Rzeczpospolitej czyli naszych przywódcach.
20 styczeń 2021 : 17:21 Jarząbek Wacław | Zgłoś
+10 Prawdopodobnje na Dunajcu w okolicy Budapesztu
Prawdopodobnje na Dunajcu w okolicy Budapesztu na Wegrzech, ktopre nie maja dostepu do morza, tam prawdopodobnie jest duzo wiecej statkow niz w calej Polsce na wszystkich rzekach razem wzietych. A ten sie czepia 4 metrow zanurzenia. Cale Niemcy, caly Beneluks, Wielka Brytania, wszedzie plywaja barki, bareczki z setkami ton toawru. Tylko w Polsce tluszcza musi wszysko wysmiac....
18 styczeń 2021 : 13:25 Dziaders | Zgłoś
-6 Przekop
Przekop to strzał w kolano dla Polski . Głębokosc toru 4metry .. to dla jachtow i barek statek Reitdiep tam nie wpłynie..
19 styczeń 2021 : 09:27 Ppp | Zgłoś
+4 Cale Niemcy i Niderlandy sa pelne takich
Cale Niemcy i Niderlandy sa pelne takich "strzalow w kolano" - i dlatego Polacy tam pracuja w szklarniach.
19 styczeń 2021 : 23:28 Dziaders | Zgłoś
-11 Statek
To taki "Mis" na miare grobarczyka prawiacego o morskiej potedze kraju
18 styczeń 2021 : 12:47 wesoly romek | Zgłoś
-8 Dziadek
Toż ten statek to 26 letni dziadek.
Nic nowszego nie było?
18 styczeń 2021 : 16:34 Gregski | Zgłoś
-7 Szkodnik
26 letni złom który powinien trafić do stoczni złomowej, ale nie, on będzie teraz pływał pod biało-czerwoną, a właściwie "dbał" o to by polska bandera dalej była na szarej liście, wśród krajów gunga-bunga, a nie na białej. Polskiej banderze tylko zaszkodzi...
18 styczeń 2021 : 17:32 Kpt | Zgłoś
+10 *
Ten statek z powodzeniem pływał dla Misje Rederi AS, która ma takich więcej, bywają np. w Gdyni.
18 styczeń 2021 : 18:49 ED | Zgłoś
-1 Nowy statek
Coś takiego to można zobaczyć w indyjskim stanie , gdzie statki rozpędzem bezwładnej masy wypływają na brzeg morski a tam zostaje na brzegu "szlachtowanie" palnikami przez złomiarzy. Gratulacje dla kupujących statek -to najprościej wyraża stan agonii polskiej gospodarki morskiej. Brawo NSZZ SOLIDARNOŚĆ. TO WASZA OGROMNA ZASŁUGA po trzydziestu latach transformacji.
19 styczeń 2021 : 09:40 ip123 | Zgłoś
+7 Pływam na podobnych
Oczywiście jeśli statek był odpowiednio remontowany przez poprzednie lata eksploatacji, nic nie stoi na przeszkodzie żeby służył kolejne długie lata. 26 lat to jeszcze nie "dziadek".
21 styczeń 2021 : 12:34 marynarzjakichmalo | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter