Żegluga

Po sezonie na Mazurach praca wre. Trwa przebudowa trzech kanałów: Grunwaldzkiego, Mioduńskiego i Tałckiego, a na wybór wykonawcy czeka remont Kanału Szymońskiego. Opóźnią się za to prace przy modernizacji Kanału Łuczańskiego.

Wody Polskie na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich realizują zadania na łączną kwotę 300 mln zł. W pierwszym etapie wybudowana została nowa Śluza Guzianka II, łącząca jeziora Guzianka Mała i Bełdany. Obiekt usprawnił ruch na Wielkich Jeziorach Mazurskich odciążając „starą Guziankę”. Wody Polskie podały, że śluzy Guzianka I i Guzianka II obsłużyły latem rekordową liczbę 22 tys. statków i jachtów.

Etap drugi obejmuje modernizację kanałów łączących mazurskie jeziora i umożliwiających żeglugę między nimi. Prace zakończą się w roku 2023, a najszybciej, bo już w przyszłym roku popłyniemy zmodernizowanym kanałem Grunwaldzkim. W tym okresie prawdopodobnie nie uda się zakończyć remontu Kanału Łuczańskiego. Przetarg na modernizację zostanie ogłoszony dopiero pod koniec przyszłego roku, a powodem opóźnienia jest zmiana zakresu planowanych prac, co z kolei niesie ze sobą konieczność zmian w dokumentacji projektowej. Jak podaje serwis mazury24.eu, Polskie Koleje Państwowe będą remontowały linię pomiędzy Ełkiem a Korszami. To zaś stwarza warunki do poszerzenia kanału pod mostem kolejowym, który w tym miejscu jest dość wąski i ma 9 metrów. Przy okazji remontu torów będzie go można zwiększyć do 15 metrów. Konieczne jest jednak przeprojektowanie 50-metrowego odcinka kanału, co opóźni remont drogi wodnej łączącej Niegocin z Kisajnem.

Przebudowa kanałów przyczyni się do poprawy komfortu żeglugi, poprawy bezpieczeństwa i zwiększy potencjał turystyczny regionu, z zachowaniem jego walorów środowiskowych.

Na czas remontu kanały nie będą wyłączone z ruchu. Dla nas jest to bardzo ważne. Nie wyobrażamy sobie, żeby można było zamknąć szlaki żeglowne na trzy lata. Będą one drożne i będzie można uprawiać żeglarstwo. Nie będziemy ograniczać turystyki wodnej – mówi Przemysław Daca, prezes Wód Polskich.

Inwestycje są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.).

W wyniku realizacji tych prac wzrośnie długość wybudowanych lub zmodernizowanych wodnych szlaków turystycznych o ok. 8,5 km, zostanie udrożnionych 5 kluczowych elementów szlaku, co przełoży się na wzrost liczby turystów, korzystających ze szlaku. Wartość całkowita remontu pięciu kanałów to ponad 150 milionów złotych, z czego dofinansowanie ze środków UE to 98 mln zł, wkład własny PGW Wody Polskie to 48 mln zł, zaś budżet państwa 17,5 mln zł.

Przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka, obejmuje pięć odrębnych zadań inwestycyjnych tj.:

1. Przebudowa i umocnienie Kanału Tałckiego - łączącego jezioro Tałtowisko z jeziorem Tałty.
Przebudowa obejmie 1,6 km kanału.

2. Przebudowa i umocnienie Kanału Mioduńskiego - łączącego jeziora Kotek i Szymon.
Przebudowa obejmie 1,92 km kanału.

3. Przebudowa i umocnienie Kanału Grunwaldzkiego - łączącego jeziora Kotek i Tałtowisko.
Przebudowa obejmie 0,47 km kanału

4. Przebudowa i umocnienie Kanału Szymońskiego - łączącego Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka.

Przebudowa obejmie 2,36 km kanału.

5. Przebudowa i umocnienie części Kanału Łuczańskiego/Giżyckiego - łączącego jeziora Niegocin i Kisajno. Zlokalizowany jest w zachodniej części Giżycka. Prace remontowe obejmą 2,13 km kanału.

rel (Polski Związek Żeglarski)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter