Żegluga

Dwa z 20 najstarszych statków światowej floty gazowców LNG trafią do stoczni złomowej. Południowokoreański armator Sinokor Merchant Marine złomuje dwa ze swoich zbiornikowców do przewozu skroplonego gazu ziemnego (LNG), które były wyłączone z eksploatacji przez ponad cztery i pół roku.

Źródła rynkowe podają, że Pacific Energy (ex LNG Bonny, zbudowany w 1981 roku, o ładowności 135 293 m³) i Atlantic Energy (ex LNG Finima, ex LNG 564, zbudowany w 1984 roku, o pojemności ładunkowej 133 000 m³) zostały wystawione na sprzedaż do złomowania.

LNG 564 z 1984 r. był jednym z ostatnich statków zbudowanych przez zamkniętą w 1986 roku stocznię Kockums. Była to budowa spekulacyjna (bez zamówienia z rynku) i statek do chwili ukończenia budowy nie znalazł niezależnego nabywcy.

Bliźniak tego statku - jednostka znana później jako LNG Bonny i Pacific Energy według niektórych źródeł była pierwotnie budowana na zamówienie armatora z rynku i miał się nazywać Rhenania, ale zamawiający nie odebrał statku (prawdopodobnie ze względu na własne kłopoty finansowe lub bankructwo).

Statki te miały detale wyglądu zewnętrznego sprawiające, że gazowce LNG ze stoczni Kocklums, dla choć trochę wprawnego oka, były łatwo rozpoznawalne, nie do pomylenia z produktami innych stoczni. Były to dwa z czterech gazowców LNG zbudowanych w całej historii stoczni Kockums. Pierwsze dwa zbudowano pod koniec lat 60-tych.

Brokerzy poinformowali, że sprzedaż jednego ze statków Sinokoru została już uzgodniona, a transakcja dotycząca drugiego ma być zawarta wkrótce.

Jedno ze źródeł brokerskich ujawniło, że Pacific Energy został sprzedany po 451 dolarów za tonę masy statku pustego (light displacement ton) i ma być dostarczony, na holu, do wybranego przez kupującego miejsca przeznaczenia.

Dwa statki sprzedawane teraz przez, nieskorego do kontaktów z mediami, południowokoreańskiego armatora są jednymi z pierwszych, które kupił, gdy firma "rzuciła" się na rynek używanych gazowców LNG.

W połowie 2015 r. Sinokor zakupił statki - wcześniej należące do floty armatora Nigeria LNG - za kwotę zbliżoną do wartości złomu, która w tym czasie wynosiła około 10 mln USD na statek.

Nigeria LNG odstawiła statki w tzw. "zimny lay-up" (z wyłączeniem systemów okrętowych i wytwarzania energii elektrycznej na statku) w Labuan we wschodniej Malezji, zamim doszło do ich sprzedaży firmie koreańskiej.

Na tyle, na ile było to możliwe do ustalenia, od tamtej pory dwóch statków szwedzkiej budowy ze zbiornikami typu membranowego nie eksploatowano.

Według Clarksons Shipping Intelligence Network, Pacific Energy i Atlantic Energy znajdują się w pierwszej dwudziestce najstarszych gazowców LNG w światowej flocie.

Ich sprzedaż pozwoli zmniejszyć flotę LNG Sinokoru do 13 statków, z których dziewięć jest odstawionych "na sznurek" (wyłączonych z eksploatacji), a jeden (Bering Energy, zbudowany w 1979 r., o ładowności 126 400 m³) znajduje się w remoncie w stoczni hiszpańskiej.

Po zakończeniu sprzedaży jednostek Pacific Energy i Atlantic Energy, liczba sprzedanych w tym roku metanowców wzrośnie do pięciu statków.

W kwietniu, serwis informacyjny TradeWinds informował o sprzedaży na złom siostrzanych jednostek (zbudowanych w 1981 roku, o ładowności 130 000 m³ - każda) - Fortune FSU i Lucky FSU w transakcji en bloc za około 17,6 mln dolarów na zasadzie stanu zastanego na miejscu ("as is") w Chinach.

Statki o masie "na pusto" 72 000 ton, zostały sprzedane za około 245 dolarów za tonę masy statku pustego.

Na początku tego roku sprzedano stoczni złomowej w Indiach gazowiec LNG ze zbiornikami typu Moss (sferycznymi) o nazwie GCL (ex LNG Libra, zbudowany w 1979 r., o ładowności 126 000 m³). Statek LNG Libra należał do zaledwie dwóch serii gazowców LNG zbudowanych kiedykolwiek w Stanach Zjednoczonych.

LNG Libra i osiem jednostek siostrzanych zbudowała stocznia General Dynamics Corp., natomiast serię trzech gazowców ze zbiornikami membranowymi zbudowano tam, gdzie po powstają współczesne amerykańskie lotniskowce - w stoczni Newport News (obecnie część koncernu Huntington Ingalls Industries).

Wszystkie trzy z ostatnio wspomnianych statków przed złomowaniem zostały przeznaczone do wykorzystania jako pływające jednostki magazynowe (FSU) w projektach, które ostatecznie nie zostały zrealizowane.

Przypadki sprzedaży na złom tonażu LNG są stosunkowo rzadkie - każdego roku sprzedaje się zazwyczaj zaledwie od dwóch do pięciu statków tego typu w celu rozbiórki i recyklingu.  Od 2015 do 2020 roku złomowano w kolejnych latach odpowiednio 3, 2, 2, 5, 2 i 5 statków.

Wynika to po części ze stosunkowo małej lieczebności populacji tego typu statków w światowej flocie. Obecnie jest ich w eksploatacji zaledwie 700, podczas gdy np. masowców jest niemal 11 400, kontenerowców ok. 5600, a drobnicowców (do tej grupy zalicza się także m.in. chłodniowce) jest w światowej flocie 14 250.

W związku z przewidywanym w nadchodzących miesiącach zwolnieniem z kończących się długookresowych czarterów znaczącej liczby starszych statków z napędem parowo-turbinowym, niektórzy przedstawiciele branży i obserwatorzy rynku spodziewają się, że liczba sprzedanych na złom zbiornikowców LNG może wzrosnąć.

PBS, z mediów 

Fot.: Kockums 

LNG Pinima
LNG Pinima

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter